{"id":33877,"date":"2023-03-31T12:09:42","date_gmt":"2023-03-31T12:09:42","guid":{"rendered":"https:\/\/scooterxpress.nl\/?post_type=sxtest&p=33877"},"modified":"2023-08-25T07:23:52","modified_gmt":"2023-08-25T07:23:52","slug":"horwin-sk1","status":"publish","type":"sxtest","link":"https:\/\/scooterxpress.nl\/testen\/horwin-sk1\/","title":{"rendered":"Horwin SK1"},"content":{"rendered":"\n
De Horwin SK1 is de nieuwste telg binnen de Horwin-familie. Natuurlijk weer elektrisch, maar dit keer voorzien van voor \u00e9n achter een 14\u201d wiel, een strak design en serieuze afmetingen. Weet de nieuwe Horwin het bij deze eerste rijindruk direct waar te maken?<\/strong><\/p>\n\n\n\n Wie de Scooter&Bikexpress of onze website de afgelopen maanden heeft bijgehouden, kan weten dat we een duurtester van Horwin op de redactie hadden staan: de EK1. Een scooter die het ruim drie maanden meer dan prima deed en bewees een alternatief te zijn voor de e-scooters die vooralsnog de hoogste scores tijdens onze e-scooter multitest afgelopen jaar wisten te behalen. We hebben het dan over scooters als de Segway E125S, een NIU MQi GT en de Super Soco CPX. <\/p>\n\n\n\n Alle drie scooters met naast een leuk design fijne rijeigenschappen en dito comfort om er ook langere afstanden mee af te leggen. Toch lijkt de SK1 nog meer troeven in huis te hebben dan zijn EK1 broeder. Zo heb je op de SK1 ook aan de achterzijde een groot 14\u201d wiel, is hij qua afmetingen ook een fractie groter en wat we inmiddels ook weten: hij heeft zowel op als onder het zadel net even wat meer ruimte.<\/p>\n\n\n\n Toch stappen we nog even af om het over het uiterlijk te hebben. Want waar de EK1 nog vooral heel erg \u2018rond\u2019 is, is de SK1 juist een stuk strakker geworden. Dat strakke zorgt samen met de ledverlichting rondom voor een moderne uitstraling. Vanaf het stuur zien we dezelfde bedieningsknoppen als op de EK1, maar wel een compleet ander dashboard. Het is een display met een prettige zwarte achtergrond en een duidelijke weergave van de snelheid, verreden afstanden en het accupercentage (tevens weergegeven in blokjes). Het is een display dat we ook op scooters van andere fabrikanten zien, maar dat lijkt ons verder geen probleem. De enige opmerking die ik maak is over de tripmeter, die elke keer dat je de scooter aanzet weer automatisch terugspringt naar nul. Dat zien we wel vaker, maar blijf ik jammer vinden.<\/p>\n\n\n\n Met dat gezegd hebbende kan vervolgens de loftrompet weer gestoken worden, want op het zadel heb je de beschikking over een meer dan ruime zitpositie. Hier kunnen ook de langere bestuurders prima hun weg vinden, bovendien is het zadel lang van snit en kan je nog een stuk naar achteren schuiven zonder dat dit ten koste gaat van het comfort voor de eventuele passagier. Naast de fijne zitpositie ga je vooral veel comfort ervaren van de fijne aandrijflijn. Net als bij de EK1 heb je drie rijmodi, maar je zal hem vooral rijden in de snelste derde stand. Dan rijdt de scooter namelijk 45km\/u en kom je dankzij de krachtige 2.800 Watt motor in het achterwiel makkelijk mee met het verkeer. <\/p>\n\n\n\n De aandrijving is te vergelijken met de EK1, maar er zijn verschillen. Zo is deze SK1 uitgerust met een nieuwe controller, en dat merk je! Zo is hij duidelijk vlotter van zijn plek, maar ook de tussenacceleraties zijn veel vlotter. Liet je op onze duurtester namelijk de snelheid vanaf topsnelheid iets varen om vervolgens weer te accelereren, had de scooter altijd enkele seconden nodig om weer terug te accelereren naar zijn topsnelheid. Op deze SK1 met nieuwe controller is dit absoluut niet het geval en is de acceleratie weer gelijk daar!<\/p>\n\n\n\n Dat is wel zo lekker, maar ook de gehele rijbeleving is in orde. Zo is de scooter aan de achterzijde voorzien van twee progressieve schokdempers. Ze zijn zeker niet keihard, weten de oneffenheden juist makkelijk glad te strijken, maar slaan niet zo snel door als bij de EK1 het geval was. Ook de voorzijde voelt strak aan, maar daarmee vat ik het geheel ook direct samen. <\/p>\n\n\n\n Net even te hard over een drempel en de scooter geeft eigenlijk geen kik. Ook piepjes of kraakjes blijven uit, waarmee we maar willen aangeven dat de scooter lekker degelijk aanvoelt. Dat degelijke vermelden we ook over de twee schijfremmen, die net even krachtiger aanvoelen dan de exemplaren die we op onze duurtester hadden.<\/p>\n\n\n\nModerne uitstraling<\/h2>\n\n\n\n
Nieuwe controller<\/h2>\n\n\n\n