Nieuwe Honda PCX125 voor 2018

door

De PCX125 is één van de ‘stille’ verkoop toppers in de Honda tweewieler line-up en heeft zijn succes te danken aan de formule waar Honda vele jaren ervaring mee heeft; een sterk en modern design dat perfect past bij de elegante en stijlbewuste ‘city lifestyle’ met tegelijkertijd ook compacte afmetingen waardoor hij makkelijk door druk stadsverkeer te sturen en eenvoudig te parkeren is.

De rijhouding ‘in’ de scooter, met nog steeds een ruime opbergruimte onder het zadel (integraal helm past met gemak) en een goede kwalitatieve afwerking rondom, zorgt voor het niveau ‘X’ op het gebied van Persoonlijk Comfort – wat meteen ook de naam PCX verklaart. Voor 2018 heeft Honda de populaire PCX125 scooter een complete make-over gegeven.

Eén van meest herkenbare kenmerken in styling van de PCX125 is altijd al het kuipwerk geweest. Met sterke lijnen en een opvallende kleurstelling, die als een geheel vloeiend van voor naar achter doorlopen. Bijpassend aan deze styling mix van van sterke lijnen en zachtere rondingen zijn design details van bijvoorbeeld de carterbeschermer en luchtfilterdeksel. Voor 2018 is deze look nog verder verbeterd. Vanuit esthetisch oogpunt, maar zeker ook met een praktische kant.

De zadelhoogte van de nieuwe PCX125 is met 4mm vergroot naar 764mm, maar nog steeds goed te rijden met een zithoogte (tot de treeplank) van 540mm. Door het nieuwe kuipwerk en de aangepaste achtervering -meer naar de achterkant van de scooter geplaatst en met drievoudige veren en langere veerweg- is er meer ruimte naar voren en heeft de rijder meer bewegingsvrijheid. Daarnaast is de opbergruimte onder het zadel vergroot met 1 liter naar een totaal van 28 liter, waarbij de breedte van de PCX125 gelijkgebleven is. Verder past het nieuwe LCD dashboard perfect bij de LED kop- en achterlamp.

De 2018 PCX125 heeft een compleet nieuw frame. Het nieuwe frame (stalenbuizen dubbel wiegframe) draagt bij aan de handling en prestaties van de machine, zonder in te leveren op de wendbaarheid in druk stadsverkeer, gebruiksvriendelijkheid en de relaxte rijhouding; alles waar de PCX125 al om bekend staat. Verder is, voor het eerst op een Honda scooter, de stalen draagstructuur voor het kuipwerk vervangen door plastic. Dit samen met het nieuwe frame zorgt voor een gewichtsbesparing van maar liefst 2,4 kg, waarbij het rijklaargewicht 130 kg is. Ook de nieuwe velgen besparen gewicht. Zowel het voor- als achterwiel zijn lichter en hebben dunnere spaakvelgen (8 spaken ipv 5). Wel zijn de velgen uitgerust met grotere banden. Samen zorgen zij voor een lichtere handling en beter verbruik.

Het SOHC vloeistofgekoelde 2-kleppen 125cc ‘enhanced Smart Power’ (eSP) motorblok geeft de PCX125 compacte maar zeer bruikbare prestaties. Het doel op dit punt in de ontwikkelingsfase was meer vermogen bij hogere toeren zonder in te leveren op het lage toerengebied, zodat met name de prestaties op hoge snelheid zouden verbeteren. Dit is onder andere gelukt dankzij een aangepaste airbox, in- en uitlaat. Voor de nieuwe PCX125 is het topvermogen gestegen naar 8,99kW (12pk) bij 8.500 tpm en het maximale koppel is 11,8Nm bij 5.000 tpm. Daarnaast is het motorblok zuiniger geworden en heeft de PCX125 een verbeterd verbruik van naar 1 op 47,6 km / 2,1 liter per 100km (zonder Start-Stop in WMTC modus). Wat weer zorgt voor een bereik van meer dan 400 km, dankzij de 8 liter benzinetank.

De 2018 PCX125 zal beschikbaar zijn in vier kleuren:

  • Pearl Cool White
  • Pearl Nightstar Black
  • Matt Carbonium Grey Metallic
  • Pearl Splendor Red

Met een uitgebreid aanbod aan accessoires, waaronder:

  • Windscherm
  • 35 liter Topkoffer kit
  • U-slot
  • Verwarmde handvatten
  • Beschermhoes voor buiten

De nieuwe PCX125 is vanaf juni 2018 bij de Honda dealers verkrijgbaar, voor een introductieprijs van € 3.758,- (incl.BTW, BPM en alle rijklaarmaakkosten), de prijs in België bedraagt € 3.099,-

Technische specificaties

MOTOR
MotortypeVloeistofgekoelde viertakt, 2 kleppen mono-cilinder
Inhoud125cc
Boring x Slag52,4 x 57,9 mm
Compressie verhouding11:1
Max. Vermogen12pk (9kW) / 8.500 tpm
Max. Koppel11,8Nm / 5.000 tpm
Olie reservoir0,9 liter
BRANDSTOF SYSTEEM
Brandstof systeemPGM-FI
Tankinhoud8 liter
Verbruik1 op 47,6 km / 2,1 liter per 100km (WMTC modus, zonder Start-Stop)
ELEKTRISCH SYSTEEM
StarterElektrisch
Accu12V-7AH
ACG output255W
AANDRIJVING
KoppelingDroge, automatische centrifugaal koppeling
TransmissieV-riem
Finale overbrenging10,65
FRAME
TypeStalen buizen wiegframe
Afmetingen (L x B x H)1.923 x 745 x 1.107 mm
Wielbasis1.313 mm
Balhoofdhoek27⁰
Naloop86 mm
Zadelhoogte764 mm
Grondspeling137 mm
Rijklaargewicht130 kg
VERING
Type voor31 mm telescopische voorvork, 89 mm veerweg
Type achterDubbele vering met aluminium swingarm, 84 mm veerweg
WIELEN
Voorband100/80 14M/C (48P)
Achterband120/70 14M/C (61P)
Velgen voorAluminium spaakvelgen (8)
Velgen achterAluminium spaakvelgen (8)
REMMEN
Type voor220 mm enkele remschijf met 2-zuiger remklauw en gecominbeerd ABS systeem
Type achter130 mm trommelrem

Alle specificaties zijn voorlopig en kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden.