{"id":31196,"date":"2021-01-14T09:29:00","date_gmt":"2021-01-14T09:29:00","guid":{"rendered":"https:\/\/sbx.tempurl.host\/motor-winterhandschoenen-test\/"},"modified":"2021-01-14T09:29:00","modified_gmt":"2021-01-14T09:29:00","slug":"motor-winterhandschoenen-test","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/scooterxpress.nl\/motor-winterhandschoenen-test\/","title":{"rendered":"Motor winterhandschoenen test"},"content":{"rendered":"
Wie kent het niet, koude handen op de scooter of motor, maar dat hoeft niet. Een paar goede winterhandschoenen voorkomen de ergste kou, maar bieden ook de nodige bescherming. Wij testen 13 paar handschoenen in de prijsklasse tot 109,- euro in deze winterhandschoenen test.<\/strong><\/p>\n <\/p>\n Hoewel iedereen roept dat de winters niet meer zo streng zijn, hebben we 3 jaar geleden nog een monsterkou gehad in maart. Wie dagelijks op de motor\/scooter zit weet wat het is om koude handen te hebben. Wij ook, en dat is de reden geweest voor een praktijk winterhandschoenen test. Dagelijks rijden we zo\u2019n 40 km woon-werkverkeer en dan is het fijn als je nog comfortabel gas kunt geven en remmen. Tegelijkertijd moet je re\u00ebel zijn want als de temperaturen tegen het vriespunt liggen helpen \u2018gewone\u2019 winterhandschoenen eigenlijk al niet meer… Daarbij komt dat op hogere snelheid de temperatuur verder afneemt. Een voorbeeld: als het 5 graden vriest bij windkracht 9, is de gevoelstemperatuur -17 graden. Onder de 10 graden daalt – door een \u2018windchill effect\u2019 – de gevoelstemperatuur bij snelheden boven de 50 km\/u zelfs tot onder het vriespunt. De keuze voor een setje wanten bij een prijspakker is weliswaar een idee, maar die bieden doorgaans geen bescherming, weinig grip en zijn meestal niet waterdicht. Goede winterhandschoenen bieden naast warmte dan ook bescherming en zijn waterdicht. Een diepte investering waar je lang van zal genieten.<\/p>\n <\/p>\n De verschillende winterhandschoenen worden beoordeeld op veiligheid (protectie), zijn ze makkelijk in het gebruik en hoe zitten ze (draagcomfort)? Daarbij willen we graag weten of je droge handen blijft houden tijdens een regenbui (waterdichtheid). We kijken naar het ontwerp (styling), het oog wil namelijk ook wat. Niet onbelangrijk: welke verschillende materialen heeft het merk gebruikt en hoe is de afwerking van de materialen (afwerking)? En als laatste: de afwerking in verhouding tot de prijs (prijs\/kwaliteit). Tijdens de test was de buitentemperatuur 9 graden. We gebruiken een schaal van 1 tot 5, waarbij 5 het maximaal te behalen aantal punten is.<\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n Het Franse merk Racer timmert al wat jaren aan de weg, maar op de redactie was het niet het eerste merk wat geroepen werd bij winterhandschoenen. De winterhandschoenen zijn leverbaar in opvallende kleuren waaronder in kaki groen. De handschoen is deels gemaakt van geitenleer bij de vingers en knokkels, waarbij ook protectie is gebruikt (CE level 1). Racer gebruikt zowel het Gore-Tex en Primaloft membraam. Hij is extreem licht (102gr), keurig afgewerkt en zit fijn. 3 minuten onder water brengt hem niet van streek. Ook blijft de temperatuur in de handschoen op pijl. Kritisch: telefoon is lastig te bedienen met de vinger, de schacht (opening die over de jas valt) is ietwat smal, maar wel verstelbaar. De kaki-kleurige handschoenen Bieden weinig grip waardoor je handen te makkelijk van het stuur glijden. Navraag bij importeur, Perier Motorsport<\/a> leert ons dat dit aan de bewerking ligt aangezien het kaki geen natuurlijke kleur betreft. Iets meer grip en je hebt een top handschoen, of gewoon de zwarte versie nemen!<\/p>\n <\/p>\n <\/p>\n Het van oorsprong Nederlandse merk Damen is reeds jarenlang actief op de markt van motorkleding en levert de producten aan defensie, politie en rijscholen. Wij ontvingen de Kevlar winterhandschoen, gemaakt van rundleer en deels polyester. Voorzien van Thinsulate isolatie, Schoeller protectie op knokkels en vingers en daarbij Scotchlite reflectie. Heeft weliswaar geen CE level 1, maar voldoet daar volgens de importeur wel aan. Onze handen bleven ook na een half uur rijden warm en slaagt voor onze onderwatertest. Brede schacht die verstelbaar is en ook de pasvorm is prima. Kritiek: een no-nonsens handschoen met een niet al te spannend design.