{"id":27010,"date":"2022-07-01T11:00:02","date_gmt":"2022-07-01T11:00:02","guid":{"rendered":"https:\/\/sbx.tempurl.host\/testen\/test-carver\/"},"modified":"2023-03-20T13:53:02","modified_gmt":"2023-03-20T13:53:02","slug":"carver","status":"publish","type":"sxtest","link":"https:\/\/scooterxpress.nl\/testen\/carver\/","title":{"rendered":"Carver"},"content":{"rendered":"

Het ontwerp van de eerste Carver dateert alweer uit 1994 en was op z\u2019n zachtst gezegd wereldschokkend. Een compacte driewieler met een hefboommechanisme, een adembenemend design met sportieve prestaties. De wereld lag aan de voeten van de bedenkers\u2026 of toch niet?<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

Ingenieus<\/h4>\n

De Carver one werd ontworpen door Chris van den Brink en Harry Kroonen en leek een vliegende start te kennen in 2005. De prognose van 500 auto\u2019s met een waarde van rond de 60.000 euro leek geen probleem voor het bedrijf uit \u2019s Gravendeel. De populariteit steeg pas echt toen Jeremy Clarkson in Top Gear een rondje reed met de Carver<\/a>. De 660cc 3 cilinder turbomotor met 70 pk uit afkomstig van Daihatsu is gewillig en gretig en kent eindeloos veel rijplezier. De rijbeleving is duidelijk anders dan wat je gewend bent en wie uit een Carver stapt heeft de aandacht volledig op zich gericht. Het is dan ook een voorrecht dat ik ooit met een Carver heb gereden en die ervaring die ik daarmee had, was meer dan indrukwekkend. Helaas kwam er in 2009 een einde aan het avontuur wat Carver heette want de geprognotiseerde aantallen (500 stuks per jaar) bleken in de financi\u00eble crisis niet haalbaar.<\/p>\n

 <\/p>\n

Carver 2021<\/h3>\n

Het was dan ook een verrassing dat het model, weliswaar in gewijzigde vorm, in 2018 weer ergens opdook. De komst van een Carver in 45 km\/u maakte mij dan ook erg nieuwsgierig, en als het dan op een bewolkte zondagochtend zover is dat we er mee mogen rijden zul je begrijpen dat we meer dan vrolijk gestemd waren. Om te beginnen bij het ontwerp want hoewel het slechts een 45 km\/u (officieel brommobiel) is, lijkt hij verdacht veel op het origineel uit 1994. Ook het kantelsysteem bestaat nog steeds met het compacte enkel sturende voorwiel. De Carver is een tweezitter, en dat maakt hem interessant voor wie vaker met z\u2019n tweetjes op stap wil. Het model is leverbaar in verschillende uitrustingsniveaus maar heeft altijd een oprolbaar cabriodak. De Sport waarmee wij reden heeft een ruime standaarduitrusting waaronder zwarte velgen, sportieve striping, 3 rijstanden en sportieve bekleding. Daarnaast is hij ook als invalidevoertuig leverbaar en voor deze voertuigen geldt in Nederland slechts 9% btw.<\/p>\n\n\t\t