Als je al 10 jaar in de markt van elektrische tweewielers opereert ontstaat er weleens iets. In 2014 gebeurde dit ook bij de Australische vrienden Darly Neal en Anthony Clyde. Zij zagen een gat in de markt voor een 2 wiel aangedreven superbike of noemen we het een scooter? Het 2×2 prototype woog slechts 40 kg en werd op een agrarische beurs gelanceerd waarmee ze een Award verdienden. In 2015 werd het bedrijf gecommercialiseerd en werden investeerders gezocht om het benodigde kapitaal bij elkaar te krijgen.

Ubco 2×2 KX2.1
Naast het feit dat UBCO de Australische markt wilde veroveren zag het merk dat er ook mogelijkheden waren in de VS en Europa. In 2018 werd ook de VS toegevoegd aan het lijstje waarbij nog slechts de Europese markt als ambitie in het plan werd meegenomen. Overigens werd in de tussenliggende tijd de UBCO verder ontwikkeld en werd hij voorzien van diverse power packs.

Ubco 2×2 KX2.1
Inmiddels lijkt het merk klaar voor de Europese markt want op een koude zonnige ochtend reden wij voor het eerste met de UBCO 2×2 KX2.6. Auto’s met 4 wielaandrijving hebben we vaker gereden, maar een 2 wieler met 2 wielaandrijving naar onze mening niet eerder. Een ervaring die in de boeken gaat als vermakelijk, maar vraagt tegelijkertijd behoorlijk wat gewenning. Op asfalt heb je niet direct voordeel van 2WD maar kom je op onverhard dan zijn de voordelen groot. Je hebt de keuze uit verschillende accu packs waaronder de KX2.1 2.100W die 50.4V en continu 80Ah (max 120Ah) levert, kost €1.900,-. Er is ook een KX3.1 Lithium accu die 3.100W levert, maar met €2.499,- even €599,- meer kost.
Onder de indruk geraakt van de UBCO 2×2. Prijzen starten bij €6.800,- voor de 2×2 KX2.1 die 2×2 KX3.1 kost €7.200,-
Meer info kijk op ubcobikes