De nieuwe BMW CE 04 is een nieuwe stap in de BMW Motorrad strategie voor elektrische, stedelijke mobiliteit. Het begon met de BMW Motorrad Concept Link in 2017, gevolgd door de bijna productieklare BMW Motorrad Definition CE 04 uit 2020. De BMW CE 04 is het volgende hoofdstuk voor stedelijke mobiliteit op twee wielen. Met zijn elektrische aandrijving, toekomstgerichte design en innovatieve connectiviteitsfuncties brengt deze scooter vervoer en communicatie samen.

BMW CE 04

De stille revolutie
De nieuwe BMW CE 04 is een nieuwe stap in de BMW Motorrad strategie voor elektrische, stedelijke mobiliteit. Het begon met de BMW Motorrad Concept Link in 2017, gevolgd door de bijna productieklare BMW Motorrad Definition CE 04 uit 2020. De BMW CE 04 is het volgende hoofdstuk voor stedelijke mobiliteit op twee wielen. Met zijn elektrische aandrijving, toekomstgerichte design en innovatieve connectiviteitsfuncties brengt deze scooter vervoer en communicatie samen.

Genoeg vermogen en actieradius voor de stad en omgeving
Met een krachtig vermogen van 31 kW (42 pk) biedt de nieuwe BMW CE 04 uitstekend rijplezier. De klassieke ‘stoplichtsprint’ van 0 naar 50 km/h duurt slechts 2,6 seconden. Er is ook een versie voor het A1-rijbewijs met nominaal vermogen van 11 kW (15 pk). Beide vermogensversies hebben een direct beschikbaar koppel van 62 Nm. De topsnelheid van beide is 120 km/h. Daarmee is de BMW CE 04 ook snel genoeg voor de hoofdwegen en zelfs de snelweg.

De nieuwe BMW CE 04 heeft een accucapaciteit van 60,6 Ah (8,9 kWh), goed voor een actieradius van zo’n 130 kilometer (A1 versie: 100 km). Daarmee is hij uitstekend geschikt voor dagelijkse ritten door de stad en leuke uitstapjes na het werk of in het weekend.

Innovatieve elektrische aandrijving met vloeistofgekoelde elektromotor
De nieuwe BMW CE 04 heeft een elektromotor met permanente magneten. De motor is in een frame tussen de accu en het achterwiel geplaatst. Deze opstelling is in de basis gelijk aan de aandrijflijn van BMW automodellen zoals de 225xe Active Tourer. De kennis en ervaring van BMW met geëlektrificeerde auto’s is dan ook toegepast bij de ontwikkeling van de BMW CE 04. BMW Motorrad heeft intensieve tests uitgevoerd om tot een specifiek soort recuperatie te komen in alle rijmodi. Dat betekent optimale prestaties en rijeigenschappen onder alle omstandigheden.

De recuperatie hoeft niet handmatig geactiveerd te worden: de elektrische scooter regelt dit zelf en activeert het systeem wanneer dit mogelijk is. De recuperatie vergroot de actieradius zonder de scooter hinderlijk sterk af te remmen. De BMW CE 04 rijdt in die zin net zoals een scooter met verbrandingsmotor. Bijzonder handig is de achteruitrijhulp, die de BMW CE 04 op wandeltempo achteruit laat rijden om zo het manoeuvreren makkelijker te maken.

Korte laadtijden en laadtechnologie zoals in BMW automodellen
De BMW CE 04 is voorzien van een 147,6 volt lithium-ion accu, die net als bij de BMW iX en BMW i4 is geproduceerd met groene energie. De lithium-ion accu wordt opgeladen via de geïntegreerde lader, gekoppeld aan een huishoudelijk stopcontact, een Wallbox of een openbaar laadstation. Een lege accu is in principe in 4 uur en 20 minuten weer opgeladen. Met behulp van de optionele snellader met een laadvermogen van maximaal 6,9 kW (2,3 kW is standaard) duurt het opladen nog maar 1 uur en 40 minuten. Opladen van 20 tot 80 procent duurt met de optionele snellader slechts 45 minuten. Een laadkabel met een capaciteit van 2,3 kW wordt standaard met de BMW CE 04 meegeleverd.