<\/p>\n <\/p>\n Het Italiaanse kledingmerk Alpinestars<\/a> mag natuurlijk niet ontbreken in de test en we hebben de Vega 2 Drystar opgestuurd gekregen. Net als bij de voorgaande handschoenen heeft ook hier een geit het moeten ontgelden want voor de Vega gebruikt men 29% geitenleer gecombineerd met 56% polyamide en polyester. Het Drystar-membraam zorgt voor een wind- en volledig waterdichte winterhandschoenen en doet in de praktijk exact wat het belooft. De warmtehuishouding door middel van Thinsulate is met 80gr net wat minder dan gemiddeld. Tomtom of telefoon is heel goed te bedienen. De (CE level 1) bescherming is prima en ook de afwerking is goed. Schacht is goed verstelbaar en groot genoeg. Het gewicht is met 142gr gemiddeld. Kritisch: vrij krappe band na de schacht zodat je ze iets lastiger aantrekt. Fraaie sportieve handschoen die laat zien hoe het kan!<\/p>\n <\/p>\n Lekker de handvatverwarming aan tijdens een plensbui want dan blijven je handen heerlijk warm. Daar gaat het soms mis want bij sommige membranen wordt de buitentemperatuur hoger dan in de handschoen wat resulteert in een zuigende werking. Het water blijft niet buiten de handschoen, maar komt naar binnen.<\/em><\/p>\n <\/p>\n Het merk waarmee Rossi rondrijdt mag natuurlijk niet ontbreken in de test. In tegenstelling tot de meeste andere handschoenen zien we geen geitenleer, maar een combinatie van polyester, nylon en aan de binnenzijde su\u00e8de. Voorzien van CE level 1 bescherming. Dainese<\/a> maakt gebruik van het D-Dry membraam dat ervoor zorgt dat hij waterdicht blijft. Dat doet hij ook netjes want zelfs 4 minuten onder water maakt hem niet van de wijs. Echter, heeft hij moeite om de handen op temperatuur te houden met koude vingertoppen en zelfs handen tot gevolg. Telefoon is goed te bedienen met de vingertoppen. Schacht is goed verstelbaar en ook pasvorm en de hoeveelheid grip is goed. Prijs in lijn met concurrenten, fraai uitziende handschoen.<\/p>\n <\/p>\n De Engelsen zijn ook dit keer vertegenwoordigd in de test met RST, wat overigens in Engeland het bestverkochte motorkledingmerk is. RST heeft gekozen voor deels geitenleer in combinatie met Polyester. Om hem waterdicht, maar toch ademend te houden wordt gebruik gemaakt van Hipora en voor de isolatie Thinsulate (141gr). De motorhandschoen heeft een prima pasvorm met een brede schacht die ook verstelbaar is en heeft een level 1 CE bescherming. Je telefoon kan je bedienen met de vingers, en wellicht het belangrijkste: de handschoen blijft droog en isoleert als een van de beste uit de test, we kunnen eigenlijk geen kritiekpunten vinden. Een perfecte winterhandschoen.<\/p>\n <\/p>\n Dane is veelal bekend als het merk dat enkel binnen de Motoport organisatie wordt verkocht. Deze winterhandschoen is voor 50% voorzien van leer en 47% van polyamide. Een Xpr-Tex membraam is gebruikt om hem wind- en waterdicht te houden. Ons model is (nog) niet voorzien van CE level 1, maar de nieuwe levering zal daaraan wel voldoen. Verder zien we 3M Thinsulate isolatie, 3M reflectie en Visco-Lab voor bescherming. Deze handschoen doet wat \u2018ie belooft want blijft 100% waterdicht. Ook de isolerende werking is goed en houdt de vingers op temperatuur. Heeft een brede verstelbare schacht, goede pasvorm en nette afwerking. Kritisch: Helaas kan je je telefoon niet met de wijsvinger bedienen, wat overigens wel wordt vermeld in de manual. Fraaie, goed zittende winterhandschoen die de handen warm houdt.<\/p>\n <\/p>\n Het merk Vanucci wordt exclusief door de keten van Louis gevoerd en levert ons de VC-3 winterhandschoen. De buitenzijde is van Allcura-geitenleer, polyamide en polyurethaan. Hipora levert het membraam om hem wind- en waterdicht te houden. Voorzien van CE level 1 bescherming (Impacton) en reflectie. Heeft een goede pasvorm met brede (goed afsluitbare) schacht en is goed verstelbaar. Ondergaat onze onderwater test zonder problemen. Isoleert door de fleece binnenvoering erg goed en ook de vingers zijn na een rit niet onderkoeld geraakt. Kritisch: vrij grote lange handschoen, wijkt qua maatvoering iets naar boven af. Niet het meest sexy uiterlijk, maar wel een fijne winterhandschoen.