De Honda Rebel, Honda’s A2 rijbewijsvriendelijke 500cc paralleltwin compacte cruiser profiteert van zijn verbeterde vering, volledige LED verlichting, een nieuwe versnellingsindicator, assist&slipper koppeling en een nog comfortabeler zadel. De nieuwe uitlaat stelt het voldoen aan de EURO5 norm zeker. Voor modeljaar 2020 is er tevens een Rebel S versie beschikbaar met fabrieksaccessoires zoals een topkuip, zwarte voorvorkkappen en beschermrubbers en het nieuwe diamant-stijl zadel.

Introductie
Voor veel ’20-jarige’ motorrijders, ook wel bekend als Generatie Z, die opgegroeid zijn in het digitale tijdperk, is een motorfiets zoveel meer dan alleen maar een vervoersmiddel. Hij moet staan voor een ‘lifestyle’, een houding en hij moet uiting geven aan hún individuele identiteit. Dat is nog net weer iets anders dan de meeste motorrijders en de machines die hen aanspreken laten dat zien. Zo’n motorfiets moet dus perfect passen in die lifestyle, maar er moet wel ruimte blijven voor het verder personaliseren. Keita Mikura, de Large Project Leader van de Honda Rebel weet dit. Hij vindt het leuk een beetje te spelen met de regels en zo motoren te creëren die traditie koppelen aan baanbrekende nieuwe ideeën en inzichten. Zijn team creëerde een custom motorfiets die tijdloos klassiek is, maar die op geheel eigen wijze ook vooruitkijkt. Toegankelijk, makkelijk te rijden en gemakkelijk in de omgang, gaat de Rebel zijn eigen weg. Maar daarnaast staat hij volledig open voor wat de avontuurlijke rijder er ook maar mee van plan is.

Modeloverzicht
De ontwikkeling van de Rebel begon in Noord-Amerika, met de focus op het aanspreken van een jongere generatie motorrijders; anders dan de traditionele cruiserrijders. Aangedreven door een koppelrijk 500cc paralleltwin blok, met veel kracht onderin en een soepele en lineaire krachtopbouw, is de Honda Rebel zeer A2 rijbewijs vriendelijk. Hij is slank, met een lage zitpositie en daardoor ook heerlijk hanteerbaar bij lage snelheden. De rijpositie is relaxed en neutraal, waarbij de armen licht gestrekt zijn; goed in verhouding met de centraal gemonteerde voetsteunen. Het nieuwe stalen buizenframe van de Rebel maakt, samen met de dikke banden, verfrissende en eigentijdse lijnen mogelijk in ‘bobber’ stijl, met zoveel mogelijk zwart en een minimum aan lakwerk. Je kunt hem ook heel makkelijk van solo naar duo-zit omswitchen: met twee bouten. Voor 2020 krijgt de Rebel meer comfort en gebruiksgemak door het nieuwe zadel en verbetering van de vering, én een nieuwe versnellingsindicator. Zowel de koplamp als het achterlicht zijn nieuw en met de nieuwe LED richtingaanwijzers is alle verlichting van de Rebel nu LED. Verfijning van het uitlaatsysteem, inclusief een nieuwe uitlaat sensor, maakt dat de 2020 Rebel voldoet aan EURO5.

Kern eigenschappen
Uitrusting en styling
• Lage en slanke ‘bobber styling’
• Alle verlichting nu LED, ook de richtingaanwijzers
• Nieuwe Matte Jeans Blue Metallic kleur
• Nieuwe versnellingsindicator
• Nieuwe fabrieks accessoirekit leverbaar
• Negatieve LCD display met witte achtergrond
• Duo steunen en buddyseat zijn eenvoudig te verwijderen voor personalisatie

Twee sleutelwoorden waren de leidraad bij het Rebel ontwikkelprogramma: ‘SIMPLE’ en ‘RAW’. Maar om zoveel te doen met zo weinig is al een kunst op zichzelf. Het was een oefening waarin alle details meetellen. En de Rebel stelde niet teleur. Op zijn dikke banden wordt het slanke en lage ‘bobber’ silhouet afgerond door de steil aflopende tank van 11,2 liter en dikke handvatten. De rijder zit ‘in’ de machine. Vanuit elke hoek bekeken is deze gestripte fiets een teken van individualiteit. Alles wat maar kon is zwart gemaakt; zo komt het minimalistische ontwerp van de Honda Rebel het best tot zijn recht, samen met het subtiele lakwerk. Alle verlichting is nu LED. De sprekende ronde koplamp heeft een diameter van 175 mm en zit op een gegoten aluminium steun. Het nieuwe ultradunne ovalen achterlicht en de kentekenplaathouder onderstrepen de lage looks van de Honda Rebel. De kleine ronde LED richtingaanwijzers zijn slechts 55 mm in diameter, met aan de voorkant ronde dagrijlichten binnenin. De snelheidsmeter is een compacte klok van 100 mm diameter met een negatieve LCD display met witte achtergrond. Dat is zowel effectief als attractief. Voor 2020 is er een nieuwe versnellingsindicator en weergave van het brandstofverbruik. Het contactslot blijft links onder de tank gepositioneerd.

