SYM was in de 125cc-categorie al goed vertegenwoordigd, maar gooit het met de nieuwe Jet X over een andere boeg. Sportief, compact, maar ook in een markt waarin de Honda PCX en Yamaha NMAX – vooralsnog – het voortouw nemen. Wij leenden een dag de Jet X 125 van de Belgische importeur en combineerden het bekende stadswerk met de drukke snelweg rond de ring van Antwerpen.

Dat we de scooter lenen van de Belgische importeur is niet heel verrassend. In Nederland is de markt voor deze categorie simpelweg kleiner dan in België, waardoor we de scooter graag wilden ervaren in een omgeving waarin we de scooter in potentie ook vaak tegen zullen komen. Dat zal in én rond de stad zijn, maar bijvoorbeeld ook op de ring van Antwerpen, waarin we overdag zelden tot nooit in de verste verte de maximale toegestane snelheid halen.

We hebben er vaker voor gepleit, maar het blijft jammer dat we in Nederland niet dezelfde wetgeving hebben omtrent het rijden met een 125 zoals deze. In België mag je er onder bepaalde voorwaarden met een autorijbewijs mee rijden, een wetgeving die door iedereen gesteund lijkt te worden, maar waarvan we inmiddels ook de moed hebben opgegeven dat dit in de nabije toekomst ook in ons land gaat gebeuren.

Terug naar de scooter, want waarom zou je deze nieuwe Jet X laten staan als je net je A1-rijbewijs op zak hebt? Over smaak valt altijd te twisten, maar we kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat SYM met deze scooter een fraai stukje design laat zien. Een tikkeltje agressief zelfs, zeker aan de voorzijde met de scherpe lijnen en de dubbele led-koplampunits die je bijna ‘gemeen’ aankijken. Erg fraai, maar ook de rest van de scooter is goed in proporties en echte missers kunnen we dan ook niet ontdekken. Natuurlijk, er zijn vergelijkingen te maken met de modellen van Honda en Yamaha in deze klasse.

Zeker het zijaanzicht is goed te vergelijken met een Honda PCX, iets wat komt door eenzelfde hoge middentunnel, het sportieve en zelfde type stuur en de keuze voor 14” wielen. Toch houden de vergelijkingen hier wel op en kunnen we niet anders dan SYM complimenteren met de designkeuze voor deze Jet X. Ook het dashboard is net even anders dan wat we op andere SYM-modellen tegenkomen. We zien namelijk een breed, maar laag gehouden lcd-display. Het heeft een zwarte achtergrond, waardoor de witte graphics goed zichtbaar zijn. Naast informatie over de snelheid en de verreden afstand zien we tevens een toerenteller, een klokje en informatie over de brandstofvoorraad en het voltage van de accu.

Voor de aandrijving is gekozen voor een vloeistofgekoelde 124,6cc eencilinder. Hij levert 12,7pk en 11Nm koppel en dat zijn nagenoeg dezelfde cijfers als zijn belangrijkste concurrenten ook op papier noteren. Om de motor tot leven te wekken kan je bij de SYM de sleutel op zak houden en is het een kwestie van de schakelaar omzetten en een druk op de knop. Het blok slaat bijna geruisloos aan, maar is snel uit de startblokken. Het motorblok is goed bij de les en als ik vanuit Köntich richting de fotolocatie in Doel rijd, mag hij dan ook meteen aan de bak. Ik manoeuvreer me langs de auto’s die zich op de ring rond Antwerpen proberen te wurmen en eenmaal even vrij baan, geeft het me de kans om de gaskraan wat verder open te draaien.

Dit valt niet tegen, want ondanks dat ik er misschien nog wel iets meer uit had kunnen halen, noteerde ik alsnog een vlotte 117 op de teller. Voor een ‘honderdvijfentwintigje’ lang niet slecht en in ieder geval meer dan voldoende om je ook op de snelweg veilig te voelen. Ook de remmen zijn op hun taken berekend. Aan de voorzijde vinden we een 260mm wave-schijfrem, aan de achterzijde eveneens een wave-schijf, maar dit keer met een diameter van 240mm. ABS is aanwezig, maar het zijn vooral de harde remhendels die indruk maken. Van sponzig aanvoelende hendels is geen sprake, maar ook de remkracht is meer dan voldoende. Best fijn als we voor de zoveelste keer weer in de ankers moeten op de E34…

Ondertussen is het harder gaan regenen en lijkt er ook wat extra windkracht aanwezig. Zeker als je in ogenschouw neemt dat er qua windbescherming een klein en laag schermpje aanwezig is dat vooral voor de looks lijkt te zijn gemonteerd, valt het alleszins mee. Natuurlijk voel je druk op de helm en het bovenlichaam, maar met zijwind weet de compacte SYM goed om te gaan. Toch komt de scooter pas echt tot leven als je hem buiten de snelweg inzet en af en toe sportief een bochtje induiken niet schuwt. De Jet X doet ook op dit vlak wat je van hem wil en dat is vooral je stuurcommando’s op een juiste manier opvolgen.

