{"id":27044,"date":"2022-10-01T15:31:35","date_gmt":"2022-10-01T15:31:35","guid":{"rendered":"https:\/\/sbx.tempurl.host\/testen\/test-sym-jet-x-125\/"},"modified":"2023-03-20T13:47:29","modified_gmt":"2023-03-20T13:47:29","slug":"sym-jet-x-125","status":"publish","type":"sxtest","link":"https:\/\/scooterxpress.nl\/testen\/sym-jet-x-125\/","title":{"rendered":"SYM Jet X 125"},"content":{"rendered":"

SYM was in de 125cc-categorie al goed vertegenwoordigd, maar gooit het met de nieuwe Jet X over een andere boeg. Sportief, compact, maar ook in een markt waarin de Honda PCX en Yamaha NMAX \u2013 vooralsnog \u2013 het voortouw nemen. Wij leenden een dag de Jet X 125 van de Belgische importeur en combineerden het bekende stadswerk met de drukke snelweg rond de ring van Antwerpen.<\/em><\/p>\n

\"\"<\/p>\n

Dat we de scooter lenen van de Belgische importeur is niet heel verrassend. In Nederland is de markt voor deze categorie simpelweg kleiner dan in Belgi\u00eb, waardoor we de scooter graag wilden ervaren in een omgeving waarin we de scooter in potentie ook vaak tegen zullen komen. Dat zal in \u00e9n rond de stad zijn, maar bijvoorbeeld ook op de ring van Antwerpen, waarin we overdag zelden tot nooit in de verste verte de maximale toegestane snelheid halen.<\/p>\n

We hebben er vaker voor gepleit, maar het blijft jammer dat we in Nederland niet dezelfde wetgeving hebben omtrent het rijden met een 125 zoals deze. In Belgi\u00eb mag je er onder bepaalde voorwaarden met een autorijbewijs mee rijden, een wetgeving die door iedereen gesteund lijkt te worden, maar waarvan we inmiddels ook de moed hebben opgegeven dat dit in de nabije toekomst ook in ons land gaat gebeuren.<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

Terug naar de scooter, want waarom zou je deze nieuwe Jet X laten staan als je net je A1-rijbewijs op zak hebt? Over smaak valt altijd te twisten, maar we kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat SYM met deze scooter een fraai stukje design laat zien. Een tikkeltje agressief zelfs, zeker aan de voorzijde met de scherpe lijnen en de dubbele led-koplampunits die je bijna \u2018gemeen\u2019 aankijken. Erg fraai, maar ook de rest van de scooter is goed in proporties en echte missers kunnen we dan ook niet ontdekken. Natuurlijk, er zijn vergelijkingen te maken met de modellen van Honda en Yamaha in deze klasse.<\/p>\n

Zeker het zijaanzicht is goed te vergelijken met een Honda PCX, iets wat komt door eenzelfde hoge middentunnel, het sportieve en zelfde type stuur en de keuze voor 14\u201d wielen. Toch houden de vergelijkingen hier wel op en kunnen we niet anders dan SYM complimenteren met de designkeuze voor deze Jet X. Ook het dashboard is net even anders dan wat we op andere SYM-modellen tegenkomen. We zien namelijk een breed, maar laag gehouden lcd-display. Het heeft een zwarte achtergrond, waardoor de witte graphics goed zichtbaar zijn. Naast informatie over de snelheid en de verreden afstand zien we tevens een toerenteller, een klokje en informatie over de brandstofvoorraad en het voltage van de accu.<\/p>\n\n\t\t