{"id":31620,"date":"2022-03-14T10:58:25","date_gmt":"2022-03-14T10:58:25","guid":{"rendered":"https:\/\/sbx.tempurl.host\/de-honda-dax-keert-terug-naar-hondas-europese-motorengamma\/"},"modified":"2022-03-14T10:58:25","modified_gmt":"2022-03-14T10:58:25","slug":"de-honda-dax-keert-terug-naar-hondas-europese-motorengamma","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/scooterxpress.nl\/de-honda-dax-keert-terug-naar-hondas-europese-motorengamma\/","title":{"rendered":"De Honda Dax keert terug!"},"content":{"rendered":"
<\/div>

Na een afwezigheid van 41 jaar in Honda’s Europese line-up, springt de nieuwe Dax opnieuw vrolijk uit de startblokken – en voegt zich bij de Monkey en de MSX125 Grom in Honda’s minibike line-up. Hij is authentiek, robuust en biedt eenvoudig rijplezier. Hij heeft een frame van geperst staal, een 31mm USD-voorvork, 12-inch wielen en een luchtgekoelde SOHC tweeklepsmotor met vier versnellingen en centrifugaalkoppeling. Volledige LED-verlichting, een compact en negatief LCD-scherm en een handvat voor de passagier completeren de volledige specificatielijst. De tijdloze aantrekkingskracht van de onmiskenbare Dax-styling is iets wat geen specificatieblad kan vatten. <\/em><\/p>\n\n

Honda’s rist minimotoren heeft een gevoelige snaar geraakt bij zowel jonge als oude motorrijders. De vernieuwde Monkey 125 doet de harten sneller kloppen en doet terugdenken aan de gouden jaren zeventig, terwijl het tegelijkertijd een uiterst modern, compact en funky stadsvoertuig is voor rijders van elke leeftijd. De MSX125 Grom is niet alleen geschikt voor de ‘Generation Y’, maar ook als perfect paddock transport in de wereld van de auto- en motorraces.<\/p>\n

Voor 2023 komt er een nieuwe motor bij. De ST125 Dax oogt dan wel zo authentiek als het origineel uit 1969, maar levert door en door 21e-eeuwse prestaties via chassis, motor en ergonomie. De meest recente versie van de Dax werd van 1995 tot 2003 voor de Japanse markt geproduceerd. Het recente Europese succes van zijn broers en zussen heeft zijn terugkeer bespoedigd, en zijn ondeugende charme en gemakkelijke rijgedrag bezorgen de ST125 Dax een extra laag van begeerlijkheid.<\/p>\n

\"Honda<\/p>\n

Natuurlijk zal nostalgie een rol spelen bij de aantrekkingskracht van de Dax op rijders van middelbare leeftijd – rijders die in hun jeugd misschien een Dax hebben gehad en blij zijn met de terugkeer ervan. Maar die ‘retro’-factor is minstens even belangrijk voor jongere rijders; dit is \u00e9chte retro, geen namaak. Een eigen stijl maakt het verschil en de Dax heeft die in overvloed, dankzij de vorm van het iconische T-vormige frame. Zo heeft de motor ook zijn naam gekregen: het frame, dat zich uitstrekt van onder het zadel tot aan het stuur en bovenop de kleine 12″ wielen zit, doet denken aan de door iedereen geliefde teckel. Of Sausage Dog, om \u2018m zijn alledaagse Engelse naam te geven…<\/p>\n

Modeloverzicht<\/strong>
\nSimpliciteit troef op de nieuwe Dax, zoals het hoort. Een stalen frame zorgt voor sterkte en herbergt ook de brandstoftank, terwijl de 31mm USD-vork, dubbele schokdempers en 12-inch wielen met dikke ballonbanden zorgen voor een vederlicht stuurgedrag en uitstekende vering. De hydraulische remklauwen bijten zowel voor- als achteraan in remschijven, uiteraard ondersteund door ABS.<\/p>\n\n

De 124 cc SOHC tweeklepsmotor is robuust en zuinig, en het vermogen wordt lineair afgeleverd met een soepel koppel. Een centrifugaalkoppeling regelt het schakelen tussen de vier versnellingen, zodat er geen op het stuur gemonteerde koppelingshendel nodig is. Draaien en wegrijden dus, zonder het plezier te verliezen van het traditionele schakelpedaal aan je linkervoet.<\/p>\n

Alle verlichting is LED en een rond LCD-display geeft precies weer wat de rijder moet weten. Voor de passagier voorziet Honda een verchroomde handgreep.<\/p>\n

De 23YM Dax zal verkrijgbaar zijn in de volgende kleuropties:<\/p>\n