{"id":26986,"date":"2022-04-15T08:00:59","date_gmt":"2022-04-15T08:00:59","guid":{"rendered":"https:\/\/sbx.tempurl.host\/testen\/test-aprilia-sr-gt-125-200\/"},"modified":"2023-09-15T07:43:20","modified_gmt":"2023-09-15T07:43:20","slug":"aprilia-sr-gt-125-200","status":"publish","type":"sxtest","link":"https:\/\/scooterxpress.nl\/testen\/aprilia-sr-gt-125-200\/","title":{"rendered":"Aprilia SR GT 125 & 200"},"content":{"rendered":"\n

Aprilia trok eind vorig jaar tijdens de EICMA het doek van de gloednieuwe SR GT. Leverbaar als 125 en 200, maar te allen tijde voorzien van het op dit moment zo populaire cross-over sausje. Wij mochten eraan proeven in Aprilia\u2019s thuishaven in Itali\u00eb, aan de Italiaanse Rivi\u00e8ra<\/strong><\/p>\n\n\n\n

\"Aprilia<\/a><\/figure>\n\n\n\n

Het gaat goed met Aprilia. Zo worden de nieuwe 660-modellen goed ontvangen. Dat merken we niet alleen aan de lovende kritieken, maar zien we ook terug in de klinkende verkoopcijfers. Goed nieuws dus, maar ook de scooter, de SXR50 doet het goed. Die SXR opereert momenteel dan ook in een markt waarin simpelweg het aanbod niet heel erg groot is. Toch is de scooter waar wij Aprilia nog het meest aan lieerden een aantal jaar geleden uit de prijslijsten verdwenen. Ik heb het dan over de Aprilia SR, een scooter die vanaf eind jaren 90 jarenlang als d\u00e9 maatstaf werd gezien in de sportieve hypersport 50cc-klasse. We zagen hem in een aantal verschillende gedaantes, waarbij de Italianen keer op keer de spijker op de kop sloegen. Helaas namen we langzaamaan afscheid van de sportieve 2-takt scooters en daarmee ook van de SR. We hebben de modelnaam nog wel even gezien, maar eerlijkheidshalve konden we de laatste SR niet meer echt als een hypersport betitelen\u2026<\/p>\n\n\n\n

Duidelijk Aprilia<\/h4>\n\n\n\n

Ook de nieuwe SR GT is dat niet, maar heeft wel die agressieve sportieve styling waarvan we de Aprilia\u2019s kunnen herkennen. De designfilosofie die we kennen van de motorfietsen zien we ook terug in de SR GT. Zo is de neus weliswaar hoog, maar heeft het een scherpe agressieve snoet meegekregen. De dubbele led-koplampen kijken fronsend de wereld in. Via de hoge middentunnel lopen de scherpe lijnen door en komen uiteindelijk samen in de hoge kont. Hier zien we een breed led-achterlicht waarin ook de knipperlichten zijn verwerkt.<\/p>\n\n\n\n

Een spatbord onder het achterlicht ontbreekt en zien we terug net achter het achterwiel, waar ook de kentekenplaat zit gemonteerd. Ook de wielen zijn compleet nieuw en vinden we niet op andere modellen terug van de Piaggio Group. De hoogglans zwarte wielen hebben een sportief Y-spaak design en zijn voorzien van allroad banden van Michelin (model Anakee). Aan de voorzijde hebben ze een maat van 110\/80-14, achter vinden we een brede 130\/70-13. Het cross-over sausje zien we verder ook terug in de grondspeling die met minimaal 175mm opvallend groot is voor een scooter van deze afmetingen.<\/p>\n\n\n\n