{"id":26984,"date":"2022-04-01T13:03:21","date_gmt":"2022-04-01T13:03:21","guid":{"rendered":"https:\/\/sbx.tempurl.host\/testen\/test-cardo-freecom-4x\/"},"modified":"2023-03-20T13:54:03","modified_gmt":"2023-03-20T13:54:03","slug":"cardo-freecom-4x","status":"publish","type":"sxtest","link":"https:\/\/scooterxpress.nl\/testen\/cardo-freecom-4x\/","title":{"rendered":"Cardo Freecom 4X"},"content":{"rendered":"

Met de nieuwe Freecom 4X presenteert Cardo Systems een nieuw topmodel binnen de nieuwe Freecom-systemen. Na eerder de concurrerend geprijsde nieuwe Spirit aan een eerste test te hebben onderworpen, mochten we nu op pad met Cardo\u2019s nieuwe paradepaardje.<\/em><\/p>\n

\"cardo<\/p>\n

Om maar met de deur in huis te vallen: leggen we de nieuwe 269.95 euro kostende Freecom 4X naast de Spirit (\u00e1 \u20ac99,95), dan zien we op het eerste oog maar weinig verschillen. De knoppen zien en voelen hetzelfde, maar het belangrijkste optische verschil zien we in de aanwezigheid van een draaiwieltje. De verdere afmetingen zijn identiek, waardoor je hem op dezelfde bevestigingsplaat klikt als de Spirit, of op die van de vorige generaties Freecom.<\/p>\n

Ben je in het bezit van twee helmen, dan komt dat goed uit want zo heb je in 1 klap twee helmen waarop je de Cardo kunt klikken. Ik heb de Freecom 4X gemonteerd in een nieuwe Shoei GT-Air II, waardoor ik het kunstje opnieuw moest toepassen. Ook nu geldt dat het een klusje is van 10-15 minuten en heb je het eerder gedaan, dan kan je die tijd makkelijk halveren.<\/p>\n

<\/h4>\n

Monteren maar<\/h4>\n

Doordat Shoei een voorbereiding op de helm heeft zitten van de concurrent van Cardo, plaats ik hem dit keer met de plakstrip in plaats van de clip die Cardo ook meelevert. Over het eindresultaat ben ik weer dik tevreden, de 40mm grote bijgeleverde JBL-speakers kon ik ook nu weer netjes kwijt, de stekkers heb ik weggewerkt in de achterzijde van de helm waar bij de Shoei een handig vakje voor is ingeruimd.<\/p>\n

\"Cardo<\/p>\n

Ook als je dat vakje niet hebt zijn de stekkertjes waarmee je microfoon en speakers met de houder verbindt klein genoeg om ze netjes in de helm weg te kunnen werken, zonder dat je hier verder last van hebt. Cardo zelf raadt aan om de draden van de oorspeakers over het hoofd onder de helmvoering te geleiden, dit in verband met de ontvangst van de FM-radio.<\/p>\n

<\/h4>\n

Hey Cardo!<\/h4>\n

En met die FM-radio kom ik direct bij het eerste belangrijke verschil ten opzichte van die eerdergenoemde (en vorige maand geteste) scherp geprijsde Spirit. Want waar die bij de Spirit nog ontbreekt, is die bij deze Freecom 4X weer \u2018gewoon\u2019 in de Cardo-connect-app aanwezig. Stiekem toch wel fijn, al zijn er veel gebruikers die het liefst gewoon hun muziek streamen via een streamingsdienst als Spotify. Een ander verschil ten opzichte van de eerste generatie Freecom-modellen en de Spirit, is de aanwezigheid van spraakbediening.<\/p>\n\n\t\t