{"id":35075,"date":"2023-09-04T13:31:06","date_gmt":"2023-09-04T13:31:06","guid":{"rendered":"https:\/\/scooterxpress.nl\/?p=35075"},"modified":"2023-09-04T13:31:10","modified_gmt":"2023-09-04T13:31:10","slug":"my2024-ktm-125-390-duke","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/scooterxpress.nl\/my2024-ktm-125-390-duke\/","title":{"rendered":"Nieuw: KTM 125 & 390 DUKE"},"content":{"rendered":"
<\/div>

KTM start het modeljaar 2024 met een volledig nieuwe eencilinder DUKE-reeks. Voorzien van meer vermogen, verbeterde rijeigenschappen en een duidelijk verschil in gedrag tussen de verschillende modellen. Kortom, de gloednieuwe DUKE-serie biedt minder bullshit en meer waar voor je geld.<\/strong><\/p>

De nieuwe 2024-modellen vormen de grootste verandering in het DUKE-modelprogramma onder de 500 cc, sinds de komst van de KTM 125 DUKE in 2011. Het resultaat is een compleet vers ontwerp, met nieuwe motorblokken, een geheel nieuw concept van het chassis en een nieuwe styling die het typische, agressieve KTM DUKE-design nog eens onderstreept.<\/p>

\"KTM<\/a><\/figure>

Voor 2024 is er een nieuw tweedelig ontwerp van het frame, bestaande uit een geheel nieuw stalen vakwerkframe met een onder druk gegoten aluminium subframe. Deze combinatie verbetert de dynamiek door een grotere torsiestijfheid. Dit zorgt voor een verbeterd rijgevoel en ontvang je meer feedback van het chassis. Door de nieuwe kroonplaten en een herziene offset is er meer controle en stabiliteit voor rijders van de nieuwe DUKE.<\/p>

Het frame is gekoppeld aan een volledig nieuwe, gebogen lichtgewicht achterbrug, die zich rondom de verplaatste achterschokdemper begeeft. Deze is excentrisch gemonteerd, zodat er ruimte ontstaat voor een grotere airbox en waardoor de zadelhoogte is verlaagd. Deze verlaagde zitpositie is uiteraard doelbewust, zodat het nieuwe DUKE-ontwerp toegankelijker is, zonder dat dit ten koste gaat van de stabiliteit of het rijgedrag.<\/p>

Nieuwe generatie<\/h2>

Een geheel nieuwe generatie lichte, compacte eencilinders voorziet de DUKE-rijder van de broodnodige kicks. De LC4c-reeks bestaat uit een 125 cc, een 250 cc (voor bepaalde markten) en een groter 399 cc-motorblok, te vinden in de KTM 390 DUKE. Door de opgedane ervaring van de vorige generatie zijn deze krachtbronnen volledig opnieuw ontworpen, met geoptimaliseerde cilinderkoppen en versnellingsbakken. Daarnaast voldoen ze uiteraard aan de huidige EURO 5.2-normen.<\/p>