Met het nieuwe online begeleidingsprogramma Start2Ride nodigt FEBIAC, de Belgische Federatie van de Automobiel- en Tweewielerindustrie, niet-motorrijders uit om ook op de motor of de scooter te stappen. De federatie ondersteunt eveneens het initiatief ‘Dag van de Motorrijder’ om het belang van veilig motorrijden te bevestigen.

De prille lente is voor veel motor- en scooterrijders hét moment om de motor of de scooter uit de winterstalling te halen en te genieten van de voordelen van hun gemotoriseerde tweewieler. Die voordelen zijn velerlei: puur praktisch (snel door de file, makkelijk parkeren) én ook emotioneel (het gevoel van vrijheid op twee wielen en één zijn met de omgeving). Er zijn echter nog altijd mensen die (nog) niet met een motor of scooter rijden, maar toch nog aarzelen om de stap te zetten. Wat houdt hen tegen? Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers bij FEBIAC, zegt dat er een aantal hardnekkige vooroordelen over motor- en scooterrijden zijn. Het regent zogezegd ‘altijd’ in ons land, motor- en scooterrijden is gevaarlijker dan met de auto, de motor neemt een extra hap uit het gezinsbudget, het examen is duur en moeilijk… “Dat zijn vooroordelen die we toch willen ontkrachten,” zegt Vancuyck.

Weerleggen
• Er zijn volgens het Koninklijk Meteorologisch Instituut in Ukkel per jaar 199 neerslagdagen, dagen waarop er minstens 0,1 mm neerslag valt. Maar dat zegt nog niets over de duur van de neerslag. Gegevens daarover in ons land ontbreken, maar in Nederland heeft het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut berekend dat het slecht gedurende 7,5% van de tijd regent. Meestal, 92,5% van de tijd, valt er dus géén neerslag. Dus, op een regenachtige, grijze dag is het zelfs vaak mogelijk dat het net tijdens de spitsmomenten toch niet regent. En anders is aangepaste motorkledij het juiste antwoord.

• De laatste cijfers van de Verkeersveiligheidsbarometer van het BIVV tonen aan dat het aantal letselongevallen met gemotoriseerde tweewielers in Vlaanderen gedaald is: -3,1%% bij de motorfietsers en -5,2% bij de bromfietsers (in Wallonië respectievelijk -9 en -22%). Nooit eerder waren er op nationaal vlak zo weinig letselongevallen voor deze twee types weggebruikers. Intussen neemt het aantal ingeschreven motoren en scooters toe!

• Een motor of scooter is in een gezin inderdaad vaak een bijkomend voertuig met extra kosten (verzekering, verkeersbelasting…). Maar motor- en scooterrijden is zo duur of goedkoop als je het zelf wil maken. Een ruim gamma van lichte motorfietsen en scooters is al te koop voor een nieuwprijs tussen 2.000 en 5.000 euro. En een motor- of scooter tot 250 cc is vrijgesteld van verkeersbelasting. Bovendien bestaan er interessante verzekeringstarieven voor wie zijn auto en zijn motorfiets bij dezelfde maatschappij verzekert.

• Dat het rijbewijs halen duur en lastig is, is ook te weerleggen. Voor jongeren is er een getrapt systeem (A1, A2, A), maar voor personen ouder dan 24 jaar is er één rijbewijs A. Meestal vraagt het behalen ervan 12 lesuren. Maar wie minstens twee jaar een rijbewijs B heeft, mag zonder rijbewijs A met een 125 cc motor of scooter in het verkeer op voorwaarde dat het vermogen ervan niet meer bedraagt dan 15 pk. Wie na mei 2011 het rijbewijs B heeft behaald, moet wel 4 uur scholing volgen. Maar er is geen examen aan verbonden.

Start2Ride
Met de website en het begeleidingsprogramma Start2Ride helpt FEBIAC niet-motorrijders op weg naar een motor of scooter en het bijhorende rijbewijs. Op www.start2ride.be staat uitgebreide informatie over motor- en scooterrijden met de bijhorende voordelen: veel tijd besparen door makkelijk te kunnen parkeren en vlot langs de files te laveren, prima ontspanningsmiddel, fiscale voordelen; enz. Alle informatie over het rijbewijs is overzichtelijk te consulteren. Je kan onmiddellijk een rijschool in je buurt zoeken en een kortingsbon van € 50 voor een volledige opleiding downloaden. Met een simulator zoek je de goedkoopste verzekering en een persoonlijkheidstest geeft een idee welke motor of scooter het best bij je past. De inschrijving op het programma is gratis.

De rol van andere motorrijders is belangrijk en FEBIAC huldigt het principe ‘tell a friend’. Stijn Vancuyck: “Iedereen kent wel een motor- of scooterrijder in zijn vrienden- of kennissenkring. Een motorrijder kan iemand die al een latente interesse heeft makkelijker overtuigen. Op de site Start2Ride kun je als motorrijder het e-mail- adres van een vriend achterlaten en maak je daarmee kans op een voortgezette opleiding.”Je vriend maakt dan op zijn beurt kans om een volledige motoropleiding van 12u in een rijschool te winnen, inclusief examenbegeleiding.

Dag van de Motorrijder
Op 26 maart vindt de 2e editie plaats van de ‘Dag van de Motorrijder’ in Vlaanderen, georganiseerd door de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde), en de eerste editie van ‘laJournée du Motard’ in Wallonië door het AWSR (l’Agence Wallonne pour la Sécurité Routière) en Fedemot. Die dag is voor velen de echte start van het motorseizoen. Motorrijders kunnen die dag gratis hun rijvaardigheid testen op veertien locaties. FEBIAC ondersteunt deze ‘veiligheidsscreening’ omdat, zegt Vancuyck, “Het is immers niet omdat je veel rijdt, dat je ook een goede beheersing van de motor hebt.” Voor velen is zo’n rijvaardigheidstest ook een ideale ‘opfrissingscursus’ na de stille wintermaanden. Verder kunnen de motor- en scooterrijders die dag hun gemotoriseerde tweewieler technisch laten nakijken. Bovendien zijn op 26 maart veel motorzaken geopend zodat je de nieuwe motoren en de laatste trends in – veilige – motorkleding kunt ontdekken. Ook kan je op verschillende locaties een testrit maken met nieuwe motoren.

Alle info op www.dagvandemotorrijder.be

Bron: FEBIAC