Test SYM Symphony ST

door

In navolging van de compleet vernieuwde Fiddle, brengt SYM ook dit jaar de compleet nieuwe Symphony ST op de markt. Een scooter die zich laat kenmerken door zijn grote wielen, maar met het Euro5-motorblok en nieuwe styling weer helemaal van deze tijd is!

En toch konden we het uitlopende model allesbehalve gedateerd noemen. Nee, ook die vorige Symphony ST was een scooter die er nog steeds vlot uitziet. Dat is knap, want grote 16” wielen lenen zich er meestal niet voor om er een leuk uitziende scooter omheen te ‘bouwen’. SYM liet echter zien dat dit prima wél kan, maar heeft zich met deze nieuwe Symphony duidelijk weer overtroffen. Zo maakt led-verlichting in de koplamp zijn intrede, maar ook de nieuw vormgegeven wielen, richtingaanwijzers en het led-achterlicht (incl. geïntegreerde richtingaanwijzers) maken indruk.

Ondanks dat er weinig tot niks uitwisselbaar is tussen het nieuwe en voorgaande model, is de nieuweling al van grote afstand te herkennen als Symphony. De scooter is al sinds jaar en dag één van de populairdere scooters van de Taiwanese fabrikant, met een grote fanschare. De grote wielen lenen zich er dan ook natuurlijk uitstekend voor om wat langere afstanden te rijden, het ruime zadel en de vlakke treeplank maakten het dat je dit op een Symphony zorgeloos en comfortabel kan doen. Op het nieuwe model is dit niet anders, waardoor ook de langere bestuurders een prettige zitpositie zullen vinden. Heb je plaatsgenomen, dan kijk je niet meer uit op het voorheen digitale dashboard, maar grijpt de fabrikant weer terug naar een duidelijke analoge snelheidsmeter, met hiernaast een compact lcd-display met onder andere info over de brandstofvoorraad, klokje en een tripmeter. Alles wat je nodig hebt is als je het mij vraagt aanwezig, bovendien is het een stuk duidelijker af te lezen dan voorheen. Ook de bediening kan eigenlijk niet simpeler, met twee duidelijke drukknoppen naast het lcd-display. De overige bedieningsknoppen zitten weer netjes in de stuurkap en bedien je vrijwel meteen op de tast, prima dus! Overigens zagen we op de persfoto’s dat SYM voor de 125cc-versie wél gebruik maakt van een nieuw digitaal display.

Gesetteld op het ruime zadel is een enkele druk op de knop voldoende om de 49,46cc tellende luchtgekoelde cilinder tot leven te wekken. Het blok kennen we natuurlijk al van andere SYM-modellen en levert in de 45km-uitvoering zoals wij die reden 3pk bij 8.000 toeren. Een carburateur is bij SYM volledig verleden tijd en de brandstof (E5) wordt geheel elektronisch ingespoten. Op de vraag hoe dat rijdt kunnen we een kort antwoord geven, want zowel het accelereren als de algemene loop van het motorblok ervaren we als zeer goed.

Ook als we tussen de auto’s rijden en vooraan staan bij het verkeerslicht zal je de auto’s niet in de weg zitten en rijd je soepel met het overige verkeer mee. Dat geeft ook weer een extra gevoel van comfort, wat alleen maar kracht wordt bijgezet door de grote 16” wielen. De SYM voelt uitermate stabiel, bochten pakt hij trefzeker, maar ook minder egale ondergronden weet de Symphony mooi glad te strijken. De scooter heeft een drooggewicht van 117 kilo, maar heeft nog altijd een lichtvoetig karakter. Waar deze 50cc Symphony ST van profiteert is dat dezelfde scooter ook als 125cc leverbaar is. Dat merk je aan de rijeigenschappen, maar ook aan de remmen. Zowel voor als achter monteren ze een grote wave schijfrem, die berekend is op zijn taken. De hendels voelen prettig hard aan, zijn goed te doseren en het allerbelangrijkste: de remklauwen grijpen stevig in de schijven wanneer je hierom vraagt, zonder dat er snel een blokkerend wiel optreedt.

De nieuwe Symphony ST heeft de rijeigenschappen van zijn voorganger naar een nog hoger level gebracht, maar ook op andere vlakken zijn er weer stappen gemaakt. Waaronder de ruimte onder het zadel, die flink toegenomen is. Je opent het zadel middels een draai naar links in het contactslot. Met het zadel open kijk je uit op een nette afgewerkte ruimte, die lijkt te insinueren dat er zelfs plek is voor twee helmen! Twee integraal- of jethelmen met een groot vizier gaan weliswaar niet passen, twee potjes met een niet al te grote helmschaal gaat nét lukken. In alle andere gevallen leent de ruimte zich uitstekend voor een enkele helm en dan heb je nog voldoende plek over voor een extra jas, een slot of andere benodigdheden voor onderweg.

Hoe ze de extra ruimte onder het zadel hebben gecreëerd is door de brandstoftank te verplaatsen, van onder het zadel naar een plek onder de treeplank. De vulopening zit links onder het stuur en geeft je toegang tot de 7 liter grote brandstoftank. Wij kregen de SYM mee met een bijna maagdelijke kilometerstand en na een eerste keer tanken scoorden we een verbruik van 1 op 34 (2,9L/100km). Waarschijnlijk zat hij bij aflevering toch niet zo vol als dat de brandstofmeter deed vermoeden, want bij een tweede poging scoorden we al een 1 op 39 (2,56L/100km) en dat zijn waardes die beter bij dit beproefde SYM-blok passen.

Door de jaren heen hebben we meermaals een Symphony op de redactie gehad. De vorige Symphony ST hadden we zelfs een jaar lang op de redactie als langeduurscooter. Er werd elke dag een woon-werkrit vanaf Zoetermeer naar Rotterdam (en vice versa) mee afgelegd en dat ging eigenlijk probleemloos. Grote wielen zorgen nu eenmaal voor een volwassener aanvoelende scooter en zorgt ook nog eens voor fijne rijeigenschappen. Bij de nieuwe Symphony ST was dit niet anders, maar het nieuwe design en de Euro5-upgrade van het motorblok zorgen ervoor dat hij interessanter is dan ooit. Concurrentie zien we in de vorm van de Kymco New People S en de Aprilia SXR 50 en uit eigen stal de Jet14.

Technische Specificaties

SYM Symphony ST

  • Motor – 49,46cc, 1-cilinder, 4-takt
  • Vermogen – 3pk (2,2kW) bij 8.000tpm
  • Koeling – Lucht
  • Brandstofsysteem – Injectie
  • Remmen voor – Wave schijf 260mm
  • Remmen achter – Wave schijf 240mm
  • Banden voor – 110/70-16
  • Banden achter – 110/70-16
  • Afmetingen – 2.070 x 735 x 1.190 mm
  • Tankinhoud – 7L
  • Testverbruik – 1 op 39 (2,56L/100km)
  • Gewicht – 117kg (drooggewicht)
  • Kleuren – Satin Submarine Blue, Rich Grey, White
  • Prijs NL/BE – €3.198,- / €2.799,-
  • Importeur NL/BE – Moteo Nederland B.V./ Moteo 2 Wheels Europe
  • Website NL/BE – www.symscooters.nl / www.sym.be

(Tekst en foto’s: Raymon de Kruijff)