De Honda Monkey 125 is klaar om 2023 op te vrolijken. De uitrusting omvat een luchtgekoelde 124cc-motor, vijfversnellingsbak, stalen frame, USD-vorken, 12-inch wielen en IMU-gestuurde ABS-remmen. Full LED-verlichting en een knap LCD-dashboard behoren tot de premium afwerking.

Voor 2023 zal de Monkey verkrijgbaar zijn in het nieuwe Pearl Shining Black en geüpdatete Banana Yellow en Pearl Nebula Red die allemaal een frame, vork, achterbrug en achterveren in bijpassende kleur hebben, plus de klassieke tartan zadelbekleding en stijlvolle tankvullingen die verwijzen naar de klassieke Monkey-stijl uit de late jaren 60.

 

Motor

De Honda Monkey-motor is misschien wel het meest bekend als een groovy icoon uit de jaren 70, maar zag voor het eerst het levenslicht in 1961. Oorspronkelijk ontwikkeld als 49cc kinderspeelgoed voor Tama Tech, een pretpark in Tokio, bleek hij zo populair dat er een wegversie werd ontwikkeld, die aanvankelijk in 1963 naar Amerika en Europa werd geëxporteerd, met een opvallende chroom tank, opklapbaar stuur en vast gemonteerde wielen met een diameter van 5 inch.

Zijn populariteit was gebaseerd op een schattig en sympathiek ontwerp, kleine afmetingen en ultralicht gewicht – waardoor hij een hele hoop plezier leverde in de stad. In 1969 waren de wielafmetingen toegenomen tot 8-inch in diameter en vanaf 1970 won de Monkey nog meer populariteit, toen de toevoeging van snel afneembare vork betekende dat hij in de kofferbak van een kleine auto zou passen.

 

1978

In 1978 – een punt dat het begin van echte prime time voor de Monkey markeerde – was de motor opnieuw vormgegeven met een druppelvormige brandstoftank en werd hij enorm populair bij legioenen RV (recreatieve voertuig) -chauffeurs die handig vervoer nodig hadden om te gebruiken zodra ze geparkeerd stonden. En dit is waar en wanneer de brutale Monkey zijn plaats in miljoenen harten echt heeft gecementeerd; met zijn versnellingsbak met 3 versnellingen en centrifugaalkoppeling (waarvoor geen ‘traditionele’ motorvaardigheid nodig was) gaf het duizenden rijders hun eerste ervaring met gas geven op een tweewieler.

Omdat hij zo leuk was en zo gemakkelijk te rijden, deed hij meer om het concept van motorfietsen aan een breder publiek te verkopen dan welke andere machine dan ook. Met zijn stevige banden, stuur in mini- ‘ape’-stijl, minuscule brandstoftank en groot, zacht zadel is de Monkey-look onmiskenbaar van zijn tijd, maar – net als de genegenheid waarin hij wordt vastgehouden – ook tijdloos.

En in 2018 was de tijd van de Monkey weer aangebroken. Geïnspireerd door het origineel (maar ook als een nuttig leuke 125cc-motorfiets die geschikt is voor de 21e eeuw) vrolijkte een gloednieuwe Monkey de wegen van Europa op. Voor 2022 kreeg de Monkey een motorupgrade, een extra versnelling, verfijningen van de ophanging en detailverbeteringen, waardoor de ‘smile’-factor werd vergroot en extra dagelijkse bruikbaarheid werd ingebouwd.

Mechanisch verandert er niets voor 2023 (23YM), maar drie gloednieuwe, ultraretro-lakopties betekenen dat Monkey-plezier weer helemaal up to date is.

Meer info kijk op HONDA.NL