Voor het snelladen aan een Wallbox thuis of openbaar laadstation is een krachtiger laadkabel nodig. Net als bij BMW automodellen zijn er ook voor de BMW CE 04 oplossingen van BMW Charging beschikbaar. Verschillende laadprogramma’s voor thuis, onderweg of op het werk opladen zorgen voor maximale flexibiliteit.

Om ervoor te zorgen dat de accu ook goed presteert onder warme omstandigheden, wordt de accu gekoeld via een koelplaat met koelvinnen onder de scooter. Dit zorgt voor precies de juiste mate van koeling, zonder dat de accu te koud wordt onder koude omstandigheden. Zo levert de accu onder alle omstandigheden optimale prestaties.

Meer stabiliteit dankzij slipcontrole via ASC (Automatic Stability Control). DTC (Dynamic Traction Control) optioneel leverbaar
Het tractiecontrolesysteem voor de nieuwe BMW CE 04 is vergelijkbaar met het Automatic Stability Control van BMW motorfietsen met verbrandingsmotor. ASC beperkt het motorkoppel om het doorslippen van het achterwiel te voorkomen, zowel tijdens het rijden als bij het accelereren vanuit stilstand. Het optioneel leverbare Dynamic Traction Control (DTC) zorgt voor nog meer veiligheid en maakt onder meer veilige acceleratie onder een hellingshoek mogelijk.

Standaard drie rijmodi ECO, Rain en Road voor efficiënt dagelijks gebruik. Optionele Dynamic modus voor nog meer rijplezier
Bij de ontwikkeling van de BMW CE 04 hechtte BMW Motorrad groot belang aan het bieden van verschillende mogelijkheden voor de berijder, met een keuze uit maximale efficiëntie en maximaal rijplezier. Daarom is de nieuwe BMW EC 04 standaard voorzien van drie rijmodi: ECO, Rain en Road. Optioneel is een aanvullende rijmodus Dynamic leverbaar voor nog snellere acceleraties.

ECO modus zorgt voor een maximale actieradius dankzij onder meer maximale recuperatie en beperkte acceleratie. In Rain modus zijn zowel de recuperatie als acceleratie beperkt voor maximale grip op de gladdere ondergrond. In Road modus is het volle vermogen beschikbaar. De standaard actieradius is in deze modus nog steeds haalbaar. In de optionele Dynamic modus wordt het volle vermogen gecombineerd met intense recuperatie, wat zorgt voor een zeer dynamisch rijgedrag waarmee de BMW EC 04 zijn sportieve kant laat zien.

Stabiele wielophanging met eendelig stalen buizenframe voor soepele rijeigenschappen en veel rijcomfort
Het hoofdframe is een stalen buizenconstructie. Het voorwiel heeft een telescopische vork met een veerbeendiameter van 35 mm. De achterwielophanging bestaat uit een enkelzijde swingarm en de demping wordt verzorgd door een direct aangestuurde en volledig afgedekte schokdemper. De BMW CE 04 heeft afmetingen die vergelijkbaar zijn met die van een motorfiets, terwijl hij niet zwaarder is dan een scooter met verbrandingsmotor. Hij is zeer licht en wendbaar in stedelijk verkeer en heeft een hoge mate van stabiliteit op hogere snelheden. De nieuwe BMW CE 04 is voorzien van grote wielen: voor 120/70 R 15 67H en achter 160/60 R 15 56H.

BMW CE 04

Krachtig remsysteem met de nieuwste generatie ABS. Optioneel ABS Pro met hellingshoekfunctie
Aan de voorzijde zorgen twee schijfremmen voor veilig afremmen, ondersteund door een enkele schijfrem achter. Bovendien zorgt BMW Motorrad ABS voor een hoge mate van actieve veiligheid. Het BMW Motorrad ABS heeft een afzonderlijk remcircuit voor en achter, waardoor de remkracht voor beide wielen onafhankelijk geregeld kan worden.
Het optioneel leverbare ABS Pro gaat zelfs nog een stap verder: met behulp van een hellingshoeksensor is ABS Pro ook optimaal effectief in bochten en biedt het zo de hoogst mogelijke veiligheid. De parkeerrem activeert automatisch bij het uitklappen van de zijstandaard.

