Test Voge 300AC

door

Met de Voge 300AC wil Voge een naked bike neerzetten met klassieke looks maar volgens de technologie van vandaag. Voorzien van hoogwaardige componenten, want als je Nissin mag noteren voor de remmen, Kayaba voor de vering, FCC voor de koppeling en Bosch voor de ABS, dan heb je het zeker niet over de minste merken. Maar met alleen een paar bekende merknamen ben je er nog niet: weet Voge het allemaal kloppend te maken? En hoe staat het met de afwerking? We reden de Voge 300AC een week lang om daarachter te komen.

Motorfietsen onder de merknaam Voge zijn nog vrij nieuw in Europa en werden een paar jaar geleden pas geïntroduceerd in de Benelux. De merknaam mag dan vrij jong zijn, het concern waar het deel van uitmaakt is bepaald geen groentje in de motorwereld, want het Chinese Loncin klinkt bij velen bekender in de oren. Niet alleen brachten zij al eerder motoren naar Europa onder de eigen naam, ze produceren ook onderdelen en zelfs complete motoren voor merken als Honda en BMW. Meer dan 2,5 miljoen motorfietsen rollen jaarlijks de fabrieken uit, en dankzij de jarenlange samenwerking met diverse merken weten ze steeds beter in te spelen op de markten in verschillende landen. Inmiddels bestaat het aanbod in Nederland en Belgie uit een vijftal modellen. De zwaarste is de 650DSX, een adventure bike. Zijn lichtere broertjes zijn de 500DS LX en 500DS, waarvan we de laatste vorig jaar nog in test hadden. Dan is er nog een 500R naked bike en de lichtste telg is de 300AC. De aanduiding AC staat voor Advanced Classic, en hoe geavanceerd deze naked met klassieke looks werkelijk is zetten we voor je uiteen.

Vooruitstrevend
Klonk het nog wel eens denigrerend als je het over een ‘Chinese motor’ had, zijn we vandaag de dag steeds dichter bij het moment dat de tweewielers uit China een aantal Japanse en Europese motoren achter zich laten. De motorblokken – en zeker de lichte – waren al meer en meer op orde en daarnaast zijn technologieën als led-verlichting al snel standaard. Kleine dingen die zo simpel lijken als een USB-aansluiting, de gewoonste zaak van de wereld, terwijl veel Europeanen daar nog steeds geen waarde aan lijken te hechten. Maar het rijwielgedeelte en de afwerking, daar schoot het vaak te kort. En op de een of andere manier klopte vaak het lijnenspel niet en zag het eruit alsof er een frame werd afgekeken van een Italiaanse fabrikant, een neus van een Japanner werd toegevoegd en een kontje van weer iets anders werd gekopieerd… Alles tezamen was het ’t dan nét niet. Maar bij deze Voge 300AC lijkt het net wél te kloppen. Want het lijnenspel, de kleuren, de vormen, het past prima bij elkaar. Het zadel loopt mooi door in omgekeerde lijn van de tank. De beplating onder de tank en het zadel valt precies in het verlengde van het buizenframe en het bronskleurige kapje eronder matcht precies bij het motorblok. Geen onnodige extra beugeltjes of kapjes die eigenlijk niet in het plaatje passen. De buddyseat is kort maar het gat met het achterwiel is niet te groot. Het achterspatbord en kentekenhouder achter het wiel staat in precies dezelfde hoek en de 12-spaaks velgen maken het af. Er is duidelijk aandacht besteed aan de styling dus wat uiterlijk aangaat scoort de AC alvast in punten.

Levendig
Of het uiterlijk je aanstaat blijft natuurlijk een kwestie van smaak, maar van het motorblok zal iedere A2-rijder zeker vrolijk worden. Een vlotte 292cc eencilinder met een kleine 30 pk en net voldoende om de Nederlandse snelwegen ook na 19:00 uur op de snelste stukken de baas te blijven. Maar het koppelrijke karakter, dat is zijn sterkste punt. Rond de 3.000 toeren komt het blokje goed op dreef, wat maakt dat je vlot doorschakelt. Erg levendig maar ook vergevingsgezind, want je hoeft bij onverhoopt een versnelling te weinig terugschakelen geen nukkig hikkende motor te verwachten. Het maximale koppel van 25 Nm wordt bereikt bij 7.000 toeren, het maximale vermogen van 29 pk bij 8.500 toeren. Kortom, een iets minder hoge topsnelheid dan sommige 300cc-concurrenten op de teller laten zien, maar meer koppel en souplesse ervoor in de plaats, een prima keuze van Voge. Over soepel gesproken, dat is ook de versnellingsbak want het schakelen gaat simpelweg moeiteloos.