De 14” wielen met relatief smalle banden geven je veel vertrouwen. Een blik op die banden leert ons dat ze afkomstig zijn van fabrikant CST, banden die we in het verleden nog wel eens vervloekt hebben, maar waar significante stappen voorwaarts zijn gemaakt. Waarvoor hulde! Maar het zijn natuurlijk niet alleen de gekozen wielen en banden die ervoor zorgen dat de scooter fijn stuurt. Ook de stevig afgestelde voorvork en dubbele schokdempers aan de achterzijde dragen hieraan bij en niet in de laatste plaats het stijf aanvoelende frame.

De zitpositie kunnen we het best betitelen als rechtop. De hoge middentunnel is aanwezig, maar doordat er genoeg ruimte is op beide treeplanken zeker niet hinderlijk. In bochten geeft het je zelfs een beetje extra houvast en kan je de benen tegen de tunnel klemmen. Het stuur is wars van enig kunststof en zou met simpel gereedschap zelfs nog een fractie dichterbij of verder van je af geplaatst kunnen worden. Voor mij persoonlijk zit het stuur precies goed, niet te hoog of te laag en zeker niet te ver van me af. Het enige waar ik me een beetje aan gestoord heb is het slechte zicht naar achteren. Althans, ik heb een prima beeld op mijn eigen schouders, ook als ik de spiegels zo ver mogelijk naar buiten druk. Er is mee te leven, maar persoonlijk zou ik beroep doen op een setje andere spiegels of er een verlengstukje tussen zetten. Terug naar de zitpositie, want het zadel is lekker ruim en er is ook een ruim zitgedeelte voor de passagier. Dit laatste hebben we niet uitgebreid kunnen testen, maar ik heb de fotografe die ik kort achterop had verder niet horen klagen. Onder het zadel – dat je weer opent middels de centrale draaiknop – is er niet alleen plek voor een jethelm, ook vinden we hier de vulopening van de brandstoftank. De fabrikant adviseert E5-brandstof te tanken. We hebben te kort gereden om een eigen verbruik te communiceren, maar de importeur laat ons weten dat er minimaal op een 1 op 40 (2,5L/100km) wordt gerekend. Met een brandstoftankinhoud van 7,5 liter zit je dan al snel aan een actieradius van 300 kilometer…

De SYM Jet X wordt binnen SYM gezien als de vervanger van de vloeistofgekoelde 125-uitvoering van de Jet14. Een scooter waar we helaas nooit mee hebben gereden, maar waarvan de stap vanaf de luchtgekoelde versie waarschijnlijk net even te klein was. De Jet X is dan ook een compleet andere scooter. Het motorblok wordt dan weliswaar gedeeld, qua styling is hij anders. Iets wat te wijten is aan de hoge middentunnel, maar ook de sportievere lijnen. Dit is een scooter die serieus kan wedijveren met scooters als de Honda PCX en Yamaha NMAX. Een knappe prestatie van SYM

Technische Specificaties

SYM Jet X 125

  • Motor 124,6cc, 1-cilinder, 4-takt
  • Vermogen      12,7pk (9,3kW) bij 8.000tpm
  • Koppel            11Nm bij 6.000tpm
  • Koeling           vloeistof
  • Brandstofsysteem Injectie
  • Remmen voor           Wave schijf 260mm, ABS
  • Remmen achter        Wave schijf 240mm, ABS
  • Banden voor  100/90-14
  • Banden achter           110/80-14
  • Afmetingen    2.000 x 760 x 1.115 mm
  • Wielbasis       1.335 mm
  • Tankinhoud   7,5L
  • Verbruik (fabrieksopgave) 1 op 40 (2,5L/100km)
  • Gewicht          140kg
  • Kleuren:         Mat Black, Rich Grey, Red
  • Prijs NL/ BE  €4.149,- / €3.499,-
  • Importeur NL/ BE    Moteo Nederland B.V./ Moteo 2 Wheels Europe
  • Website NL/ BE        www.symscooters.nl/ www.sym.be

(tekst Raymon de Kruijff, foto’s Raymon de Kruijff, MotoGrafie)