De NEO’s was ook present tijdens onze jaarlijke e-scooter multitest <\/em><\/figcaption><\/figure>\n\n\n\nHet grootste puntje van kritiek blijft natuurlijk de actieradius, want met twee accu\u2019s en een maximum range van 55 tot 60 kilometer is dit geen topresultaat. Maar goed, daar hebben we al genoeg over geschreven en in de praktijk zal dit voor velen meer dan toereikend zijn. Voor de komende periode wachten we op de eerste test met de langverwachte e-scooter van een Japanse rivaal, een scooter die we graag naast de Yamaha NEO\u2019s willen zetten voor een vergelijkingstest. Of dit voor komende maand al gaat gebeuren durven we niet te beloven, maar wat in het vat zit verzuurt niet\u2026 <\/p>\n\n\n\n
Oktober: Muggenziften<\/h2>\n\n\n\n We zijn een maand verder met de Yamaha NEO\u2019s en dat betekent in het geval van deze e-scooter dat we deze \u2018opnieuw\u2019 probleemloos zijn doorgekomen. Het wordt misschien een saai verhaal, maar de NEO\u2019s heeft nog geen steek laten vallen. We hebben het al eerder benoemd, maar hij is ruim, stuurt als het spreekwoordelijke scheermes en bovendien spat de degelijkheid er vanaf. Rammeltjes, kraakjes, het is de Yamaha allemaal vreemd. Wil ik muggenziften dan zijn er natuurlijk wel wat dingetjes op de NEO\u2019s aan te merken. Met de nadruk op \u2018dingetjes\u2019, want het zijn dingen die de meeste rijd(st)ers een zorg zullen zijn. Zo kan ik een opmerking maken over het kleine lcd-display. Deze is weliswaar duidelijk en voorziet je ondanks zijn compacte afmetingen van het broodnodige, inclusief een klokje! Nee, de opmerking zit hem in de plaatsing van het display, dat – doordat hij laag op het stuur is geplaatst – n\u00e9t niet direct in je gezichtsveld zit. <\/p>\n\n\n\nAls we<\/em> een puntje van kritiek moeten aantekenen, dan gaat het over de plaatsing van het display…<\/em><\/figcaption><\/figure>\n\n\n\nGeen haan die daar verder naar kraait, maar dat is dan ook echt het enige wat ik nu kan benoemen. Ook de actieradius van 55-60 kilometer is prima. De ene keer haal ik op een enkele accu de woon-werkrit van zo\u2019n 29 kilometer. Zoals altijd is dit afhankelijk van de buitentemperatuur, de wind, het bekende verhaal. In de regel haal ik het vaak n\u00e9t niet, waardoor je op deze NEO\u2019s even moet afremmen totdat je helemaal stilstaat. Hierna schakelt de Yamaha automatisch over op accu 2 en rijd je vervolgens weer door. Handig vind ik persoonlijk de ingebouwde handgrepen van de accu\u2019s. Geen losse riem of handvat, maar gewoon ge\u00efntegreerd in het kunststof. Met dit verhaal in het novembernummer naderen we alweer het einde van onze langeduurtest met de Yamaha NEO\u2019s. Het zal er \u00e9\u00e9n gaan worden die de boeken in zal gaan als \u2018probleemloos\u2019, maar wellicht kunnen we in de aankomende maand de Yamaha nog op een misstap betrappen, het zal ons verbazen…<\/p>\n\n\n\n
November: afscheid<\/h2>\n\n\n\n Met de Yamaha NEO\u2019s hadden we naast een elektrische motorscooter ook een elektrische bromscooter in duurtest. De nieuwe Yamaha NEO\u2019s mag zich qua pure prestaties misschien niet meten met de absolute e-scooter toppers, maar vanaf de eerste meters met de Yamaha werd het al snel duidelijk dat het wellicht \u00e9\u00e9n van de fijnere scooters op de markt is. Daar wilden we dan ook wel een aantal maanden lang de nodige kilometers opzetten. Dat vond Yamaha ook een goed plan, waardoor ik bijna dagelijks op de NEO\u2019s heb gereden. Wat aan de NEO\u2019s opvalt is de fijne zitpositie en rijwielgedeelte. Het zadel is in vergelijking met andere scooters net even wat harder maar ook de schokdemper aan de achterzijde en de voorvork zijn lekker stevig gedempt, zonder dat het echt ten koste is gegaan van het rijcomfort. Ruimte achter het stuur is er in overvloed en samen met dat fijne rijwielgedeelte was het bepaald geen straf om elke dag 60 kilometer op de scooter af te leggen. <\/p>\n\n\n\n
