{"id":27018,"date":"2022-07-18T12:45:35","date_gmt":"2022-07-18T12:45:35","guid":{"rendered":"https:\/\/sbx.tempurl.host\/testen\/test-yamaha-neos\/"},"modified":"2023-04-20T14:06:36","modified_gmt":"2023-04-20T14:06:36","slug":"yamaha-neos","status":"publish","type":"sxtest","link":"https:\/\/scooterxpress.nl\/testen\/yamaha-neos\/","title":{"rendered":"Yamaha NEO’s"},"content":{"rendered":"\n

Met de komst van de elektrische NEO\u00b4s brengt Yamaha niet alleen een bekende naam terug op de markt, het betreedt ook de markt van de elektrische scooter. Een markt die momenteel populairder is dan ooit, maar is Yamaha niet te laat of is het moment juist \u00b4spot-on\u00b4 ? Om hier een oordeel over te kunnen vellen mochten we tijdens de offici\u00eble Europese launch in Amsterdam voor het eerst met de NEO\u00b4s op pad\u2026<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Het is nog maar kort geleden dat de eerste offici\u00eble informatie van de nieuwe NEO\u2019s naar buiten kwam. Tijdens het Switch On event<\/a> op 10 maart werd het startschot gegeven van een geheel nieuw e-offensief van de Japanners. De aftrap wordt gedaan door de NEO\u2019s, maar kort hierna kunnen we al nieuwe e-bikes en later ook speedpedelecs van Yamaha verwachten. Hier stopt het echter niet, want tijdens het Switch On event liet men ook het licht schijnen over een grotere scooter en zelfs een elektrische bromfiets. Signalen die erop wijzen dat Yamaha wil doorpakken met de transitie naar elektrisch, die bij de fietsen, maar ook zeker bij de scooters momenteel al gaande is. Het is overigens niet de eerste keer dat Yamaha met een elektrische scooter op de markt komt, zo reden we 10 jaar geleden al met de EC-03. Een scooter die zijn tijd (te) ver vooruit was\u2026<\/p>\n\n\n\n

\"Yamaha<\/a><\/figure>\n\n\n\n

Marktpraat<\/h4>\n\n\n\n

Dat gezegd hebbende, komen we direct weer terug op de vraag of Yamaha met de komst van de NEO\u2019s op het juiste moment \u00e9n op de juiste plek is? Met de verkoopcijfers van de elektrische 50cc-equivalant scooters bij de hand, wordt het al snel duidelijk waarom deze introductie in Amsterdam wordt gehouden. Zo zijn er in Nederland afgelopen jaar 25.996 e-scooters verkocht, gevolgd door Frankrijk met 20.786 en Belgi\u00eb met 15.916 eenheden. Indrukwekkend, maar in veel grote steden kan het niemand zijn ontgaan dat er op elke hoek van de straat wel meerdere deelscooters staan geparkeerd. Een groot aandeel van deze cijfers komt dan ook op het conto van de sharing-bedrijven, maar ook de particulier heeft de weg naar de elektrische scooter gevonden, om over de elektrische fiets verder maar te zwijgen.<\/p>\n\n\n\n

\"Yamaha<\/a><\/figure>\n\n\n\n

Allemansvriend<\/h4>\n\n\n\n

Na een kort stukje marktonderzoek willen we echter snel door met de scooter waar het vandaag allemaal om draait. En met de NEO\u2019s moet er bij menig scooterliefhebber al snel een belletje gaan rinkelen. Het populaire model van weleer stond eind jaren 90 al bekend als een allemansvriend, met een rond guitig uiterlijk en vooral een prima prijs-kwaliteitsverhouding. Toen ik zelf in 2001 het fameuze bromfietscertificaat behaalde stond een NEO\u00b4s hoog op het wensenlijstje en tot aan de laatste NEO\u00b4s 4 is het een scooter geweest waar als ik ermee op pad was, ik er altijd weer tevreden vanaf kon stappen. Zoals ik al zei een echte allemansvriend, maar zoals het een Japanner ook betaamd vooral een puike reputatie als het gaat om betrouwbaarheid.<\/p>\n\n\n\n

\"Yamaha<\/a><\/figure>\n\n\n\n

Design<\/h4>\n\n\n\n

Tijdens de presentatie werden er nog vergelijkingen gemaakt tussen de nieuwe NEO\u00b4s en zijn voorganger, maar als je het mij vraagt slaan we deze vergelijkingen zo snel mogelijk over. Met een beetje goede wil zie je stijlelementen terug van de oer-NEO\u00b4s, maar daar blijft het dan ook bij. Met de dubbele ronde cq. ovale led-koplampen is de scooter bij de eerste oogopslag al een moderne verschijning, de ronde lijnen die via de zijkant doorlopen in een strakkere achterzijde doen dit alleen maar meer accentueren. Leuk is het losse led-achterlicht boven het achterwiel met geintegreerde knipperlichten, maar meer in het oogspringend is de enkelzijdige achterbrug, met vanaf de rechterzijde het zicht op de HUB-motor in het 13\u201d-achterwiel. Yamaha heeft nog ge\u00efnformeerd bij externe leveranciers voor het leveren van een aandrijflijn, maar kwam er naar eigen zeggen al snel achter dat de voorkeur lag bij het zelf ontwikkelen hiervan om in hun eigen standaard te kunnen voorzien.<\/p>\n\n\n\n