{"id":30045,"date":"2017-10-02T06:48:16","date_gmt":"2017-10-02T06:48:16","guid":{"rendered":"https:\/\/sbx.tempurl.host\/reactie-rai-vereniging-onderzoek-swov-snorfietsongevallen\/"},"modified":"2017-10-02T06:48:16","modified_gmt":"2017-10-02T06:48:16","slug":"reactie-rai-vereniging-onderzoek-swov-snorfietsongevallen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/scooterxpress.nl\/reactie-rai-vereniging-onderzoek-swov-snorfietsongevallen\/","title":{"rendered":"Reactie RAI Vereniging onderzoek SWOV snorfietsongevallen"},"content":{"rendered":"
<\/div>

Snorfiets naar de rijbaan niet de oplossing voor de verkeersveiligheid en doorstroming<\/strong><\/p>\n

RAI Vereniging wil de snorfiets op het fietspad houden en ziet verbanning naar de rijbaan als contraproductief. De branchevereniging bepleit al langer een veel bredere integrale lange termijnaanpak om de doorstroming en verkeersveiligheid te verbeteren. Het SWOV onderzoek naar snorfietsongevallen bevestigt nu feitelijk de noodzaak daarvan. Volgens RAI Vereniging moet meer ingezet worden op herinrinchting van het stedelijk verkeer met meer investeringen in voldoende en veilige infrastructuur. \u201cWe moet voorkomen dat mensen in plaats van de snorfiets weer de auto nemen\u201d, aldus RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck.<\/strong><\/p>\n

De circa 1,2 miljoen snor- en bromfietsers maken een cruciaal onderdeel uit van ons mobiliteitssysteem. \u201cMet de snel groeiende bereikbaarheidsproblemen en het gebrek aan ruimte wordt de snorfiets alleen maar belangrijker in het verkeer in en tussen de steden\u201d, stelt Van Eijck. \u201cDie moet je net als bijvoorbeeld de fiets, zoveel mogelijk koesteren\u201d.<\/p>\n

Auto injagen<\/strong>
\nSteden wijzen doorgaans naar drukte op het fietspad als reden om de snorfiets naar de rijbaan te verbannen. Uit het SWOV onderzoek blijkt nu dat verkeersdrukte helemaal geen veel voorkomende ongevalsfactor is en kan verplaatsing naar de rijbaan \u2018netto\u2019 zelfs negatief uitpakken. Ook het gedrag van medeweggebruikers vormt een risico, evenals de fysieke inrichting van fietspaden. Volgens RAI Verenging verplaats je juist het probleem door snorfietsers naar de rijbaan te sturen en gaat de verkeersveiligheid voor de snorfietser er juist op achteruit. Het snelheidsverschil met auto\u2019s, bussen en vrachtauto\u2019s wordt te groot en al was dat niet zo, dan is de helm voor velen een afknapper. Van Eijck; \u201cUit ander onderzoek blijkt bovendien dat veel snorfietsers hun snorfiets aan de ketting leggen en de auto instappen op het moment dat ze een helm op moeten en tussen het autoverkeer worden gedwongen. Niet voor niets is de snorfiets zo populair. Met een dergelijke maatregel raken steden nog veel sneller verstopt en komen we van de regen in de drup. Op de korte termijn ligt een deel van de oplossing om fietspaden veiliger te maken vooral in meer handhaving op overtredingen, maar de lange termijn vereist een veel meer integrale aanpak.\u201d<\/p>\n

Lange termijn aanpak<\/strong>
