{"id":26978,"date":"2022-03-04T13:02:33","date_gmt":"2022-03-04T13:02:33","guid":{"rendered":"https:\/\/sbx.tempurl.host\/testen\/honda-adv-350\/"},"modified":"2023-03-20T13:54:31","modified_gmt":"2023-03-20T13:54:31","slug":"honda-adv-350","status":"publish","type":"sxtest","link":"https:\/\/scooterxpress.nl\/testen\/honda-adv-350\/","title":{"rendered":"Honda ADV 350"},"content":{"rendered":"

Met de komst van de X-ADV 750 in 2016 heeft Honda een regelrechte hit in handen die in Europa als warme broodjes over de toonbank gaan. Dit succes smaakt naar meer en het is dan ook niet gek dat Honda eind 2021 de komst van een \u2018light\u2019 versie aankondigde op de EICMA in Milaan, de ADV 350.\u00a0<\/em><\/p>\n

Honda heeft het eiland Sicili\u00eb gekozen om de ADV 350 te introduceren, en eerlijk gezegd konden we geen betere plek bedenken dan dit mooie eiland in de Middellandse zee. Tijdens de presentatie wordt ons al snel duidelijk dat er Honda veel aan gelegen is dat het model net zo succesvol gaat worden als de 750. Sinds de lancering van de X-ADV reden er maar liefst 44.000 exemplaren over de drempels van de dealers, en daarmee is deze crossover zelfs het bestverkochte model van Honda in Europa. Blijkbaar snakt de markt naar iets anders dan het conventionele scootermodel zoals we dat al jaren kennen.<\/p>\n

Yasuo Shinde, projectleider van de ADV 350, gaf zijn team de opdracht om een concept te ontwerpen dat tussen een maxiscooter en de X-ADV in zit. Maar wellicht vraag je je af waarom de X uit de typenaam is gebleven? De X staat meer voor off-road, adventure en dat gaat bij de ADV 350 net iets te ver. Toch hebben de ontwerpers wel de juiste set up gebruikt om hem als een echte crossover te lanceren. Bij de koplampunit met strakke led-lampen en de inkepingen zien we overeenkomsten met de 750, de Showa 37mm upside down voorvork en 125mm veerweg is zelfs de langste in z\u2019n klasse! Achter monteert Honda eveneens Showa 130mm dempers met reservoir, die hem net even wat hoger op de benen zet. Het 22.2 mm brede aluminium stuur zorgt verder voor een ervaring zoals we die al kennen van de X-ADV.<\/p>\n

\"Honda<\/p>\n

Onder de tunnel is niet alleen de 11.7 liter tank gehuisvest maar ook de accu. Waar de Forza aan de achterzijde vrij slank is, zien we bij ADV opvallend dikke heupen zodat hij er net even wat stoerder uitziet. Het ontwerp van het twee-kleuren zadel is direct afkomstig van de X-ADV en kent eveneens een verhoging in de rug. Onder het zadel is het feest in de balzaal een stuk groter dan bij de 750, want Honda claimt dat je er 2 volwaardige integraalhelmen in kwijt kunt en goed is voor 48 liter. Samen met de optionele topkoffer (50L) wordt het aantal liters daarmee behoorlijk indrukwekkend. Dat Honda zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde ledverlichting monteert zal je waarschijnlijk niets verbazen. Helemaal van deze tijd is het LCD kleurendisplay dat een goede indeling kent, goed afleesbaar is en beschikt over alle functies die je wenst als rijder. Voor Android gebruikers is er een bluetooth koppeling mogelijk met gebruik van de Honda RoadSync app, zodat je over nog meer mogelijkheden beschikt.<\/p>\n

\"Honda<\/p>\n

Technisch<\/h4>\n

Waar in de auto-industrie steeds vaker hybride of volledig elektrische auto\u2019s van de band rollen, en Honda zonder twijfel ook over deze kennis beschikt, zien we er op de ADV 350 nog niets van terug. Wel lanceerde het merk als eerste een start-stop systeem op de PCX 125, wat ook nog eens heel goed werkt, maar de ADV 350 moet ook dit ontberen.\u00a0Net als bij de X-ADV is de 350 volledig keyless en zien we slechts een afstandsbediening om de scooter te ontwaken. De eencilinder draait rustig zijn toeren zonder ook maar een trilling of vibratie voort te brengen, ook wanneer we de gashendel enthousiast bewegen is van een apathische reactie geen sprake.<\/p>\n

Het lange pad naar de weg is slecht en kent grove gaten, maar voor dat examen is hij reeds met vlag en wimpel geslaagd, en dan moet de echte test nog beginnen. En die begint pas echt op een lege snelweg waar we de topsnelheid direct kunnen meten. Met ruim 150 km\/u op de teller kunnen we meer dan content zijn, zeker als je bedenkt dat er slechts 330cc onder de kappen huist. Boven deze snelheid wordt hij wel ietwat zoekerig, maar in de praktijk houd je vaker een kruissnelheid aan van 130 km, waardoor je zelden tot nooit in deze omstandigheden terechtkomt.<\/p>\n\n\t\t