Goede respons
De zitpositie dan, is die op orde? Voor een postuur rond de 1,78 zeker. De motor is compact en met de voeten redelijk hoog op de stepjes zijn de benen wel enigszins opgetrokken, toch vallen de bovenbenen netjes in de uitsparingen van de tank. Ruimte om op het zadel te verschuiven is er amper, omdat het gedeelte van de duo-seat al snel omhoog loopt. Met het stuur iets naar je toe zit je vrij rechtop, licht voorover in een ontspannen houding. Langere stukken snelweg waren prima vol te houden. Kleine dingen die het rijden net even aangenamer kunnen maken: een verstelbare remhendel. Dat heeft de 300 AC ook, en wel in 5 standen. Over remvermogen ook al geen klagen, daar zorgen de twee 300mm schijven met axiale remklauwen in het voorwiel wel voor. Een directe respons, stabiele vertraging en het wave-achtige uiterlijk van de schijven staat de AC ook nog eens goed. Ook over de vering en demping niet te klagen, zeker niet als je er een beetje sportieve rijstijl op nahoudt. Eerder iets aan de harde kant maar daardoor juist een goede overdracht van wat er onder je gebeurt. Het digitale dashboard is compact en geeft je alle indicatielampjes en daarnaast de hoogst nodige informatie. Naast de snelheid en het toerental zie je de brandstofhoeveelheid, een versnellingsindicator en kan je kiezen tussen trip of totaal verreden afstand. Onder het compacte display zit het contactslot en een USB-aansluiting, klinkt als iets kleins maar stiekem toch handig. Led-verlichting is standaard in het voor-en achterlicht en de ovale richtingaanwijzers, die in het midden open zijn.

Conclusie
Eerder reed ik de 500DS in een dubbeltest en daarin kwam hij niet als mijn winnaar uit de bus. De 300AC heeft me beter kunnen overtuigen. Het uiterlijk vind ik geslaagd en al zou het niet je smaak zijn, de lijnen kloppen en er is zichtbaar zorg aan de styling en afwerking besteed. Het motorblok is levendig en de remmen, vering en demping voldoen ook aan de verwachtingen van de sportievere rijder. Is er dan helemaal niets wat we anders zouden willen zien? Jawel, de banden. Zet je nagel maar eens in de Cordial Corsun banden, ze zijn van een compound dat zich moeilijk laat beschrijven. En ook de ketting had degelijker gemogen, gezien hij al (te) vlot sporen van roest vertoonde. Het goede nieuws is dat met een aanschafprijs van €4.779,- in Nederland en €3.999,- in België er wellicht een beetje financiële ruimte overblijft om een setje banden en ketting naar eigen keuze aan te schaffen, want ga voor dat geld maar eens op zoek naar iets leukers in zijn categorie!

Technische specificaties

Voge 300AC

    • Motor – Eencilinder 4-takt, watergekoeld, 292cc
    • Boring x slag – 78 mm x 61.2 mm
    • Vermogen – 29 pk(21kw) @ 8.500rpm
    • Koppel – 25 Nm @ 7.000rpm
    • Remmen voor – 300 mm dubbele schijf, ABS
    • Remmen achter – enkele schijf, ABS
    • Vering voor – 35mm Upside down
    • Vering achter – Monoshock
    • Banden voor – 110/70-17”
    • Banden achter – 150/60 -17”
    • Wielbasis – 1360 mm
    • Afmetingen – 2025×790×1090mm
    • Zithoogte – 795 mm
    • Gewicht – 150 kg (drooggewicht)
    • Kleuren – groen, zwart
    • Tankinhoud – 16 L
    • Verbruik – 1L : 26,5 km
    • Prijs NL/ BE  – €4.779,-/ €3.999,-
    • Importeur NL/ BE  – BWimport
    • Website NL/ BE  – voge.be / vogemoto.nl

     

  • (Tekst: Mariska Grob, Foto’s: Motografie)