\nDe belangrijkste oplossing ligt van volgens van Eijck in een integrale langetermijnvisie, waarbij wordt ge\u00efnvesteerd om fietspaden veiliger en breder te maken. Maar belangrijker nog is dat we mobiliteit als \u00e9\u00e9n geheel gaan bekijken waarbij de fysieke herinrichting van al het verkeer in de steden centraal staat en dat nieuwe regelgeving wordt ge\u00efntroduceerd die hierbij past. “Niet de snorfietser, fietser of de speed pedelecberijder is zozeer het probleem, maar het gebrek aan afstemming tussen vervoersmiddelen, onvoldoende veilige infrastructuur en drukker wordende verkeer.\u201d<\/p>\n

bron: RAI Vereniging<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Snorfiets naar de rijbaan niet de oplossing voor de verkeersveiligheid en doorstroming<\/p>\n

RAI Vereniging wil de snorfiets op het fietspad houden en ziet verbanning naar de rijbaan als contraproductief. De branchevereniging bepleit al langer een veel…<\/p>\n","protected":false},"author":7,"featured_media":30046,"comment_status":"open","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"templates\/template-blockbuilder.php","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"tags":[],"merken":[],"yoast_head":"\nReactie RAI Vereniging onderzoek SWOV snorfietsongevallen - Scooter&bikexpress<\/title>\n<meta name=\"description\" content=\"Snorfiets naar de rijbaan niet de oplossing voor de verkeersveiligheid en doorstroming RAI Vereniging wil de snorfiets op het fietspad houden\" \/>\n<meta name=\"robots\" content=\"index, follow, max-snippet:-1, max-image-preview:large, max-video-preview:-1\" \/>\n<link rel=\"canonical\" href=\"https:\/\/scooterxpress.nl\/reactie-rai-vereniging-onderzoek-swov-snorfietsongevallen\/\" \/>\n<meta property=\"og:locale\" content=\"nl_NL\" \/>\n<meta property=\"og:type\" content=\"article\" \/>\n<meta property=\"og:title\" content=\"Reactie RAI Vereniging onderzoek SWOV snorfietsongevallen\" \/>\n<meta property=\"og:description\" content=\"Snorfiets naar de rijbaan niet de oplossing voor de verkeersveiligheid en doorstroming RAI Vereniging wil de snorfiets op het fietspad houden\" \/>\n<meta property=\"og:url\" content=\"https:\/\/scooterxpress.nl\/reactie-rai-vereniging-onderzoek-swov-snorfietsongevallen\/\" \/>\n<meta property=\"og:site_name\" content=\"Scooter&bikexpress\" \/>\n<meta property=\"article:publisher\" content=\"https:\/\/www.facebook.com\/scooterxpress01\" \/>\n<meta property=\"article:published_time\" content=\"2017-10-02T06:48:16+00:00\" \/>\n<meta property=\"og:image\" content=\"https:\/\/scooterxpress.nl\/wp-content\/uploads\/2023\/02\/IMG_7461.jpg\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:width\" content=\"2048\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:height\" content=\"1536\" \/>\n\t<meta property=\"og:image:type\" content=\"image\/jpeg\" \/>\n<meta name=\"author\" content=\"Raymon de Kruijff\" \/>\n<meta name=\"twitter:card\" content=\"summary_large_image\" \/>\n<meta name=\"twitter:label1\" content=\"Geschreven door\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data1\" content=\"Raymon de Kruijff\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:label2\" content=\"Geschatte leestijd\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data2\" content=\"2 minuten\" \/>\n<script