Standaard 10,25 inch TFT kleurenscherm met uitgebreide connectiviteit en geïntegreerde kaartnavigatie
De nieuwe BMW CE 04 is standaard voorzien van een 10,25 inch TFT kleurenscherm met geïntegreerde connectiviteit en kaartnavigatie. Het scherm heeft een zeer scherpe weergave en de splitscreen modus maakt het mogelijk om meerdere functies tegelijk te tonen. De bediening verloopt via de standaard Multicontroller. Belangrijke informatie is altijd zichtbaar, zoals de snelheid, accustatus en de energiestromen. Het scherm is voorzien van een gehard en daarmee zeer robuust glazen oppervlak. Bovendien is het voorzien van een anti-reflecterend oppervlak en zorgt een coating voor bescherming tegen vingerafdrukken, vuil en krassen.

Het nieuwe 10,25 inch kleurenscherm maakt het voor het eerst mogelijk om een navigatiekaart weer te geven in het instrumentenpaneel. Er is dus geen extra beeldscherm nodig. Via de gratis BMW Motorrad Connected App zijn verschillende functies te gebruiken via de smartphone, zoals interactieve navigatie. De app zorgt er bovendien voor dat de berijder altijd onderweg is met de nieuwste navigatiesoftware en -kaarten en de nieuwste functies.

Ook is het mogelijk om de smartphone met de nieuwe BMW CE 04 te koppelen voor telefoniefuncties. De smartphone is veilig op te bergen in een spatwaterdicht en geventileerd opbergvak met USB-C poort. Dit vak wordt samen met de centrale vergrendeling automatisch afgesloten en door de smartphone in de houder te plaatsen blijft deze tijdens de rit op zijn plaats.

Highlights
Nominaal vermogen 15 kW (20 pk), maximaal vermogen 31 kW (42 pk). A1 versie: nominaal 11 kW (15 pk), maximaal vermogen 23 kW (31 pk).

  • Ruime accucapaciteit van 60,6 Ah (8,9 kWh).
  • Actieradius van ongeveer 130 kilometer (A1 versie: 100 km).
  • Korte laadtijden en laadtechnologie zoals in BMW automodellen.
  • Grotere stabiliteit dankzij slipcontrole met ASC (Automatic Stability Control). DTC (Dynamic Traction Control) optioneel leverbaar.
  • Standaard drie rijmodi ECO, Rain en Road voor efficiënt dagelijks gebruik. Optionele Dynamic modus voor meer rijplezier.
  • Stabiele wielophanging en eendelig stalen buizenframe.
  • Krachtig remsysteem met ABS. Optioneel ABS Pro met hellingshoekfunctie.
  • Standaard 10,25 inch TFT kleurenscherm met geïntegreerde navigatiekaart en uitgebreide connectiviteit.
  • Krachtige LED lichtunits voor en achter. Optioneel adaptieve Koplamp Pro en extra lichtfuncties.
  • Opbergvakken aan de voor- en zijkant. Opbergvak voor helm bereikbaar tijdens gebruik van buddyseat.
  • Actief geventileerd opbergvak voor smartphone met laadfunctie en USB-C laadaansluiting.
  • Toekomstgericht design en kleurenschema.
  • Uitgebreid aanbod aan opties, Originele BMW Motorrad Accessoires, bijpassende Gear & Garment collectie en berijdersuitrusting.

BMW CE 04

Prijzen
De nieuwe BMW CE 04 is te verkrijgen voor een consumentenadviesprijs vanaf €12.650,-. Het private lease tarief van de BMW CE 04 bedraagt €199,- per maand op basis van 48 maanden en 5.000 kilometer per jaar.

www.bmw-motorrad.nl