De Rebel is verkrijgbaar in de volgende kleuren:
• **NIEUW** Matte Jeans Blue Metallic
• Graphite Black
• Matte Axis Grey Metallic (ook beschikbaar voor de versie met fabrieksaccessoires)
• Millennium Red

De duo voetsteunen en het achterzadel kunnen makkelijk verwijderd worden en voor 2020 is het aanbod aan accessoires enorm vergroot met een nieuw achterrek, ruggensteun, tankpads en een metervisor. Er is ook een nylon tassenset leverbaar, naast de reeds bestaande lederen versie. Er is tevens een compleet nieuwe ‘S’ versie van de Rebel in Matte Axis Grey Metallic beschikbaar, met fabrieksaccessoires zoals een topkuip, zwarte voorvorkkappen en beschermrubbers en het nieuwe diamant-stijl zadel.

Motor
• 500cc vloeistofgekoelde paralleltwin, geschikt voor EURO5
• Koppelrijke lage toeren karakteristiek
• Nieuwe assist&slipper koppeling
• Nieuwe LAF uitlaatsensor helpt bij voldoen aan EURO5 regelgeving
• Geschikt voor A2 rijbewijs
• 120 mm ‘shotgun style’ uitlaat

De basis voor het motorblok van de Honda Rebel, de 500cc achtkleps, vloeistofgekoelde paralleltwin komt uit de sportieve CBR500R. Voor het betere cruisen is de mapping van de PGM-FI brandstofinjectie aangepast. De aangepaste ontsteking en kleptiming zorgen ervoor dat het motorkarakter in plaats van hoogtoerig en snel (van de CBR) is veranderd in koppelrijk van onderuit komen, om daarna tot het eind van zijn toerenbereik lineair, snel en soepel door te lopen. Het sterke maximum koppel van 43,3Nm bij 6.000 tpm gaat samen met een maximum vermogen van 34kW (46,3PK) bij 8.500 tpm.

Het is een krachtbron die een prachtige balans heeft tussen zijn afmetingen en soepele prestaties. Boring en slag zijn 67 mm x 66,8 mm, met een compressieverhouding van 10,7:1. De kleppen worden bediend door roltuimelaars, waardoor de bewegende delen in de cilinderkop lichter zijn er. Er is minder weerstand voor de kleppen en minder wrijving.
De stille nokkenasketting (SV Chain) heeft Vanadium-behandelde penoppervlakken. Die zorgen voor verminderde wrijving en beschermt het tegen aanhechting van vuil. De diameter van de inlaatkleppen is 26mm, met uitlaatkleppen van 21,5mm.

De zuigeroppervlakken hebben tussenstroken waardoor olie kan stromen voor een betere smering. Kunststof stroken zorgen voor minder wrijving. Een thermochemisch diffusieproces legt een beschermend membraan op de zuigerhemden.
De krukpennen zijn 180° verzet en een primaire balansas ligt achter de cilinders, vlak bij het zwaartepunt van de motorfiets. De balansasaandrijving en ook de primaire aandrijving gebeurt met dubbele frictietandwielen die aandrijfgeluiden reduceren. De vorm van de contragewichten van de krukas is aangepast aan deze balansas en door het lichte gewicht draait de motor heel soepel rond, zonder trillingen.

De carters hebben geïntegreerde dunwandige cilinderbussen. Door dat ontwerp zijn de ‘pompverliezen’ verminderd die normaal voorkomen bij een 180° ontstekingsvolgorde. De diepe carterpan bevat 3,2 liter olie. De zesversnellingsbak is ontworpen voor snel, moeiteloos en soepel schakelen, vooral in de stad. Voor 2020 komt daar nog de assist&slipper koppeling bij, die het schakelen nóg soepeler maakt en de benodigde bedieningskracht aan de koppelingshendel met 30% vermindert.