type=\"application\/ld+json\" class=\"yoast-schema-graph\">{\"@context\":\"https:\/\/schema.org\",\"@graph\":[{\"@type\":\"Article\",\"@id\":\"https:\/\/scooterxpress.nl\/reactie-rai-vereniging-onderzoek-swov-snorfietsongevallen\/#article\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\/\/scooterxpress.nl\/reactie-rai-vereniging-onderzoek-swov-snorfietsongevallen\/\"},\"author\":{\"name\":\"Raymon de Kruijff\",\"@id\":\"https:\/\/scooterxpress.nl\/#\/schema\/person\/9fc87d996b3bfdb378736b26ec516274\"},\"headline\":\"Reactie RAI Vereniging onderzoek SWOV snorfietsongevallen\",\"datePublished\":\"2017-10-02T06:48:16+00:00\",\"dateModified\":\"2017-10-02T06:48:16+00:00\",\"mainEntityOfPage\":{\"@id\":\"https:\/\/scooterxpress.nl\/reactie-rai-vereniging-onderzoek-swov-snorfietsongevallen\/\"},\"wordCount\":451,\"commentCount\":0,\"publisher\":{\"@id\":\"https:\/\/scooterxpress.nl\/#organization\"},\"image\":{\"@id\":\"https:\/\/scooterxpress.nl\/reactie-rai-vereniging-onderzoek-swov-snorfietsongevallen\/#primaryimage\"},\"thumbnailUrl\":\"https:\/\/scooterxpress.nl\/wp-content\/uploads\/2023\/02\/IMG_7461.jpg\",\"inLanguage\":\"nl-NL\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"CommentAction\",\"name\":\"Comment\",\"target\":[\"https:\/\/scooterxpress.nl\/reactie-rai-vereniging-onderzoek-swov-snorfietsongevallen\/#respond\"]}],\"copyrightYear\":\"2017\",\"copyrightHolder\":{\"@id\":\"https:\/\/scooterxpress.nl\/#organization\"}},{\"@type\":\"WebPage\",\"@id\":\"https:\/\/scooterxpress.nl\/reactie-rai-vereniging-onderzoek-swov-snorfietsongevallen\/\",\"url\":\"https:\/\/scooterxpress.nl\/reactie-rai-vereniging-onderzoek-swov-snorfietsongevallen\/\",\"name\":\"Reactie RAI Vereniging onderzoek SWOV snorfietsongevallen - Scooter&bikexpress\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\/\/scooterxpress.nl\/#website\"},\"primaryImageOfPage\":{\"@id\":\"https:\/\/scooterxpress.nl\/reactie-rai-vereniging-onderzoek-swov-snorfietsongevallen\/#primaryimage\"},\"image\":{\"@id\":\"https:\/\/scooterxpress.nl\/reactie-rai-vereniging-onderzoek-swov-snorfietsongevallen\/#primaryimage\"},\"thumbnailUrl\":\"https:\/\/scooterxpress.nl\/wp-content\/uploads\/2023\/02\/IMG_7461.jpg\",\"datePublished\":\"2017-10-02T06:48:16+00:00\",\"dateModified\":\"2017-10-02T06:48:16+00:00\",\"description\":\"Snorfiets naar de rijbaan niet de oplossing voor de verkeersveiligheid en doorstroming RAI Vereniging wil de snorfiets op het fietspad houden\",\"breadcrumb\":{\"@id\":\"https:\/\/scooterxpress.nl\/reactie-rai-vereniging-onderzoek-swov-snorfietsongevallen\/#breadcrumb\"},\"inLanguage\":\"nl-NL\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"ReadAction\",\"target\":[\"https:\/\/scooterxpress.nl\/reactie-rai-vereniging-onderzoek-swov-snorfietsongevallen\/\"]}]},{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"nl-NL\",\"@id\":\"https:\/\/scooterxpress.nl\/reactie-rai-vereniging-onderzoek-swov-snorfietsongevallen\/#primaryimage\",\"url\":\"https:\/\/scooterxpress.nl\/wp-content\/uploads\/2023\/02\/IMG_7461.jpg\",\"contentUrl\":\"https:\/\/scooterxpress.nl\/wp-content\/uploads\/2023\/02\/IMG_7461.jpg\",\"width\":2048,\"height\":1536},{\"@type\":\"BreadcrumbList\",\"@id\":\"https:\/\/scooterxpress.nl\/reactie-rai-vereniging-onderzoek-swov-snorfietsongevallen\/#breadcrumb\",\"itemListElement\":[{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":1,\"name\":\"Home\",\"item\":\"https:\/\/scooterxpress.nl\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":2,\"name\":\"Reactie