Het lijkt nog maar een paar jaar geleden, maar inmiddels is het meer dan 15 jaar geleden dat wij startten met de titel ScooterXpress na een overname van Wegener dat eveneens verantwoordelijk was voor het (toen nog) weekblad motor. Een magazine dat duidelijk in een andere hoek bewoog in vergelijking met Scootin’ magazine dat toen ook werd uitgegeven. Geen vette specialscoots, of snelle uitlaten, nee ScooterXpress deed het iets rustiger aan, maar richtte zich wel op de ‘jonge’ scooterrijder. Het magazine ging verder als catalogus en hield jarenlang deze status hoog als magazine met daarin een overzicht van alle modellen verkrijgbaar op de Nederlandse markt. Langzaam maar zeker werd dit aangevuld met redactionele testen en een aankoopgids en werd het een ‘echt’ magazine.

Ook zagen wij al reeds in 2001, met de komst van de Burgman 650, het nut van de motorscooter. Destijds was het zelfs zo erg dat als we op een motorscooter reden er nog geen gedag af kon van de gemiddelde motorrijder. De motorscooter was duidelijk niet geaccepteerd. Hoe anders is het nu. Elke zelf respecterend merk (zelfs BMW) heeft inmiddels een of meerdere modellen motorscooters in het programma en is zich ervan bewust dat de scooter een steeds belangrijke rol kan gaan innemen in het drukke stadsverkeer. Hoe vaak hebben wij al niet geroepen dat de (motor)scooter een groot deel is van de oplossing van het fileverkeer.. Inmiddels lijkt de boodschap langzaam over te komen. En zelfs BMW probeert het, na een mislukte poging met de C1, nog een keer met de komst van 2 maxiscooters. Een ding weten we wel, die BMW C1 werd 10 jaar te vroeg gelanceerd en zou nu weleens een succes kunnen worden.
Tegelijkertijd moeten we toegeven dat de markt lastig te voorspellen is, want 15 jaar geleden was de Vespa et2/et4 geen model waar hordes mensen voor warm liepen. Sterker nog het model scoorde maar matig tussen het geweld van Yamaha, Kymco , Aprilia en Peugeot. Anno 2015 staat de Primavera/Sprint van Vespa in de top 5 van bestverkochte scooters en speelt Aprilia een bijrol in de verkopen.

Nummer 100 staat bol van het nieuws, testen en mooie scootertrips en we hebben zelfs een vleugje motorfietsen aan het magazine toegevoegd. Nee, we blijven gewoon een scooter magazine zoals je gewend bent met nieuws over 50cc, 125cc en meer, maar voegen ook enkele relevante motortesten toe aan het magazine die je zeker zullen aanspreken.. Op naar de volgende 100 edities!

Maurice van Oosten
Uitgever