{"id":31133,"date":"2020-11-20T11:22:56","date_gmt":"2020-11-20T11:22:56","guid":{"rendered":"https:\/\/sbx.tempurl.host\/fun-met-e-voertuigen-van-move\/"},"modified":"2020-11-20T11:22:56","modified_gmt":"2020-11-20T11:22:56","slug":"fun-met-e-voertuigen-van-move","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/scooterxpress.nl\/fun-met-e-voertuigen-van-move\/","title":{"rendered":"Test MOVE Vigorous 1500 S-Line II"},"content":{"rendered":"
<\/div>

Het is nog niet zo lang geleden dat we voor het eerst in contact kwamen met E-voertuigen van MOVE uit het Brabantse Veldhoven. MOVE is de specialist als het gaat om elektrische drie- en vierwielers, maar ook de elektrische scooter wordt inmiddels omarmd.\u00a0<\/em><\/strong><\/p>\n

\"MOVE\"<\/p>\n

Eerste kennismaking<\/h4>\n

Had collega Maurice al eerder met de modellen van MOVE<\/a> gereden, voor mij was het een compleet nieuwe kennismaking. \u201cVooral de Vigorous is een attractie op zichzelf\u201d, zei Maurice me nog. Hij kreeg gelijk! Want ja, plaatsnemen in deze trike met twee zitplaatsen is al een attractie op zich. Je zit centraal achter het \u2018scooterstuur\u2019 in een comfortabele verstelbare stoel. Hierachter is er zelfs nog plek voor een passagier. De zit is comfortabel en been- en voetruimte is er meer dan legio. Over het stuur kijk je uit op een geheel digitaal dashboard met aan de linkerzijde een separaat gemonteerd scherm voor de achteruitkijkcamera. Dat komt al luxueus over, maar het ontbreekt je dan ook werkelijk aan niks. Zo is er een bluetooth radio installatie aanwezig, verwarming en misschien nog het allerbelangrijkste: je zit helemaal droog. Door de jaren heen zijn er de nodige updates aan de Vigorous doorgevoerd, zowel op het gebied als uitrusting, maar ook het comfort is toegenomen. Onderweg met de driewieler voelt het dan ook erg solide aan. De 1.500 Watt sterke motor is in drie rijstanden instelbaar, maar heb je hem in de vlotste stand dan gaat hij rap naar zijn afgeregelde topsnelheid van 45 \u00e9chte kilometers. Overigens is ditzelfde e-voertuig van Move ook als scootmobiel leverbaar, waardoor je hem ook kan rijden zonder rijbewijs.<\/p>\n

\"Move

Move Vigorous 1500 S-line II<\/p><\/div>\n

In alle stilte<\/h4>\n

Met twee wielen aan de achterzijde en een enkele aan de voorzijde zou je verwachten dat het geheel snel de neiging heeft om zijn \u2018evenwicht\u2019 te verliezen. Niets is echter minder waar en eerlijkheidshalve verbaas ik me over de bochtensnelheden die je met speels gemak kan aanhouden. Stuurcommando\u2019s worden adequaat opgevolgd en ook wanneer ik een drempel nader en het \u2018gas\u2019 er op houd, word ik niet verrast door een tegenstribbelend voertuig. Goed voor elkaar dus. Bovendien gaat het allemaal ook in alle stilte, iets waar ze volgens Toine Oosterbosch, mede eigenaar van MOVE, de laatste jaren ook hard aan gewerkt hebben. Maar dat is niet het enige waar stappen in zijn gemaakt, ook optisch evolueerde het model. Zo zijn er nieuwe kleuren (wij zijn fan van de matzwarte!), extra knipperlichten aan de achterzijde, maar ook de kleuren van het interieur doen veel meer \u2018Europees\u2019 aan dan de bruintinten die bij het eerste model werden toegepast. Over de algehele afwerking hoeven we ook al niet te mopperen, want de portieren sluiten netjes aan, de kieren en kitranden zien er eveneens allemaal netjes uit.<\/p>\n

\"Move

Move Vigorous 1500 is 100% elektrisch<\/p><\/div>\n

Optionele YSS-dempers<\/h4>\n

Op het rijwielgedeelte heb ik maar weinig aan te merken, maar Toine vertelt ons dat het voertuig eventueel ook nog uit te rusten is met YSS schokdempers, waardoor het rijgedrag nog aanzienlijk wordt verbeterd. Het gewicht van de zes grote 12V\/60Ah accu\u2019s ligt achterin waardoor het zwaartepunt daar ook ligt. Tijdens het rijden merk je daar niet zoveel van. Remmen doen we als ervaren scooter- en motorrijders vertrouwd met twee remhendels op het stuur. Met drie schijfremmen heb je vervolgens niks te klagen, ondanks dat de Vigorous rijklaar een gewicht van rond de 300 kilo op de weegschaal legt. Naast de versie met rijbewijs is er zoals eerder vermeld ook een Vigorous die zonder rijbewijs gereden kan worden. Door de achteras iets smaller te maken en de maximum snelheid te begrenzen op 33 km\/u voldoet hij aan de daarvoor benodigde speciale voorwaarden.<\/p>\n

\"In

In de Move Vigorous 1500 zit je comfortabel en droog!<\/p><\/div>\n

Specificaties<\/h4>\n