Abarth, sponsor Yamaha MotoGP

door

Abarth is twee jaar sponsor van het Yamaha Racing fabrieksteam in de FIM MotoGP, de prestigieuze motorfietsraceklasse. Het logo met schorpioen is te zien op de voorzijde van de Yamaha YZR-M1-motorfietsen van levende legende Valentino Rossi en meervoudig wereldkampioen Jorge Lorenzo. De officiële aankondiging werd vandaag gedaan in Madrid, op het hoofdkantoor van de Telefónica Group, waar de nieuwe Yamaha YZR-M1 racemotor werd onthuld. Het Abarth-logo is prominent op de neus geplaatst van de M1. Verder is het embleem ook zichtbaar op officiële mededelingen van het team en tijdens interviews op de achtergrond. Abarth zal Movistar Yamaha MotoGP wereldwijd voorzien van voertuigen uit de stal van FCA Italy. Voor Abarth is dit een stijlvolle terugkeer op een Yamaha-motorfiets. In 2007 verschenen Valentino Rossi en Colin Edwards aan de start van de Grand Prix van Australië op een speciale fiets voorzien van het schorpioen-logo. Zij vierden op dat moment de comeback van Abarth in de wereld van de tweewielers, waar het ooit allemaal begon. Het was in 1928 dat de jonge Carlo Abarth zijn eerste sportieve succes behaalde op een motorfiets. Het jaar daarop bouwde hij zijn eerste gepersonaliseerde motorfiets met het schorpioen-logo. Het gevecht om de wereldtitel begint in Qatar op 29 maart en eindigt in Valencia op 8 november. Op zaterdag 27 juni wordt de 85ste TT van Assen verreden. “De twee merken delen trotse merkwaarden,” zegt Marco Magnanini, hoofd Abarth voor de regio EMEA. “Innovatie, liefde voor prestaties en passie voor de racerij hebben ervoor gezorgd dat Yamaha en Abarth het partnerschap met elkaar zijn aangegaan. “Bovenstaande merkwaarden zijn meer dan ooit van toepassing op de Abarth 695 Biposto: de ultieme mix van een compacte auto voor op de openbare weg en een raceauto. Met een gewicht van amper 997 kg en de 190 pk sterke 1.4 T-Jet benzinemotor beschikt de Abarth 695 Biposto over de beste gewicht/ vermogen verhouding  (5,2 kg/ pk) en de beste acceleratie (0-100 km/u in 5.9 s) in zijn segment. Voor de eerste keer is er een productieauto in het compacte segment uitgerust met een versnellingsbak voorzien van ‘dog-ringen’. De 695 Biposto, de kleinste supercar, ging onlangs op de foto in Yamaha-kleuren samen met Valentino Rossi en Jorge Lorenzo. Met een record aan behaalde wereldtitels mag Movistar Yamaha MotoGP zich tot een van de meest succesvolle teams ter wereld rekenen. Ook Abarth heeft zich gevestigd als merk dat het verlangen heeft te uit te blinken op circuits, net als de rijders Rossi en Lorenzo.