RAI Vereniging onderzoek SWOV snorfietsongevallen\"}]},{\"@type\":\"WebSite\",\"@id\":\"https:\/\/scooterxpress.nl\/#website\",\"url\":\"https:\/\/scooterxpress.nl\/\",\"name\":\"Scooter & Bikexpress\",\"description\":\"\",\"publisher\":{\"@id\":\"https:\/\/scooterxpress.nl\/#organization\"},\"potentialAction\":[{\"@type\":\"SearchAction\",\"target\":{\"@type\":\"EntryPoint\",\"urlTemplate\":\"https:\/\/scooterxpress.nl\/?s={search_term_string}\"},\"query-input\":\"required name=search_term_string\"}],\"inLanguage\":\"nl-NL\"},{\"@type\":\"Organization\",\"@id\":\"https:\/\/scooterxpress.nl\/#organization\",\"name\":\"Scooter & bikexpress\",\"url\":\"https:\/\/scooterxpress.nl\/\",\"logo\":{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"nl-NL\",\"@id\":\"https:\/\/scooterxpress.nl\/#\/schema\/logo\/image\/\",\"url\":\"https:\/\/scooterxpress.nl\/wp-content\/uploads\/2023\/02\/sbx-placeholder-1-300x300-1.png\",\"contentUrl\":\"https:\/\/scooterxpress.nl\/wp-content\/uploads\/2023\/02\/sbx-placeholder-1-300x300-1.png\",\"width\":300,\"height\":300,\"caption\":\"Scooter & bikexpress\"},\"image\":{\"@id\":\"https:\/\/scooterxpress.nl\/#\/schema\/logo\/image\/\"},\"sameAs\":[\"https:\/\/www.facebook.com\/scooterxpress01\",\"https:\/\/www.instagram.com\/scooterbikexpress\/\",\"https:\/\/www.youtube.com\/channel\/UC1GpTB-q0uK97CiG_CmF9Rg?view_as=subscriber\"]},{\"@type\":\"Person\",\"@id\":\"https:\/\/scooterxpress.nl\/#\/schema\/person\/9fc87d996b3bfdb378736b26ec516274\",\"name\":\"Raymon de Kruijff\",\"image\":{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"nl-NL\",\"@id\":\"https:\/\/scooterxpress.nl\/#\/schema\/person\/image\/\",\"url\":\"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/5fc44271136a034335caca76ea2b29d0?s=96&d=mm&r=g\",\"contentUrl\":\"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/5fc44271136a034335caca76ea2b29d0?s=96&d=mm&r=g\",\"caption\":\"Raymon de Kruijff\"},\"sameAs\":[\"http:\/\/www.scooterxpress.nl\"],\"url\":\"https:\/\/scooterxpress.nl\/author\/raymon\/\"}]}<\/script>\n<!-- \/ Yoast SEO Premium plugin. -->","yoast_head_json":{"title":"Reactie RAI Vereniging onderzoek SWOV snorfietsongevallen - Scooter&bikexpress","description":"Snorfiets naar de rijbaan niet de oplossing voor de verkeersveiligheid en doorstroming RAI Vereniging wil de snorfiets op het fietspad houden","robots":{"index":"index","follow":"follow","max-snippet":"max-snippet:-1","max-image-preview":"max-image-preview:large","max-video-preview":"max-video-preview:-1"},"canonical":"https:\/\/scooterxpress.nl\/reactie-rai-vereniging-onderzoek-swov-snorfietsongevallen\/","og_locale":"nl_NL","og_type":"article","og_title":"Reactie RAI Vereniging onderzoek SWOV snorfietsongevallen","og_description":"Snorfiets naar de rijbaan niet de oplossing voor de verkeersveiligheid en doorstroming RAI Vereniging wil de snorfiets op het fietspad houden","og_url":"https:\/\/scooterxpress.nl\/reactie-rai-vereniging-onderzoek-swov-snorfietsongevallen\/","og_site_name":"Scooter&bikexpress","article_publisher":"https:\/\/www.facebook.com\/scooterxpress01","article_published_time":"2017-10-02T06:48:16+00:00","og_image":[{"width":2048,"height":1536,"url":"https:\/\/scooterxpress.nl\/wp-content\/uploads\/2023\/02\/IMG_7461.jpg","type":"image\/jpeg"}],"author":"Raymon