Met een prijsdrop van €2.798,- naar €2.398,- heeft Yadea met de G5 op papier een ijzersterke troef in handen. Maar weet de G5 deze troef ook in de praktijk om te zetten naar klinkende rapportcijfers? Wij reden de elektrische scooter een week lang en komen met een antwoord…

De Yadea G5 was een van de weinige Yadea’s die we nog niet in de redactiegarage voorbij hebben zien komen. Dat kan allerlei redenen hebben, maar in dit geval was het er simpelweg nog niet eerder van gekomen. Dat is misschien wel vreemd, want de G5 lijkt op papier misschien wel het meeste te bieden voor een relatief lage prijs. Dat was voorheen al zo, maar nu de scooter nog ‘slechts’ €2.398,- kost, lijkt hij definitief te kunnen concurreren met de gevestigde orde in de vorm van scooters als de Segway E110S, NIU NQi SE of een IVA S5. Want met een 2.300 Watt motor en een 60V/32Ah accu weet Yadea direct al de cijfers te pareren van bijvoorbeeld de Segway, maar ook ten opzichte van een NIU NQi SE of een IVA S5 doet hij het op het gebied van motor en gebruikte accu helemaal niet verkeerd. Alleen de IVA is met een 3.000 Watt motor net even iets sterker, maar voor de rest zijn de cijfers allemaal in het voordeel van de Yadea.

Groot 7-inch display

De G5 is voorzien van een ruime zitpositie, dit ondanks dat de accu onder de treeplank is geplaatst. Dat is prettig, want een extreem hoge treeplank zorgt ervoor dat de wat langere bestuurd(st)ers met opgetrokken knieën plaats moeten nemen en dat is funest voor het comfort op de wat langere afstanden. Bij deze Yadea is de zitpositie dus goed voor elkaar, met een hoog geplaatst stuur voor nog meer bewegingsvrijheid voor diegene die achter het stuur zit. Ook handig: schuif het kapje van de stuurclamp af en je kan het stuur, met behulp van een inbussleutel, nog iets verder van je af of naar je toe plaatsen.

Aan de eventuele passagier is gedacht, want de scooter wordt standaard voorzien van een prettige ruggensteun achter de buddyseat. Vanaf de prettig gepolsterde buddyseat kijk je uit op een flink 7-inch lcd-display bovenop het stuur. Het staat tamelijk rechtop waardoor de informatie ook nog eens extra goed afleesbaar is. Naast de snelheid wordt zowel in blokjes als in cijfers het percentage van de accu aangeduid. Naast de algehele kilometerstand vind je ook de gekozen rijmodi, de nodige waarschuwingslampjes en een bluetooth-icoontje. Dat laatste doet vermoeden dat er een app aanwezig is, maar navraag leert ons dat deze in Europa voor dit model niet beschikbaar is. We missen eveneens de mogelijkheid om over te schakelen naar een tripmeter en ook ons geliefde klokje moet helaas ontbreken.

Maar dan houdt het voorlopig wel op met de puntjes van kritiek. De G5 is namelijk voorzien van een fijne, krachtige elektromotor in het achterwiel. Hij levert maximaal 2.300 Watt en dat blijkt ruim voldoende om de scooter vlot op te laten trekken richting de afgeregelde topsnelheid van 45 échte kilometers, zo’n 47-48 op de snelheidsmeter. Dat de scooter net even wat krachtiger is dan veel concurrenten in deze klasse, merk je wanneer je de brug of tunnel oprijdt, of wanneer je iemand achterop hebt zitten. Je rijdt de scooter in de praktijk wel altijd in de snelste van de twee rijmodi, aangezien de eco-stand niet meer is dan een verkapte snelheidsbegrenzer.

Persoonlijk vind ik het zeer prettig dat de zitpositie vrij laag is, zonder dat je het gevoel hebt iets aan ruimte in te boeten. Ook met het stuurgedrag zit het wel goed. Met een relatief laag eigengewicht van 85 kilo laat hij zich erg makkelijk een bocht insturen. De 12-inch wielen volgen zonder mopperen de gekozen koers en dat zorgt voor een speels rijkarakter. Het is op een gegeven moment de zijstandaard of middenbok die over het asfalt schraapt en je ‘waarschuwt’, dat het wel iets rustiger aan mag. Maar dan ben je dan ook wel de grenzen wel aan het opzoeken, want bij normaal rijgedrag zal de grondspeling meer dan voldoende zijn. Rijd je vaak met een passagier dan is het raadzaam om eens naar de verstelbare veervoorspanning te kijken van beide schokdempers aan de achterzijde.

