{"id":26990,"date":"2022-04-19T11:57:44","date_gmt":"2022-04-19T11:57:44","guid":{"rendered":"https:\/\/sbx.tempurl.host\/testen\/langeduurtest-niu-mqi-gt-2\/"},"modified":"2023-02-03T15:57:13","modified_gmt":"2023-02-03T15:57:13","slug":"langeduurtest-niu-mqi-gt-2","status":"publish","type":"sxtest","link":"https:\/\/scooterxpress.nl\/testen\/langeduurtest-niu-mqi-gt-2\/","title":{"rendered":"Langeduurtest update: NIU MQi GT"},"content":{"rendered":"

Door weer en wind wordt doordeweeks nog steeds de NIU MQi GT<\/a> van stal gehaald. De zonnestralen afgelopen maand waren weer op een enkele hand te tellen, de omstandigheden waren vooral koud en meestal nat. Om dan elke dag twee uur op een bromscooter te zitten, is bij voorhand geen pretje, maar als ik dan toch een scooter mag uitkiezen zou ik iedereen deze NIU kunnen adviseren.<\/em><\/p>\n

\"NIU<\/p>\n

Ik prees vorige maand nog de Maxxis banden, maar een scherpere blik leert me dat het toch \u00e9cht CST-banden zijn. Banden die door veel fabrikanten standaard worden gemonteerd, een over het algemeen geen al te beste reputatie hadden, maar het laatste jaar keer op keer weer indruk maken. Vooral op een koud en nat wegdek zijn er duidelijk stappen gemaakt bij deze fabrikant, iets wat meer redactieleden is opgevallen\u2026 Zoals vorige maand al besproken had de dealer ons beloofd om twee 42Ah accu\u2019s op te sturen. Normaal gesproken zijn deze toebedeeld aan de Extended Range uitvoering van deze zelfde scooter. Iets wat meer neerkomt op een meerprijs van net geen duizend euro, maar je aan de andere kant wel een duidelijke range-upgrade moet opgeven. Zoals jullie inmiddels weten reden we met de standaard 31Ah accu\u2019s ongeveer 65 kilometer tot we de scooter weer aan de lader hangen. Let wel, dan is de scooter nog niet leeg, maar is er nog zo\u2019n 15% lading over. Schiet hij hieronder dan schakelt de MQi GT over naar de ECO-modus, met een topsnelheid van 25km\/u. Dat wil je op je bromscooter tussen de auto\u2019s natuurlijk niet, maar geeft je in noodgevallen wel de mogelijkheid om op het fietspad met een laag verbruik nog thuis te komen.<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

Om de accu\u2019s te plaatsen is het simpelweg niet meer dan de standaard accu\u2019s verwijderen en de sterkere accu\u2019s terugplaatsen. Ook intern hoeft er niks aangepast te worden, iets wat de regelunit van de scooter allemaal zelf doet. Na het plaatsen merk je tijdens het rijden eigenlijk geen enkel verschil. De scooter trekt niet harder op of voelt op een andere manier anders aan, je merkt het vooral aan het accupercentage op het dashboard en natuurlijk in de app. Na een eerste volledige lading zijn we er eens goed voor gaan zitten en dan blijkt dat je zo\u2019n 20 kilometer wint ten opzichte van de 31Ah accu\u2019s. Zeker procentueel gezien een enorme stijging, waarbij we moeten zeggen dat dit naarmate de temperaturen weer gaan stijgen, de range alleen maar zal toenemen, al is ditzelfde natuurlijk ook van toepassing voor de 31Ah accu\u2019s. Vraag je het mij persoonlijk, dan is ondanks de 62 kilometer die ik dagelijks rijd, ook de 31Ah accu\u2019s toereikend genoeg om me voldoende range te bieden. Er zijn natuurlijk altijd mensen die nog langer op een dag op de scooter zitten, dan zijn die 42Ah accu\u2019s natuurlijk zeer verleidelijk om te overwegen. Komende maand hopen we nog wat zonuurtjes op de NIU mee te pakken en dan moeten we stilletjes aan afscheid gaan nemen van deze elektrieker. Iets wat zwaar zal vallen, want zelden reden we op zo\u2019n comfortabele reisgenoot\u2026<\/p>\n

NIU MQi GT Standard range\u00a0 \u00a0<\/span>Extended Range<\/strong><\/p>\n