de Kruijff","twitter_card":"summary_large_image","twitter_misc":{"Geschreven door":"Raymon de Kruijff","Geschatte leestijd":"2 minuten"},"schema":{"@context":"https:\/\/schema.org","@graph":[{"@type":"Article","@id":"https:\/\/scooterxpress.nl\/reactie-rai-vereniging-onderzoek-swov-snorfietsongevallen\/#article","isPartOf":{"@id":"https:\/\/scooterxpress.nl\/reactie-rai-vereniging-onderzoek-swov-snorfietsongevallen\/"},"author":{"name":"Raymon de Kruijff","@id":"https:\/\/scooterxpress.nl\/#\/schema\/person\/9fc87d996b3bfdb378736b26ec516274"},"headline":"Reactie RAI Vereniging onderzoek SWOV snorfietsongevallen","datePublished":"2017-10-02T06:48:16+00:00","dateModified":"2017-10-02T06:48:16+00:00","mainEntityOfPage":{"@id":"https:\/\/scooterxpress.nl\/reactie-rai-vereniging-onderzoek-swov-snorfietsongevallen\/"},"wordCount":451,"commentCount":0,"publisher":{"@id":"https:\/\/scooterxpress.nl\/#organization"},"image":{"@id":"https:\/\/scooterxpress.nl\/reactie-rai-vereniging-onderzoek-swov-snorfietsongevallen\/#primaryimage"},"thumbnailUrl":"https:\/\/scooterxpress.nl\/wp-content\/uploads\/2023\/02\/IMG_7461.jpg","inLanguage":"nl-NL","potentialAction":[{"@type":"CommentAction","name":"Comment","target":["https:\/\/scooterxpress.nl\/reactie-rai-vereniging-onderzoek-swov-snorfietsongevallen\/#respond"]}],"copyrightYear":"2017","copyrightHolder":{"@id":"https:\/\/scooterxpress.nl\/#organization"}},{"@type":"WebPage","@id":"https:\/\/scooterxpress.nl\/reactie-rai-vereniging-onderzoek-swov-snorfietsongevallen\/","url":"https:\/\/scooterxpress.nl\/reactie-rai-vereniging-onderzoek-swov-snorfietsongevallen\/","name":"Reactie RAI Vereniging onderzoek SWOV snorfietsongevallen - Scooter&bikexpress","isPartOf":{"@id":"https:\/\/scooterxpress.nl\/#website"},"primaryImageOfPage":{"@id":"https:\/\/scooterxpress.nl\/reactie-rai-vereniging-onderzoek-swov-snorfietsongevallen\/#primaryimage"},"image":{"@id":"https:\/\/scooterxpress.nl\/reactie-rai-vereniging-onderzoek-swov-snorfietsongevallen\/#primaryimage"},"thumbnailUrl":"https:\/\/scooterxpress.nl\/wp-content\/uploads\/2023\/02\/IMG_7461.jpg","datePublished":"2017-10-02T06:48:16+00:00","dateModified":"2017-10-02T06:48:16+00:00","description":"Snorfiets naar de rijbaan niet de oplossing voor de verkeersveiligheid en doorstroming RAI Vereniging wil de snorfiets op het fietspad houden","breadcrumb":{"@id":"https:\/\/scooterxpress.nl\/reactie-rai-vereniging-onderzoek-swov-snorfietsongevallen\/#breadcrumb"},"inLanguage":"nl-NL","potentialAction":[{"@type":"ReadAction","target":["https:\/\/scooterxpress.nl\/reactie-rai-vereniging-onderzoek-swov-snorfietsongevallen\/"]}]},{"@type":"ImageObject","inLanguage":"nl-NL","@id":"https:\/\/scooterxpress.nl\/reactie-rai-vereniging-onderzoek-swov-snorfietsongevallen\/#primaryimage","url":"https:\/\/scooterxpress.nl\/wp-content\/uploads\/2023\/02\/IMG_7461.jpg","contentUrl":"https:\/\/scooterxpress.nl\/wp-content\/uploads\/2023\/02\/IMG_7461.jpg","width":2048,"height":1536},{"@type":"BreadcrumbList","@id":"https:\/\/scooterxpress.nl\/reactie-rai-vereniging-onderzoek-swov-snorfietsongevallen\/#breadcrumb","itemListElement":[{"@type":"ListItem","position":1,"name":"Home","item":"https:\/\/scooterxpress.nl\/"},{"@type":"ListItem","position":2,"name":"Reactie