{"id":26919,"date":"2021-02-09T11:09:38","date_gmt":"2021-02-09T11:09:38","guid":{"rendered":"https:\/\/sbx.tempurl.host\/testen\/test-nipponia-diva-efi\/"},"modified":"2023-03-20T14:01:20","modified_gmt":"2023-03-20T14:01:20","slug":"nipponia-diva-efi","status":"publish","type":"sxtest","link":"https:\/\/scooterxpress.nl\/testen\/nipponia-diva-efi\/","title":{"rendered":"Nipponia Diva Efi"},"content":{"rendered":"

Na de testen met de e-scooters van het Griekse Nipponia zouden we haast vergeten dat de fabrikant ook scooters met \u2018fossiele brandstoffen\u2019 verkoopt. Een van die scooters met een good old 4-takt verbrandingsmotor is de Diva. Een injectie scooter met een scherp prijskaartje van \u20ac1.499,-.<\/strong><\/p>\n

\"Nipponia<\/p>\n

Bekend design<\/h4>\n

Over het design kunnen we het lang of kort hebben, maar het is bovenal een model wat we al jaren kennen. In exact dezelfde vorm komen we hem tegen bij diverse fabrikanten en dat kenmerkt zich door de dikke vette Italiaanse knipoog. Hier is simpelweg goed gekeken naar de populaire Italiaanse modellen, maar er zijn in de loop der jaren wel wat stapjes gemaakt.<\/p>\n

Op Nipponia\u2019s Diva zien we dan ook ledverlichting en zelfs een \u2018angel-eye\u2019 in de koplamp. Ook het achterlicht is voorzien van led, opvallend genoeg zitten er in de richtingaanwijzers in de voorkuip naast de ledjes, ook nog twee gloeilampjes. Andere opvallende zaken zijn de standaard gemonteerde treeplankbescherming maar ook de buddyseat die in twee delen is opgesplitst, de bagagedrager aan de achterzijde en de 10\u201d wielen met genoeg ruimte tussen de spaken om makkelijk een kettingslot te kunnen gebruiken.<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

<\/h4>\n

Digitaal dashboard<\/h4>\n

Op het stuur zien we bedieningsknoppen die zijn weggewerkt in de stuurkap en ook een compleet digitaal dashboard. Dit dashboard is ruim van opzet, licht in het donker lichtblauw op en voorziet je van alle informatie die je maar wenst. Naast de snelheidsmeter zien we namelijk een toerenteller, een duidelijke brandstofvoorraad indicatie, maar ook een klokje en een handige tripmeter mag niet ontbreken. Als extra laat het dashboard je de voltage van de accu aflezen. Het is stiekem vreemd dat we het moeten noemen, maar we worden eigenlijk wel blij van de bijna ouderwetse resetknop van de tripmeter, een functie die we op veel nieuwe scooters helaas moeten missen omdat de scooter bij elke nieuwe rit \u2018zelf\u2019 de tripmeter weer op 0 zet.<\/p>\n

Het was alweer even geleden dat ik op een \u2018Diva-achtige\u2019 scooter stapte en ik werd er dan ook meteen weer aan herinnerd dat de scooter vrij hoog zit. Ik ben 1.75m en dat gaat allemaal nog prima, ik kan me wel voorstellen dat als je 10- of 15cm korter bent, je moeite zal hebben om beide voeten stevig op de grond te zetten in de rij voor het verkeerslicht. Een voordeel van de wat hogere zitpositie is de zee aan ruimte voor voeten en knie\u00ebn. Het is dan ook een scooter die uitermate geschikt is voor de wat langere rijders of rijdsters, maar ook om een passagier op mee te nemen. Hij of zij heeft de beschikking over eigen zitgedeelte op het zadel, ruime en uitklapbare stepjes. Monteer vervolgens nog zelf een kussentje tegen de standaard bagagedrager en je zal de passagier niet horen klagen.<\/p>\n\n\t\t