IVA NCF

e-scooter

De IVA NCE PRO kwam vorig jaar maar enkele puntjes tekort om als winnaar te worden uitgeroepen. Afgelopen jaar waren we echter ook heel enthousiast geworden over de nieuwe NCF van IVA Mobility. Het is een scooter die technisch verwant is aan de NCE, maar op zijn beurt wel weer een heel andere uitstraling heeft. Hij is ook nog eens voorzien van een zeer scherpe vanafprijs van €2.899,-. Genoeg redenen dus om ook deze nieuwe NCF op te roepen voor onze multitest.

Ecooter E3

e-scooter

Ecooter, het merk wat enkele jaren actief aanwezig is op de e-scootermarkt. Ecooter deed dit met de E1 en E2, maar vorig jaar werd daar ook de ET3 gelanceerd. Dit jaar maakten we kennis met de fonkelnieuwe E3 en dat is de scooter die we namens Ecooter laten aansluiten in onze vergelijkingstest. We vinden het simpelweg een mooie scooter, met fijne rijeigenschappen en een ruime zit. Heel duur is hij ook niet, want Ecooter levert hem al vanaf €2.790,-. Let wel, bij Ecooter betekent dit wel dat er nog extra komsten bijkomen van maximaal €200,-. Ook bestaat er de mogelijkheid om de scooter uit te rusten met een 45Ah accu (€3.090,-). Ook deze accu wordt meegeleverd, waardoor we intern nog de afweging zullen maken welke van de twee accu’s we tijdens de test zullen gaan inzetten.

NIU NQi GTS 45

e-scooter

Heb je het over elektrische scooters, dan duurt het niet lang voordat het merk NIU wordt genoemd. NIU was een van de allereersten die met een complete elektrische scooter line-up de markt in de Benelux betrad. Dat doet het nog altijd met verve, maar de Chinese fabrikant zit ook niet stil. Nieuwe modellen worden nog steeds aan het gamma toegevoegd, maar de huidige modellen werden ook vernieuwd. Zo reden we afgelopen jaar met de nieuwe NQi GTS. Een scooter die we natuurlijk al kenden, maar technisch een behoorlijke upgrade kreeg, werd voorzien van de 14-inch wielen van de MQi en ook een nieuwe kleurendisplay op het stuur deed zijn intrede. Het is een scooter waar we hoge verwachtingen van hebben, maar waar we vooral benieuwd naar zijn is hoe de scooter zich gaat verhouden tegen de andere vier modellen… 

Segway E125S

e-scooter

De winnaar van 2022 én 2023 mag natuurlijk niet ontbreken! Stak deze e-scooter in 2022 nog met kop en schouders boven de andere e-scooters uit, vorig jaar had hij het al een stuk lastiger! Feit blijft dat je voor €3.599,- in de vorm van een Segway E125S gewoon heel veel waar voor je geld krijgt. Zowel qua pure rijeigenschappen als de enorme opbergruimte en een app die gewoon goed werkt. De Segway E125S is sinds zijn lancering – op de kleurstellingen na – niet écht veranderd waardoor we erg benieuwd zijn of hij de nieuwe aanwas nog steeds de baas kan zijn…

Vespa Primavera Elettrica

vespa

En dan de laatste e-scooter die we meenemen in de mulititest: de Vespa Primavera Elettrica. De nieuwe Elettrica is de directe opvolger van de eerste generatie Elettrica, maar doet dit samen met zijn sportievere broer: de Sprint S Elettrica. Zeker deze Primavera Elettrica is natuurlijk qua styling een bekend gezicht in de scootermarkt. De grootste verschillen ten opzichte van het uitlopende model vinden we namelijk onderhuids. Vespa maakte de scooter een stuk praktischer met een uitneembare accu en lijkt op dit vlak dus iets meer op zijn verre neef, de Piaggio 1. Gelukkig bleef de motor wel verwerkt in de achterwielophanging, waardoor we ook aan de achterzijde een mooi wiel op de Vespa zien. Zal voor de meeste rijd(st)ers misschien van ondergeschikt belang zijn, we weten dat de échte Vespisti hier toch echt anders over denken. De prijs is met €5.459,- nog altijd erg stevig te noemen, maar wel een stuk scherper dan de eerste generatie Elettrica. Hier staat tegenover dat je bij Vespa gegarandeerd bent van een hoge restwaarde.

De complete multitest lees je straks in de juni-uitgave van Scooter&Bikexpress.