RAI Vereniging onderzoek SWOV snorfietsongevallen"}]},{"@type":"WebSite","@id":"https:\/\/scooterxpress.nl\/#website","url":"https:\/\/scooterxpress.nl\/","name":"Scooter & Bikexpress","description":"","publisher":{"@id":"https:\/\/scooterxpress.nl\/#organization"},"potentialAction":[{"@type":"SearchAction","target":{"@type":"EntryPoint","urlTemplate":"https:\/\/scooterxpress.nl\/?s={search_term_string}"},"query-input":"required name=search_term_string"}],"inLanguage":"nl-NL"},{"@type":"Organization","@id":"https:\/\/scooterxpress.nl\/#organization","name":"Scooter & bikexpress","url":"https:\/\/scooterxpress.nl\/","logo":{"@type":"ImageObject","inLanguage":"nl-NL","@id":"https:\/\/scooterxpress.nl\/#\/schema\/logo\/image\/","url":"https:\/\/scooterxpress.nl\/wp-content\/uploads\/2023\/02\/sbx-placeholder-1-300x300-1.png","contentUrl":"https:\/\/scooterxpress.nl\/wp-content\/uploads\/2023\/02\/sbx-placeholder-1-300x300-1.png","width":300,"height":300,"caption":"Scooter & bikexpress"},"image":{"@id":"https:\/\/scooterxpress.nl\/#\/schema\/logo\/image\/"},"sameAs":["https:\/\/www.facebook.com\/scooterxpress01","https:\/\/www.instagram.com\/scooterbikexpress\/","https:\/\/www.youtube.com\/channel\/UC1GpTB-q0uK97CiG_CmF9Rg?view_as=subscriber"]},{"@type":"Person","@id":"https:\/\/scooterxpress.nl\/#\/schema\/person\/9fc87d996b3bfdb378736b26ec516274","name":"Raymon de Kruijff","image":{"@type":"ImageObject","inLanguage":"nl-NL","@id":"https:\/\/scooterxpress.nl\/#\/schema\/person\/image\/","url":"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/5fc44271136a034335caca76ea2b29d0?s=96&d=mm&r=g","contentUrl":"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/5fc44271136a034335caca76ea2b29d0?s=96&d=mm&r=g","caption":"Raymon de Kruijff"},"sameAs":["http:\/\/www.scooterxpress.nl"],"url":"https:\/\/scooterxpress.nl\/author\/raymon\/"}]}},"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/scooterxpress.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/30045"}],"collection":[{"href":"https:\/\/scooterxpress.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/scooterxpress.nl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/scooterxpress.nl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/7"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/scooterxpress.nl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=30045"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/scooterxpress.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/30045\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/scooterxpress.nl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/30046"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/scooterxpress.nl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=30045"}],"wp:term":[{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/scooterxpress.nl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=30045"},{"taxonomy":"merken","embeddable":true,"href":"https:\/\/scooterxpress.nl\/wp-json\/wp\/v2\/merken?post=30045"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}