Test Voge 500 AC

door

Het Chinese Voge heeft in haar korte bestaan op de Europese markt al laten zien dat moederbedrijf Loncin goed heeft geluisterd naar wat de Europeanen willen. Daar waar andere Chinese merken regelmatig falen lijkt Voge erin te slagen een heel eigen maar vooral Europese stijl te ontwikkelen. De nieuwe 500 Advanced Classic is daarin weer een stapje verder vooruitstrevend dan de 300.

Vorig jaar reden we de 300AC van Voge en die wist ons aangenaam te verrassen. Een eigenwijze eencilinder, een naked bike met klassieke looks en tegelijk een frisse verschijning volgens de technologie van vandaag. Voorzien van hoogwaardige componenten zoals Nissin remmen, Kayaba vering, FCC koppeling en Bosch ABS. Met een aanschafprijs van €4.779,- in Nederland en €3.999,- in België een aantrekkelijke keuze voor de A2-rijd(st)er met een kleiner budget die geen tweedehands wil.

Afgelopen jaar werd op de EICMA uitbreiding van de AC-familie aangekondigd, in de vorm van de 500AC die voor ons staat en de 300ACX die er nog aan zit te komen. De 500AC ziet er nog net even gelikter en strakker afgewerkt uit dan zijn lichtere broer, maar er moet met €7.399,- in Nederland en €6.599,- in België ook een stukje dieper voor in de buidel worden getast. Kan hij het prijsverschil waarmaken?

Geen kleintje

Voor wie nog niet bekend is met Voge: in Europa misschien nog geen heel bekende naam, het concern waar het deel van uitmaakt is dat zeker wel in de motorwereld. Het Chinese Loncin produceert onderdelen en zelfs complete motoren voor onder andere Honda en BMW, en laat jaarlijks meer dan 2,5 miljoen motorfietsen de fabrieken uitrollen. Bestond vorig jaar het aanbod van Voge in Nederland en België uit een vijftal modellen, dit jaar is dat meer dan verdubbeld. De 500cc’s zijn daarin goed vertegenwoordigd met de DS, DS LX, DSX, R en nu dan ook de 500AC, in navolging op de lichtste telg, de 300AC. Bij de Voge 300AC viel het ons op dat het lijnenspel, de kleuren en de vormen mooi bij elkaar pasten.

Het zadel loopt mooi door in omgekeerde lijn van de tank, de beplating onder de tank en het zadel valt precies in het verlengde van het frame en ook de details kloppen, zoals het bronskleurige kapje onder het frame dat precies bij het motorblok matcht. Toch heeft Voge het allemaal nog net even beter voor elkaar bij deze 500: de delen sluiten naadloos op elkaar aan, alles is net even iets strakker en het design is net even iets moderner. Qua afwerking is er opnieuw een stap gemaakt, een goede zet aangezien dat iets is waar Europeanen motoren uit het verre Oosten maar al te graag op af lijken te willen rekenen. Bij deze 500AC wordt dat lastig. Hij kan op onze goedkeuring qua design en afwerking rekenen, en als we plaatsnemen blijkt ook hier goed werk te zijn verzet. Zeker voor personen rond de 1,80 is de zit in een natuurlijk ontspannen houding.

Advanced Classic

AC staat voor Advanced Classic. Waarom ‘vooruitstrevend klassiek’? Eigenlijk is de AC vooral een moderne motor, alleen het lijnenspel toont iets klassiek. Een van die moderne technologieën is het fraaie TFT-display. Sommige BMW-eigenaren zal het bekend voorkomen. In ieder geval imponeert het met zijn vele informatie. In het hoofdscherm lees je snelheid, toerental, versnellingsindicatie, trip, temperatuur, tijd, brandstofinhoud en bandenspanning af. Maar het feest gaat echt beginnen als je door middel van de selectieknoppen op de linker stuurhelft naar het volgende scherm switcht.

Daarin kan je niet alleen instellingen bekijken, aanpassen en connectiviteit oproepen, maar ook alle info over het voertuig en details van de rit opvragen, met de AC zelf als stralend middelpunt van het scherm. Dankzij een lichtsensor schakelt het scherm automatisch van een witte naar een zwarte achtergrond zodra het donker wordt.

