{"id":27006,"date":"2022-06-23T15:50:01","date_gmt":"2022-06-23T15:50:01","guid":{"rendered":"https:\/\/sbx.tempurl.host\/testen\/test-honda-x-adv-750-2021\/"},"modified":"2023-03-20T13:49:05","modified_gmt":"2023-03-20T13:49:05","slug":"honda-x-adv-750-2021","status":"publish","type":"sxtest","link":"https:\/\/scooterxpress.nl\/testen\/honda-x-adv-750-2021\/","title":{"rendered":"Honda X-ADV 750 2021"},"content":{"rendered":"

In 2017 verscheen de Honda X-ADV 750 in Europa, na het eerste concept in 2016, in vrijwel ongewijzigde vorm op de markt. Het model werd door het publiek omarmd en kende een flitsende start in landen als Itali\u00eb, Frankrijk en Spanje. In Nederland en Belgi\u00eb zagen we het model maar mondjesmaat op de wegen verschijnen, wellicht iets van wat de boer niet kent vreet hij niet? Eind 2020 werd een stevige upgrade voorgesteld maar is \u2018ie daarmee weer helemaal up to date?<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

EICMA 2016<\/h4>\n

De eerste ontmoeting met de Honda X-ADV 750 zit nog vers in mijn geheugen. Het was in november 2016 op de EICMA in Milaan. Een concept-bike die enerzijds richting een motorfiets ging en anderzijds een vleugje scooter wilde zijn. Honda boorde dus duidelijk een nieuw segment aan waarbij niet echt duidelijk werd in welk segment het merk hem wilde positioneren. Toch heeft de X-ADV duidelijk kenmerken van een scooter en uit eigen ervaring weet ik dat Nederlandse verzekeraars hem ook in de categorie scooters plaatsen, wat helaas niet bijdraagt aan een lage premie. De basis van deze scooter is de 745cc 2-cilinder paralleltwin, wat feitelijk een door midden gezaagde 1.5 liter 4 cilinder uit de Honda Jazz (auto) is geweest.<\/p>\n

We zien het motorblok ook terug in andere modellen waaronder de NC750 X en Forza 750<\/a>, beide met de Dual clutch versnellingsbak met 6 verzetten. Het blok kent 4 kleppen per cilinder en elektronische brandstofinjectie en voldoet vanaf nu aan de euro 5 norm. Vreemd genoeg bleef de Co2 uitstoot met 85 gram gelijk aan de 2019 versie. Goed nieuws is er als we de keiharde cijfers vergelijken met die van de \u2018oude\u2019 X-ADV 750, want het topvermogen steeg van 55 pk naar 58,6 pk bij 6.750 tpm. Het koppel nam toen van 68 Nm naar 69 Nm. Minimale verschillen maar wel winst\u2026<\/p>\n

 <\/p>\n

Upgrade<\/h4>\n

We kunnen niet stellen dat de ontwerpers vanaf een leeg tekenvel zijn begonnen, maar de nieuwe X-ADV kent wel flink wat vernieuwingen en wellicht het meest opvallende is het 5 inch TFT-display dat we voor het eerst zagen op de Forza 750. Ook de schakelaars voor de aansturing zijn geheel anders waarbij de schakelaar voor de claxon nu een meer strategische plek heeft gekregen, zodat je hem niet op elk ongewenst moment aanraakt. Het TFT-scherm kent veel mogelijkheden waaronder diverse rijmodi (standaard, sport, rain, gravel, user), snelheid, toerental en tijd\/datum waarbij onder \u2018user\u2019 alle instellingen handmatig aan te passen zijn. De losse G mode en Traction control schakelaar op het vorige model zijn daarmee dan ook vervallen en compleet ge\u00efntegreerd in het rijdersmenu.<\/p>\n\n\t\t