Die 60 kilometer ga je overigens niet halen zonder tussentijds bij te laden. Sowieso heb je voor de enkele afstand van 30 kilometer een extra accu nodig, want een beetje afhankelijk van de weersomstandigheden moet de scooter na ongeveer 25 kilometer overschakelen naar accu 2. Dat gaat op de NEO\u2019s net even anders dan dat je gewend bent. Zo gaat er een geel lampje branden als de eerste accu leeg raakt, maar dien je even kortstondig stil te staan voordat de scooter automatisch overschakelt naar de 2e<\/sup> accu. Eerder dit jaar hielden we met Scooter&Bikexpress een grote lezerstest met de Yamaha NEO\u2019s met zowel ervaren als onervaren e-scooterrijders. Waar iedereen het volmondig over eens was, waren de rijeigenschappen van de NEO\u2019s, iets wat we ook na meer dan duizend kilometer op de Yamaha te hebben gereden volmondig kunnen bevestigen. Persoonlijk vind ik het jammer dat er niet net even wat sterkere accu\u2019s onder het zadel van de scooter zijn geplaatst, waardoor hij zou kunnen concurreren met de absolute top binnen de e-scooterklasse. <\/p>\n\n\n\nDe NEO’s bleek in de drie maanden niet alleen mooie scooter te zijn, ook een probleemloze…<\/em><\/figcaption><\/figure>\n\n\n\nOok iets meer vermogen vanuit de elektromotor zou de scooter met gemak aankunnen. Nu is het ook geen stakker, maar de topmodellen van Segway en IVA zal hij qua puur motorvermogen voor zich moeten laten. Waar de Yamaha zich dan weer van zijn beste kant laat zien is op het gebied van degelijkheid ofwel kwaliteit. Want waar we bij andere scooters al snel oppervlakkige roest op boutjes of ophangingspunten zien ontstaan na wat dagen in de regen, ziet de NEO\u2019s er na een wasbeurt weer uit als nieuw. Elektronische of andere problemen hebben we met de scooter ook niet gehad, waardoor deze elektrische opvolger van de oer-NEO\u2019s het stokje naadloos van zijn voorganger(s) heeft overgenomen, een scooter die te boek staat als misschien wel de beste scooter ooit gebouwd! Of we dat over een aantal jaren ook gaan zeggen over deze elektrische NEO\u2019s is nog even afwachten, maar dat we hem zullen gaan missen lijkt op dit moment een zekerheidje\u2026<\/p>\n\n\n\n
<\/p>\n\n\n\nYamaha NEO’s Dual Battery<\/a><\/th> <\/th><\/tr><\/thead> Start<\/td> augustus 2023<\/td><\/tr> Beginstand<\/td> 70 km<\/td><\/tr> Eindstand<\/td> 1.200 km <\/td><\/tr> Actieradius<\/td> 55-58 km <\/td><\/tr> Prijs testmodel (Dual Battery)<\/td> \u20ac3.399,- (prijs update 2024<\/a><\/strong>)<\/td><\/tr><\/tbody><\/table><\/figure>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"We rijden alweer enkele maanden met onze Yamaha NEO’s duurtester. Hoe is het met de NEO’s en hoe bevalt de scooter? Je leest het hieronder! Augustus: van start! Je hebt het natuurlijk al lang gezien, de nieuwe Yamaha NEO\u2019s mag mij de komende drie maanden vergezellen tijdens de dagelijkse woon-werkritten. Voor wie het nog niet […]<\/p>\n","protected":false},"author":7,"featured_media":35426,"template":"templates\/template-blockbuilder.php","meta":{"footnotes":""},"tags":[],"merken":[34],"test_cat":[57],"yoast_head":"\n
Langeduur update Yamaha NEO's Dual Battery - Scooter&bikexpress<\/title>\n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n\t \n\t \n\t \n \n \n\t \n