Test SYM Fiddle IV

door

Ondanks dat de SYM Fiddle II nog altijd scoort als een tierelier – het is het bestverkochte model van het merk – gaan veranderingen in het programma wel stevig door. Wie dacht dat SYM met Fiddle nummer III het eindstation had bereikt heeft het toch echt verkeerd gezien, want nummer IV staat inmiddels op de redactieruimte te glimmen. Niet alleen het uiterlijk werd onder handen genomen, ook onder het bodywork werd het nodige veranderd.

Fiddle IV

Ondertussen is het bijna niet meer bij te benen, want jarenlang leek de hele euronormering (bij euro 2) volledig stil te staan, waarbij de tweewielerbranche min of meer ‘vergeten’ was. Vanaf januari 2018, met de komst van euro 4 voor gemotoriseerde tweewielers, ging het echter ineens heel snel. In 1992 werden er binnen de Europese Unie voor het eerst eisen gesteld aan de hoeveelheid uitstoot van schadelijke stoffen door verbrandingsmotoren. Het doel van deze emissie-eisen is om de uitstoot van de schadelijke stoffen zoals koolstofmonoxide (CO), koolwaterstof (HC), stikstof (NOx) en fijnstof (PM) te verminderen voor auto’s, vrachtwagens, scooters en motoren. Inmiddels zijn we voor auto’s en vrachtwagens al bij de euro 6Dnorm. Voor scooters zijn we vanaf januari 2021 bij euronorm nummer 5 beland. Elke verhoging betekent nog strengere eisen en het is de vraag hoe lang de brandstofmotor aan deze eisen kan voldoen, of anders gezegd: hoe lang zijn fabrikanten nog bereid om te investeren in een brandstofmotor?

Fiddle IV

Anders

En om maar gelijk bij de technische veranderingen te beginnen, de Euro 5 norm is de aanleiding geweest om met een geheel nieuw model te komen. De Fiddle IV (of hadden ze hem beter Fiddle V kunnen noemen?) heeft nu brandstofinjectie in plaats van een elektronische carburateur en een extra katalysator wat moet zorgen voor een lagere uitstoot. Het motorblok kent een aangepaste ophanging wat moet zorgen voor minder trillingen of vibraties.

Van die technische aanpassingen zie je niet zoveel, die moet je ervaren, dat gaan we zeker doen, maar nu eerst de optische aanpassingen. De Fiddle III verscheen halverwege 2014 en wat iedereen vermoedde maar niet gebeurde, loste de Fiddle III nummer 2 niet af. Deze laatste bleef gewoon leverbaar in het programma. De Fiddle II werd gelanceerd in 2007 en is na 14 jaar nog altijd niet uitgeblust. Sterker nog, nummer II is een verkooptopper en staat voor 2021 gewoon weer in de prijslijsten. De Fiddle IV is vanaf nu voorzien van een led-koplamp met daaronder een strip led-dagrijverlichting, wat er gewoon heel goed uitziet. Opvallend is het dan wel dat alle overige verlichting nog is voorzien van een ouderwets bolletje, waar de meeste concurrenten het bolletje hebben uitgezwaaid. Het bodywork is wat strakker gemaakt waarbij het voorspatbord er nu dynamischer uitziet in plaats van die haviksneus.

Van extra corona kilo’s is bij de nieuwe Fiddle geen sprake, want het gewicht nam niet toe en de ‘heupen’ zien er nu een stuk slanker uit. Dit oogt minder pompeus en de geïntegreerde voetstepjes zijn daarin fraai verwerkt. Het zadel is netjes afgewerkt met de letters ‘SYM’ in de achterzijde verwerkt. De achterbeugel is robuuster dan de vorige versie en in matzwart gespoten. Het achterlicht is netjes weggewerkt en ook de knipperlichten zijn vanaf nu wat slanker dan voorheen. Het dashboard is volledig digitaal met grote heldere cijfers voor de snelheid. Een duidelijke aanduiding voor de benzinevoorraad en zelfs een klokje en voltmeter zien we verschijnen. Het display doet ons denken aan dat van de Neo’s en dat hebben we altijd een van de best afleesbare displays gevonden. Handig is de USB-aansluiting buiten het dashboardkastje, zodat je je telefoon makkelijker kan laden als hij op het stuur gemonteerd zit.

