{"id":33607,"date":"2023-03-23T08:30:57","date_gmt":"2023-03-23T08:30:57","guid":{"rendered":"https:\/\/scooterxpress.nl\/?post_type=sxtest&p=33607"},"modified":"2023-03-23T09:07:40","modified_gmt":"2023-03-23T09:07:40","slug":"doohan-gelato","status":"publish","type":"sxtest","link":"https:\/\/scooterxpress.nl\/testen\/doohan-gelato\/","title":{"rendered":"Doohan Gelato"},"content":{"rendered":"\n
Tot voor kort kenden we het merk Doohan slechts van de 3-wielers als de iTango, iTank en iLark. Halverwege vorig jaar kwam daar een instapper bij, de iDou die wij ook al uitgebreid hebben getest. Begin dit jaar verscheen er een nieuw model dat de harten van liefhebbers van retrodesign op hol moet laten slaan. Met een volle lading retrostemming gaan wij erop uit.<\/em><\/p>\n\n\n\n Een vaak gehoorde opmerking van consumenten is dat ze wel graag een elektrische scooter willen, maar dat de modellen er soms wat futuristisch uitzien. Met de Gelato maakt Doohan een statement naar iedereen die dit roept, want ons testmodel is retro tot op het bot. OK, je hoeft niet eens goed te kijken om hier de looks in te herkennen van de Vespa GTS 300<\/a>, maar dat staat niets in de weg. Grootste verschil is dat de body van ons model van kunststof is en de GTS van staal. <\/p>\n\n\n\n De brede voorkap met daarin de bekende luchtinlaat en een led-koplamp in de stuurkap geven hem wel die looks waar de massa voor valt. Het lijnenspel gaat verder bij de brede heupen, met aan de achterzijde een fraai led-achterlicht. De zijranden zijn aluminium gekleurd en accentueren het sportieve karakter van deze scooter. De voetenplank heeft een ruimte voor je voeten, maar is niet helemaal vlak. <\/p>\n\n\n\n Het dashboard is voorzien van een groot gekleurd lcd-scherm dat alle gewenste info geeft, maar mist helaas een klokje en resterende range. De resterende accuhoeveelheid wordt vermeld in een percentage, dat overigens wel nauwkeurig is. Onder het zadel vinden we een oplaadpunt dat beide accu\u2019s tegelijk kan opladen. Die accu\u2019s zijn overigens ook uitneembaar en gewoon thuis op de keukentafel op te laden. Twee compleet lege accu\u2019s laden we vol in slechts 4,5 uur en dat is snel.<\/p>\n\n\n\n De Gelato verlaat standaard de showroom met een 72V\/29Ah lithium accu, maar onze scooter is uitgerust met een dubbele accupack, dat een meerprijs heeft van \u20ac1.099,-. De accu\u2019s zijn netjes weggewerkt onder het zadel en tussen en boven de accu\u2019s is dan nog wel wat ruimte over voor een slot en wat kleine spullen. Met een druk op de afstandsbediening ontgrendelen we de scooter en met de verlichte draaiknop zorgen we ervoor dat het contact aangaat of het zadel wordt ontgrendeld. We zijn helemaal klaar voor de rit. De vermogensafgifte van de 3.000W motor is lineair, wat kortweg betekent dat je geen ferme duw krijgt maar dat het vermogen er vrij geleidelijk \u2018in\u2019 komt. De acceleratie is goed en je komt moeiteloos met andere (elektrische) scooters mee, waar het bij de Gelato eindigt bij 46 km\/u.<\/p>\n\n\n\n De bijna 2 meter lange scooter staat op 12 inch wielen wat in de praktijk betekent dat je geen last hebt van een nerveus stuurgedrag. Dat klopt ook, want deze scooter is comfortabel al wordt slecht wegdek niet helemaal vlekkeloos weggestreken, maar dat lijkt ook deels door de banden te komen. Ook bij het insturen van bochten heb je het idee een bocht \u2018in\u2019 te vallen en ook dit lijkt ons te wijten aan de Kenda banden. <\/p>\n\n\n\n We kunnen het niet vaak genoeg zeggen maar een setje A-kwaliteit banden kan wonderen doen en verhoogt het rijplezier met 200%. Wie vaker met twee personen rijdt heeft aan de Doohan een fijne reisgenoot. Het zadel is breed en de scooter kan het moeiteloos aan zolang je maar onder het maximale draaggewicht van 150 kg blijft. Bedenk overigens wel dat het rijden met 2 personen van invloed is op de hoeveelheid kilometers die je kunt maken en daarmee belanden we ineens bij wellicht het meest interessante onderdeel van deze test.<\/p>\n\n\n\n Als we in het verleden een brandstofscooter van een importeur meekregen werd vaak de opmerking gemaakt dat hij nog ingereden moest worden. Opmerkelijk is het dat we bij elektrische scooters dit advies nog steeds krijgen. Echter, nu geldt dit niet voor de motor maar voor de accu\u2019s. De uitleg van de importeurs is dat een accu een aantal cycli moet hebben doorlopen voordat hij optimaal presteert. De eerste test starten we met 1 aangesloten accu met een temperatuur rond de 5 graden en een stevige wind. Vanaf zo\u2019n 30% resterende accucapaciteit merk je dat de scooter iets minder pit heeft, echter is het allerminst storend. <\/p>\n\n\n\nDubbele accu<\/h2>\n\n\n\n
Rijkwaliteiten<\/h2>\n\n\n\n
Inrijden<\/h2>\n\n\n\n