KTM lanceert nieuwe FREERIDE E-XC

door

  • KTM FREERIDE E-XC
  • KTM FREERIDE E-XC
  • KTM FREERIDE E-XC
  • KTM FREERIDE E-XC
  • KTM FREERIDE E-XC
  • KTM FREERIDE E-XC
  • KTM FREERIDE E-XC
  • KTM FREERIDE E-XC

De krachtige en wendbare KTM FREERIDE E-XC is nu nog beter. Hij heeft een state-of-the-art elektromotor met een topvermogen van 18 kW (24 pk), gemonteerd in een nieuw composiet frame dat nog meer stabiliteit geeft. Bovendien heeft deze elektrische motor een nieuw KTM PowerPack met een 50% grotere capaciteit, waarmee tot anderhalf uur rijtijd mogelijk is op één acculading.

De nieuwe KTM FREERIDE E-XC maakt tevens gebruik van energieterugwinning tijdens remmen of afremmen op de motor, voor een extra vergroting van de actieradius. De accu heeft een korte laadtijd en heeft na 700 keer laden nog 70% van zijn oorspronkelijke capaciteit. Verder heeft deze lichtgewicht motor een nieuwe WP Xplor 43mm upside-down-voorvork die beter aanspreekt, plus een nieuwe WP PDS Xplor-achterschokdemper met verbeterde progressiviteit en afstelmogelijkheden.

De KTM FREERIDE E-XC heeft drie rijmodi: Economy, Enduro en Cross. De gemakkelijke bediening – zonder koppelingshendel en schakelpedaal – en een vertrouwenwekkende zithoogte van net iets meer dan 900 millimeter, in combinatie met de extreme wendbaarheid in het terrein, zorgen ervoor dat dit de ultieme elektrische motor is voor zowel beginners als ervaren rijders. Het fraaie nieuwe plaatwerk met racy kleurstellingen, een nieuw dashboard en anders geplaatste contactslot zijn verdere upgrades ten opzichte van het vorige model. Hij voldoet aan de eisen voor het A1-rijbewijs, produceert geen plaatselijke uitstoot en slechts minimaal geluid, waarmee de ultraspeelse KTM FREERIDE E-XC bijna eindeloze mogelijkheden heeft.

De KTM FREERIDE E-XC biedt niet alleen grote milieuvoordelen, hij heeft ook veel lagere rijkosten dan een gelijkwaardige machine met verbrandingsmotor. Het volledig opladen van het KTM PowerPack voor de KTM FREERIDE E-XC kost nog geen negentig cent (22 ct/kWh x 3,9 kWh); met de KTM FREERIDE 250 F zijn de brandstofkosten voor 1,5 uur rijden ongeveer vier à vijf keer zo hoog.

Deze nieuwste elektrisch aangedreven motor maakt deel uit van KTM’s langetermijnplannen voor ‘e-mobiliteit’, plannen die meer dan tien jaar geleden begonnen in de KTM Research & Development-afdeling in Mattighofen in Oostenrijk. Er wordt nu gewerkt aan een lijn van voertuigen voor de toekomst, waaronder een e-mini en e-scooter. Ook wordt de samenwerking met PEXCO vergroot, met de mogelijkheid van crossover-producten in de fietswereld. De visie is duidelijk en tot 2025 zal KTM de nadruk meer leggen op voertuigen met 250 watt tot 11 kilowatt, met het oog op de behoefte in de markt en efficiëntie.

Stefan Pierer (KTM CEO): “Met trots presenteren we de nieuwe KTM FREERIDE E-XC, die binnen KTM de volgende stap vormt in e-mobiliteit. Het is de voortzetting van onze toewijding aan dit segment. We weten dat e-mobiliteit de wereld van reizen in de toekomst zal veranderen en onze visie is heel duidelijk. Als we vooruitkijken naar 2025, dan verwachten we een bredere lijn van modellen te hebben, met de nadruk op de woon-werk-sector. We hebben ook plannen voor crossover-modellen in onze samenwerking met PEXCO en willen onze expertise op het gebied van e-mobliteit ook gebruiken voor andere toepassingen.”

De nieuwe KTM FREERIDE E-XC zal in geselecteerde markten begin volgend jaar bij de dealers staan. Voor meer informatie zie www.ktmfreeride-e.com.