De 2-in-1 uitlaat stuurt de gassen eerst naar de katalysator, waarna ze in de eerste expansiekamer terecht komen, om door te stromen naar de tweede resonantiedemper. Een nieuwe LAF sensor en verdere verbeteringen aan de 120 mm dikke ‘shotgun’ demper helpen de Rebel bij het voldoen aan de EURO5 norm. Het geluid heeft een zwaar pulserend gevoel dat past bij het koppelrijke karakter.

Rijwielgedeelte
• Laag gebouwd buizenframe in staal
• Herziene voorvork en achterveren
• Achterschokdempers stikstof geregeld met opnieuw gevormde demperrubbers voor strakkere vering

Om de laag gebouwde looks van de Honda Rebel te accentueren is het blok op drie plaatsen opgehangen in het stalen buizenframe. Daarbij is het ontwerp zo gekozen dat de machine rond de zitpositie zo slank mogelijk kan zijn. Voor 2020 geven de nieuwe veervoorspanning en hoeveelheid olie de voorvork een meer aansprekende demping voor een nog soepeler rit. De naloop staat op 110mm met een balhoofdhoek van 28°. De 30° voorloop van de vork geeft samen met de wielbasis van 1.490mm de zithoogte van 690mm. De mooi geplaatste voetsteunen dragen bij aan de natuurlijke zithouding, waardoor je perfect in balans stuurt. In het frame is een innovatieve achterbeugel geïntegreerd, waardoor het dikkere zadel vrij blijft van het metalen spatbord. Het opgeschroefde aluminium subframe maakt verder personaliseren mogelijk. Met een afstand van 230 mm staan de 41 mm dikke vorkpoten breed uit elkaar voor strak comfortabel en stijlvol sturen. De 45 millimeter dikke ronde achterbrug heeft twee achterschokdempers die maar liefst 5 voorspanning instellingen bieden. Voor 2020 zijn deze stikstof geregeld, met een herziene veerspanning en aangepaste demperrubbers voor een strakkere, meer constante demping. Dunlop banden zijn standaard op de Rebel in de maten 130/90-16 voor en 150/80-16 achter. De stijl van de 16 inch aluminium gietwielen is fris een eenvoudig, waarbij de 296 mm voor schijfrem het spaakpatroon van het wiel spiegelt. De dubbelzuiger voorremklauw wordt achter ondersteund door een enkelzuiger klauw.

Technische Specificaties

MOTOR
Type Vloeistofgekoeld DOHC
Cilinderinhoud (cm³) 471
Aantal kleppen per cilinder 4
Boring x slag (mm) 67 x 66,8
Compressieverhouding 10,7:1
Max. vermogen 34kW (46,3PK) @ 8.500 tpm
Max. koppel 43,3Nm @ 6.000 tpm
Hoeveelheid motorolie 3,2 liter

BRANDSTOFSYSTEEM
Brandstofbereiding PGM-FI
Inhoud brandstoftank
11,2 liter
Brandstofverbruik 1 op 27 km – 3,7 ltr / 100km.

ELEKTRISCH SYSTEEM
Starten Elektrisch
Accu 12 V
Laadstroom 0,5 kW

AANDRIJVING
Type koppeling Meervoudig natte platenkoppeling
Versnellingsbak 6 versnellingen
Eindtransmissie Ketting

FRAME
Type Stalen diamant frame

RIJWIELGEDEELTE
Afmetingen (L x B x H) in mm
2.205 x 820 x 1.090
Wielbasis 1.490 mm
Balhoofdhoek 28°
Naloop 110
Zadelhoogte 690 mm
Grondspeling 125 mm
Gewicht 191 kg
Draaicirkel 2,8 m

VERING
Voor 41 mm telescoopvork
Achter Dubbele Showa schokdempers

WIELEN
Velgmaat voor 16M/C x MT3.00
Velgmaat achter 16M/C x MT3.50
Voorband 130/90-16M/C 67H
Achterband 150/80-16M/C 71H

REMMEN
ABS
Tweekanaals

INSTRUMENTEN
Instrumenten
Digitaal
Koplamp LED
Achterlicht LED

Alle specificaties zijn onder voorbehoud en kunnen zonder aankondiging veranderd worden. Brandstof verbruikscijfers zijn resultaten die Honda haalde in gestandaardiseerde testomstandigheden, voorgeschreven door WMTC. Tests zijn gehouden op een rollenbank met een standaardversie van het voertuig, met alleen een rijder en geen overige uitrusting. Het werkelijke brandstofverbruik kan variëren, afhankelijk van hoe je rijdt, hoe je de motorfiets onderhoudt, het weer, wegomstandigheden, bandenspanning, montage van accessoires, lading, gewichten van rijder en passagier en andere factoren.

www.honda.nl
www.fl.honda.be