{"id":26988,"date":"2022-04-15T13:35:10","date_gmt":"2022-04-15T13:35:10","guid":{"rendered":"https:\/\/sbx.tempurl.host\/testen\/peugeot-metropolis-sw-vernieuwd\/"},"modified":"2023-03-20T13:51:02","modified_gmt":"2023-03-20T13:51:02","slug":"peugeot-metropolis-sw","status":"publish","type":"sxtest","link":"https:\/\/scooterxpress.nl\/testen\/peugeot-metropolis-sw\/","title":{"rendered":"Peugeot Metropolis SW"},"content":{"rendered":"

Eind 2020 stond hij er ineens: de vernieuwde Peugeot Metropolis. Een model dat inmiddels een groot aantal liefhebbers heeft gevonden in Europa en die op een groot aantal punten werd aangepast waaronder het i-Connect systeem met smartphone integratie en een gefinetuned design. Toch was de verbazing groot toen we een video van een \u2018nieuwe\u2019 uitvoering voorbij zagen komen. De Peugeot Metropolis SW biedt nog meer ruimte en luxe en zal vooral de woon-werker aanspreken. Wij gingen een week op pad. <\/em><\/p>\n

\"\"<\/p>\n

In de dagelijkse files zou de driewieler toch gezien moeten worden als een welgekomen verademing voor mensen die zich alleen voortbewegen in 1.500kg staal met 5 zitplaatsen en 4 wielen. Hoewel de driewieler best redelijk verkocht wordt (vooral tweedehands scoren driewielers goed), vinden veel mensen het nog altijd een beetje een vreemde verschijning. Dat derde wiel brengt bij veel motorrijders een soort minachting naar boven en het is dan ook niet gek dat de Niken, de 3-wieler van Yamaha gericht op motorrijders, niet het succes is geweest wat men ervan had verwacht. Daarentegen scoort de Yamaha Tricity, die je wel met een B-rijbewijs kan rijden, ongelooflijk goed. Oftewel het lijkt erop dat we hier te maken hebben met 2 kampen: je omarmt hem of je moet er niets van hebben.<\/p>\n

 <\/p>\n

Smaak<\/h4>\n

Over smaak valt te twisten, maar we vinden deze Fransman toch wel een van de mooiste driewielige motorscooters van dit moment. Hoewel Peugeot een geheel aparte scooter afdeling heeft, zat de oorspronkelijke Metropolis al helemaal vol met DNA uit de aderen van de autofabrikant. De vernieuwde versie van de scooter wijkt optisch gelukkig nauwelijks af van het origineel, want die was al goed vormgegeven en dat is \u2018ie nu dus nog steeds. Peugeot geeft zelf aan dat sommige stijlelementen zijn overgenomen van de 508, een auto uit het D-segment.<\/p>\n

\"Peugeot<\/p>\n

Wie het vierwiel gamma van Peugeot<\/a> een beetje kent, ziet er dan ook zeker wat 508-stijlelementen in de Metropolis terug. Bij een model anno nu hoort natuurlijk een digitaal dashboard en ook bij deze Metropolis is dat niet anders. De analoge tellers waarvan de toerenteller net als bij de auto\u2019s naar deverkeerde\u2019 richting wijst is weer typisch eigenwijs Frans. Tussen de analoge tellers zien we een 5\u201d TFT-scherm met heel veel mogelijkheden waaronder navigatie. Het i-Connect systeem kan je eenvoudig koppelen aan de Peugeot Motocycles app. Voor dit laatste moet je wel een abonnement afsluiten waarvan de eerste twee jaar volledig gratis zijn. Wie de velgen van het vorige model nog kan herinneren zal het wellicht met mij eens zijn dat het nieuwe design een stuk minder schreeuwerig is dan de vorige versie. De maat bleef met 13\u201d voor en 14\u201d achter hetzelfde. Dat Peugeot onder de Metropolis Michelin Citygrip 2 banden monteert zal iedereen toejuichen, maar komt natuurlijk niet als een verrassing\u2026<\/p>\n

 <\/p>\n

Praktisch<\/h4>\n

De in 2020 vernieuwde Metropolis was natuurlijk al een praktische driewieler. Onder het elektrisch te openen zadel vond je al een ruimte van maar liefst 17 liter kwijt, waar je 2 volwaardige integraalhelmen in kwijt kan. Maar nu komt het, want met de nieuwe SW-versie komen daar zomaar 54 flessen jus d\u2019orange bij. Oftewel, de SW geeft 54 liter extra bagageruimte wat inhoudt dat je zonder duwen of trekken 2 volwaardige integraalhelmen onder de achterklep kwijt kan. Daarmee kan hij standaard de meeste liters vervoeren van alle concurrenten. Voor de passagier is het handig dat de grote opbergruimte ook dienstdoet als volwaardige en comfortabele ruggensteun.<\/p>\n\n\t\t