<\/p>\n <\/p>\n Het van oorsprong Zwitserse IXS loopt al lang mee op het gebied van hoogstaande motorkleding en levert ons de geheel nieuwe GTX 2.0. Deze is deels voorzien van geitenleer (bovenzijde en onderzijde) en polyamide. Er wordt een Gore-Tex membraam gebruikt met driedubbele fleece binnenvoering. Isolatie door middel van Primaloft (240gr). Diverse absorberende (Impacton) protectiestukken volgens CE level 1 en ook nog eens reflectiemateriaal op vingers en schacht. De GTX 2.0 houdt het keurig droog tijdens de onderwatertest. Ook de isolerende werking is bovengemiddeld goed want gedurende de test bleven de handen en vingers opvallend warm. Brede verstelbare schacht en zit erg comfortabel. Kritisch: telefoonbediening gaat ietwat moeizaam. Een topper in de test die je op je wenken bedient.<\/p>\n <\/p>\n Wanneer je in een hevige bui hebt gereden is het niet verstandig je handschoenen op de verwarming te leggen. Het beste is om er oude kranten of keukenpapier in te stoppen zodat het eventuele vocht in de handschoen wordt geabsorbeerd. Een wc rolletje erin zorgt er tevens voor dat de handschoen heerlijk kan \u2018luchten\u2019.<\/em><\/p>\n <\/p>\n De Fransen zijn sterk vertegenwoordigd want het merk Furygan, met de opvallende marketing uitingen, is onderdeel van deze test. Deze handschoen is gemaakt van geitenleer en deels neopreen met ruwe delen aan de binnenzijde. Tevens voorzien van (CE level 1) D30 protectie waardoor hij goede bescherming biedt. Uniek is de 37.5 technologie dat moet zorgen voor een constante temperatuurhuishouding wat wordt gemeten aan de hand van de vochthuishouding. De handschoen weegt 140 gram en voelt stevig aan met opvallend zacht leer en is goed verstelbaar. Telefoon is perfect te bedienen met de vingertop. 3 minuten onder water test is geen enkel probleem. Temperatuur blijft op pijl, met uitzondering van de vingertoppen. Kritisch: manchet is ook hier vrij smal. Binnenvoering wordt snel naar buiten getrokken. Mooi uitziende handschoen die bovengemiddeld scoort.<\/p>\n <\/p>\n Zo\u2019n 10 jaar geleden kwam Tucano op de Nederlandse markt met de beenkleden (voor scooters en motoren) en sindsdien is het merk gemeengoed geworden. Daarnaast levert Tucano een complete kledinglijn en handschoenen waaronder de door ons geteste New Seppia. Een handschoen gemaakt van 25% geitenleer en 75% polyester. Voorzien van Hydroscud membraam om te kunnen ademen en hem waterdicht te houden met daarnaast Shield + (water \u2013 en vuilafstotend). Uiteraard met de protectie op vinger en knokkels (CE level 1). Isolatieklasse 4 en dat betekent ook in de praktijk dat de warmtehuishouding perfect is. De handschoen is 100% volledig waterdicht, dus je kunt gerust met een forse regenbui op de scooter of motor stappen. Een brede schacht die verstelbaar is met klittenband. Kritiek: telefoon wel te bedienen maar ietwat lastig. Schitterende Italiaanse handschoen die ook nog eens scherp geprijsd is.<\/p>\n <\/p>\n Splash design, bekend van de vele merken waaronder Macna leverde ons de Task RTX winterhandschoen die voor het grootste deel is gemaakt van 65% polyamide en 20% geitenleer. Deze handschoen is voorzien van protectie (CE level 1) op knokkels en handpalm. Raintex zorgt ervoor dat de handschoen waterdicht is. De binnenzijde is van polyester en polyurethaan en voelt zacht aan. Deze handschoen heeft het ietwat lastig om de handen en vingers op temperatuur te houden. Onze watertest volstaat hij met gemak en dat is knap aangezien het een vrij compacte handschoen is. Kritisch: Verstelbare maar erg korte schacht die niet over je jas valt. Voorzien van Touch tip maar een telefoonbediening gaat moeizaam. Leuke handschoen met een prima ‘value for money’ score.<\/p>\n <\/p>\nZo hebben we getest<\/h4>\n
Racer Command GTX<\/h4>\n
Damen Kevlar winter<\/h4>\n
Alpinestars Vega 2 Drystar<\/a><\/h4>\n
\nTip: Niet doen!<\/h3>\n
\nDainese Tempest Unisex D-Dry<\/a><\/h4>\n
RST Paragon<\/h4>\n
Dane Viborg XPR-tex<\/h4>\n
Vanucci VC-3<\/h4>\n
IXS Arctic GTX 2.0<\/h4>\n
\n
\nTip: Ook niet doen!<\/h3>\n
\n<\/blockquote>\nFurygan Land D30 37.5<\/h4>\n
Tucano Urbano New Seppia<\/h4>\n
Macna Task RTX<\/h4>\n
Rev’it! Chevak GTX<\/a><\/h4>\n