USB-aansluiting links onder het stuur

Starten

De Fiddle IV is uitgerust met elektronische injectie die precies de juiste hoeveelheid brandstof de cilinder binnen laat lopen, zodat er sprake is van een verbranding die veel schoner is dan we van conventionele 4-takt motoren gewend zijn. Het resultaat mag er zijn; een druk op de startknop zorgt voor een goede koude start en een acceleratie zonder haperingen. De 4-takt motor draait mooi rond en trillingsvrij, mede dankzij het innovatieve ALEH systeem. Dit zorgt voor een zijdezachte loop zonder dat trillingen worden doorgegeven aan de rijder. Het model dat wij rijden is een 45km/u uitvoering die volgens onze GPS zo’n 44km/u rijdt. De acceleratie is vlot, ook met 2 personen, en de topsnelheid wordt snel bereikt. Je hebt hier niet te maken met een vervelende begrenzing, maar eentje die zonder horten of stoten naar z’n top rijdt.

Doorontwikkeld

Met de komst van versie IV kunnen we duidelijk zien dat we te maken hebben met een verder geëvolueerde scooter. Deze Fiddle is goed geschikt voor het rijden met 2 personen wat zich niet alleen uit in de vering en demping, maar ook in de zitpositie. Sturen doet de Fiddle zoals we van hem gewend zijn en dat is gewoon prettig met gevoel, en duik je een bocht in dan kun je erop vertrouwen dat hij zijn lijn blijft volgen. De CST banden bieden goede grip onder droge omstandigheden, wordt het nat dan zoekt de band ietwat naar grip, maar met een paar kilometer was ons schoeisel volledig nieuw.

Over de remmen van de Fiddle III waren we gematigd enthousiast en we zijn dan ook verrast dat we kunnen melden dat de remschijf voor identiek is aan die van de 125cc versie. Dat merk je, dat voel je, gewoon een prima vertraging. Achter wordt een 110mm trommel gemonteerd die de boel goed kan bijbenen. Een duidelijke verbetering..

De schijfrem is identiek aan de 125cc-versie

Een echte scooter

Een CVT, voldoende opbergruimte onder het zadel voor een jethelm en ruimte voor 2 personen, de Fiddle IV is een échte scooter. Handig is z’n vlakke voetenplank, tassenhaak, maar een handschoenenkastje moeten we op versie 4 helaas missen. Het zadel wordt via het afsluitbare contactslot geopend en niet middels een schakelaar. Meermaals hebben we mensen zien klooien om een scooter op de middenbok te plaatsen, maar bij deze Fiddle is dat voorgoed verleden tijd. Niet eerder zagen wij een scooter die zo makkelijk op de middenbok te plaatsen is. Je hebt er geen kracht voor nodig en dat zien we weleens anders. Een zijstandaard is overigens ook aanwezig.

Conclusie

SYM heeft met versie IV laten zien dat het moeiteloos de Euro5 norm kan halen zonder in te boeten op rijkwaliteiten. Deze 4-takt motor loopt perfect en start moeiteloos in koude of warme toestand. Het uiterlijk werd aangescherpt en is daardoor weer helemaal up-to-date, al hadden we voor dit geld wel graag volledige led-verlichting gezien. En dat brengt ons bij het punt van zijn consumentenprijs. SYM vraagt €2.299,- (België €2.199,-) exclusief rijklaarmaakkosten en kost daarmee slechts €200,- meer dan de Fiddle III. Dat valt alles mee als je bedenkt dat transportkosten vanuit Azië extreem zijn gestegen. Fiddle nummer IV is weer helemaal up-to-date. Je koopt een scooter die perfect afgewerkt is, goed rijdt en met 3 jaar of 30.000km garantie een stukje extra zekerheid biedt.


Technische specificaties

SYM Fiddle IV

  • Motor – 1-cilinder, 4-takt 49,6 cc injectie
  • Vermogen – 3 pk ( 2,2 kW) 8.000 tpm
  • Koppel – 3,0 Nm 6.000 tpm
  • Gewicht – 108kg
  • Remmen voor – schijf 226mm
  • Remmen achter – trommel 110mm
  • Banden voor – 110/70-12
  • Banden achter – 120/70-12
  • Afmetingen – 1.880 x 675 x 1.115 mm
  • Kleuren – matt blue, matt black, grey
  • Tankinhoud – 6,2L
  • Prijs NL/ BE  – €2.298,- / €2.198,- (exclusief rijklaar)
  • Importeur NL/ BE  – Moteo Nederland B.V./ Moteo 2wheels Belgium
  • Website NL/ BE  – www.symscooters.nl / www.sym.be 

(tekst Maurice van Oosten, foto’s Raymon de Kruijff)