Laag zwaartepunt

Dat de Yadea zo lekker stuurt, heeft mede te maken met de plaatsing van de accu. Deze zit namelijk niet onder het zadel, maar centraal en laag onder de treeplank. Om bij de accu te komen, open je eerst het zadel en ontgrendel je vervolgens met de sleutel de afdekkap. Dit betreft geen losse afdekkap, maar een degelijke kap die aan de voorzijde scharniert. Naar onze mening is dit veel makkelijker dan een losse kap, waarbij je veelal toch weer staat te priegelen om hem weer netjes terug te plaatsen. Om de accu op te laden kan je hem desgewenst uitnemen, maar ook laten zitten.

Boven de treeplank, onder het scharnierpunt van het zadel, zit namelijk een extern voedingspunt. Een volledige lading neemt 6 tot 8 uur in beslag. Voor de actieradius geeft Yadea zelf een 65 kilometer op. Let wel, dit is gemeten onder ideale omstandigheden bij een continue snelheid van 20km/u en een bestuurd(st)er van 70 kilo. Oftewel, wat blijft hier in een dagelijkse praktijk van over op een bromscooter en een rijder die de 70 kilo al lang en breed is ontstegen? Om precies te zijn, tussen de 50 en 53 kilometer. Dat valt dus helemaal niet tegen, zeker niet als je beseft dat we gemeten hebben tot de accucapaciteit onder de 20% kwam. Hierna schiet de G5 namelijk in een eco-modus met een topsnelheid van 25km/u. Oftewel, je komt zeker verder dan de door ons gemeten 50 tot 55 kilometer, maar je zal dit wel moeten doen met een beperkte topsnelheid. Let wel: we reden de scooter verder in perfecte zonnige omstandigheden met temperaturen van 20 graden of hoger en met weinig wind.

Dat de accu onder de treeplank zit, is natuurlijk gunstig voor de ruimte onder de buddyseat. Die is dan ook toereikend om er een flinke jethelm of een compacte integraal onder te plaatsen. Voor kleinere spullen heeft Yadea onder het stuur in de beenkap nog twee ruime open vakken weten te plaatsen. Hierbij is naast het contactslot ook nog een USB-laadpunt beschikbaar en tevens een tassenhaak. Ook fijn: het alarm waarmee de G5 standaard wordt afgeleverd, inclusief afstandsbediening. Voor de remmen noteren we zowel voor als achter een prima werkende schijfrem, leuk detail zijn de heldere remreservoirpotjes op het stuur.

Conclusie

Ondanks dat de Yadea G5 alweer even meeloopt in het gamma van de Chinese e-scootergigant, was dit onze eerste ervaring met deze e-scooter. En laat ik eerlijk zijn: deze Yadea heeft samen met de E8S waarschijnlijk de meeste indruk op me achtergelaten binnen het gamma. Het design is misschien niet heel uitgesproken, maar oogt netjes en is relatief tijdloos. Over de rijeigenschappen ook alleen maar lof: dankzij zijn 2.300 Watt motor voelt hij lekker vlot, de 60V/32Ah accu brengt je in de praktijk 50 tot 53 kilometer verder. Kleine kritiekpuntjes noteren we als het gaat om de informatie op het display en het ontbreken van een app. Voor de rest noteren we alleen maar prima rapportcijfers voor deze Yadea G5, die met zijn prijsdrop naar €2.398,- (BE €2.249,-) wel heel erg interessant is geworden!

Technische specificaties

Yadea G5
MotorHub elektromotor
Maximumvermogen2.300 Watt
Accu60V/32Ah lithium-ion
Gewicht85kg
Actieradius50-32 (nog 20% over in eco-modus)
Laadtijd6-8 uur
Remmen voorSchijfrem
Remmen achterSchijfrem
Bandenmaten voor90/90-12
Bandenmaat achter100/80-12
Afmetingen1.810 x 700 x 1.150 mm
KleurenMatzwart, grijs, blauw
Prijs NL/BE€2.398,- / €2.249,-
Importeur NL/BEMoteo Nederland BV / Moteo Group
Website NL/BEyadea-scooters.nl / yadea2wheels.be