{"id":26927,"date":"2021-04-07T14:07:09","date_gmt":"2021-04-07T14:07:09","guid":{"rendered":"https:\/\/sbx.tempurl.host\/testen\/test-sym-fiddle-iv\/"},"modified":"2023-03-20T14:00:03","modified_gmt":"2023-03-20T14:00:03","slug":"sym-fiddle-iv","status":"publish","type":"sxtest","link":"https:\/\/scooterxpress.nl\/testen\/sym-fiddle-iv\/","title":{"rendered":"SYM Fiddle IV"},"content":{"rendered":"

Ondanks dat de SYM Fiddle II nog altijd scoort als een tierelier – het is het bestverkochte model van het merk – gaan veranderingen in het programma wel stevig door. Wie dacht dat SYM met Fiddle nummer III het eindstation had bereikt heeft het toch echt verkeerd gezien, want nummer IV staat inmiddels op de redactieruimte te glimmen. Niet alleen het uiterlijk werd onder handen genomen, ook onder het bodywork werd het nodige veranderd.<\/em><\/p>\n

\"Fiddle<\/p>\n

Ondertussen is het bijna niet meer bij te benen, want jarenlang leek de hele euronormering (bij euro 2) volledig stil te staan, waarbij de tweewielerbranche min of meer \u2018vergeten\u2019 was. Vanaf januari 2018, met de komst van euro 4 voor gemotoriseerde tweewielers, ging het echter ineens heel snel. In 1992 werden er binnen de Europese Unie voor het eerst eisen gesteld aan de hoeveelheid uitstoot van schadelijke stoffen door verbrandingsmotoren. Het doel van deze emissie-eisen is om de uitstoot van de schadelijke stoffen zoals koolstofmonoxide (CO), koolwaterstof (HC), stikstof (NOx) en fijnstof (PM) te verminderen voor auto\u2019s, vrachtwagens, scooters en motoren. Inmiddels zijn we voor auto\u2019s en vrachtwagens al bij de euro 6Dnorm. Voor scooters zijn we vanaf januari 2021 bij euronorm nummer 5 beland. Elke verhoging betekent nog strengere eisen en het is de vraag hoe lang de brandstofmotor aan deze eisen kan voldoen, of anders gezegd: hoe lang zijn fabrikanten nog bereid om te investeren in een brandstofmotor?<\/p>\n

\"Fiddle<\/p>\n

Anders<\/strong><\/h4>\n

En om maar gelijk bij de technische veranderingen te beginnen, de Euro 5 norm is de aanleiding geweest om met een geheel nieuw model te komen. De Fiddle IV (of hadden ze hem beter Fiddle V kunnen noemen?) heeft nu brandstofinjectie in plaats van een elektronische carburateur en een extra katalysator wat moet zorgen voor een lagere uitstoot. Het motorblok kent een aangepaste ophanging wat moet zorgen voor minder trillingen of vibraties.<\/p>\n\n\t\t