500 AC

Dan het motorblok: die kenden we nog van de test met de 500DS. Net zoals bij die en de andere 500’s van Voge is het kloppend hart een 471cc sterke parallel-twin die zijn maximale vermogen van ruim 46 pk afgeeft bij 8.500 toeren en een maximum koppel van 42,5 Nm levert bij 7.000 toeren. De koppeling grijpt vrij direct aan bij het wegrijden, het schakelen gaat soepel en trefzeker. Het motorblok voelt levendig aan, rond de 2.000 toeren geeft hij al thuis en boven de 4.000 toeren komt er leven in de brouwerij, om bij 8.500 toeren zijn maximum vermogen te bereiken. Hij heeft een korte overbrengingsverhouding, waardoor je geneigd bent vlot door de versnellingen te schakelen en alles buiten de bebouwde kom in de zesde versnelling te doen.


Lees hier de test van de Voge 300 AC 


Draai op de snelweg het gashendel verder open en je zit al snel aan de vanuit de fabriek opgegeven maximum snelheid van 160 kilometer per uur. Dat gaat niet geheel trillingvrij, comfortabeler is het om tussen de 100 en 130 kilometer per uur te cruisen. Dat komt prima uit in Nederland. Ook met de wind vol op de kop geeft de Voge geen krimp en al lijkt een naked onder die omstandigheden geen ideale keuze, windgevoelig is hij niet. De uitlopers van de februari-stormen Dudley en Eunice maakten in ieder geval weinig indruk.

Voge 500

Ook in het rijwielgedeelte zien we gelijkenissen met de andere 500 cc’s van Voge. Net zoals de 500DS en 500R heeft de AC een 41mm voorvork en monoshock achter van Kayaba. De twee 298 mm remschijven met dubbelzuigerremklauw aan de voorzijde en enkele schijf van 240 mm aan de achterzijde zijn afkomstig van Nissin. Samen met de Pirelli Angel GT’s een combinatie die garant staat voor voldoende grip en remcapaciteit. Geen instelbare demping, maar een goede basic setting waarmee je vlot door kan sturen en zeker niet te hard voor een comfortabele tourrit.

Zonder echt uit te blinken op bepaalde fronten weet de Voge ons voor zich te winnen. Qua rijden, maar ook met zijn uiterlijk. En niet alleen de redactie: in onze testweek hebben we heel wat goedkeurende blikken van passanten gekregen. Daarnaast ook vaak de vraag wat voor merk het nu eigenlijk is. Dat Voge goed aan de weg timmert is wel duidelijk; de opmerking die volgde was steevast ‘ziet er goed uit, hoor!’.

Conclusie

Daar waar sommige Europese en Japanse merken de laatste jaren beknibbelen op afwerking en details om de prijs te drukken lijkt Voge het tegenovergestelde te doen. De afwerking is werkelijk op hoog niveau, en het is vooral het hele plaatje dat klopt. Niet zoals bij sommige landgenoten de voorzijde van merk X en de achterkant van merk Y, opgeleukt met wat onderdelen van merk Z. Voge heeft een fraaie naked neergezet met een heel eigen en verdraaid Europees gezicht. Voorzien van hoogwaardige componenten: vering, remmen en banden, full led en een TFT display dat het helemaal afmaakt.

Qua beleving, uiterlijk en afwerking meer dan een dikke plus, de koppeling is een klein minpuntje, het hoogtoerige motorkarakter is iets wat je aan moet staan. De prijs is zeker te verantwoorden, maar de 500AC tikt wel de prijsklasse aan waarin er meer merken zijn die een leuke naked met dezelfde cilinderinhoud of iets meer in A2-trim kunnen voorschotelen. Daar lijkt de Voge vooral tegenop te moeten boksen. Aan het totaalplaatje dat Voge je met de 500AC aanbiedt zal het in ieder geval niet liggen!

Voge 500AC

Technische specificaties

  • Motor Parallel tweecilinder 4-takt, watergekoeld, 471cc
  • Boring x slag 67 mm x  68.8 mm
  • Vermogen 46,2 pk (34,5kW) bij 8.500rpm
  • Koppel 42,5 Nm bij 7.000rpm
  • Remmen voor 298 mm dubbele schijf, ABS
  • Remmen achter enkele schijf, ABS
  • Vering voor  41mm Upside down Kayaba
  • Vering achter Monoshock Kayaba
  • Banden voor 120/70-17” Pirelli Angel GT
  • Banden achter 160/60 -17” Pirelli Angel GT
  • Tank inhoud 19 L
  • Verbruik 1 op 24,4
  • Afmetingen  2.100×820×1.170mm
  • Zithoogte  790 mm
  • Wielbasis 1.450 mm
  • Gewicht 185 kg (drooggewicht)
  • Kleuren grijs, zwart
  • Prijs NL/BE €7.399,-/ €6.599,-
  • Importeur NL/BE BWimport
  • Website NL/BE  www.voge.be / www.vogemoto.nl

(tekst en foto’s Mariska Grob (MotoGrafie)