Het Rotterdamse Switch Energy houdt zich vooral bezig met het bedenken van oplossingen van ingewikkelde energievraagstukken om vooral duurzaam de toekomst in te gaan. Het (her)gebruiken van bestaande middelen moet daarbij het uitgangspunt zijn. Die middelen zijn voor dit Rotterdamse bedrijf in de praktijk vooral vastgoed, met een uitstapje naar mobiliteit waar het in deze reportage over gaat.

Idee

Na een succesvol afgeronde stage-opdracht gaf eigenaar Pieter van Noordenne de net afgestudeerde Mick de Ridder de vrije hand om een ambitieus project te starten: een klassieke Vespa ombouwen naar elektrisch. Tot dan toe geen Core Business van dit bedrijf, maar dat kan zomaar veranderen, en tegelijkertijd wel een mooie leerschool voor een commercieel persoon als Mick. Met een grote liefde voor Vespa én Lambretta werd gezocht naar een klassieker, en die werd gevonden. De basis was bruikbaar voor ombouw, maar de grootste uitdaging was nog wel het vinden van de juiste persoon die dat kon doen. Deze werd na een intensieve zoektocht gevonden en het project kon starten. Het technisch ombouwen is in de basis geen rocket science, het goed op elkaar afstemmen van alle onderdelen is dat wel. Voornamelijk doordat een elektromotor zijn krachten anders afgeeft dan een benzinemotor. Ook vering en demping moeten hierop worden aangepast, zodat je een goed rijdende scooter creëert.

Uitdagingen

“Al snel verschijnen de eerste obstakels want de samenwerking blijkt niet zoals we het in Rotterdam gewend zijn”, aldus Pieter. Het duurde allemaal te lang en terugkoppeling kregen we nauwelijks. Daarbij bleek de persoon in kwestie ook niet de nodige knowhow te bezitten om een dergelijk project aan te kunnen. Het komt er feitelijk op neer dat de timmerman ook verstand had van scooters. Typisch gevalletje van aanlooppech. Toch werden er 2 klassieke Vespa’s gecreëerd en een elektrische APE, waarmee de basis werd gelegd. Dat hier klassieke beginnersfouten zijn gemaakt is niet erg. Ik moet hier vooral denken aan het tegeltje dat destijds bij mijn oma op de wc hing. “Wie geen fouten maakt, maakt meestal niets”

Elektromotor

De keuze voor de onderdelen is op z’n minst opmerkelijk te noemen, want op de vrij zware APE werd een 1.500W elektromotor gemonteerd zodat de topsnelheid niet boven de 35 km/u komt. “Allemaal zaken waar wij in het begin niet over nagedacht hadden, maar wat tot uiting komt in de praktijk” zegt een serieuze Mick. Zowel de Vespa als de Lambretta zien er gewoonweg heel tof uit, maar technisch is er nog heel veel winst te behalen. De afwerking is gewoon niet van het niveau dat wij anno 2023 gewend zijn. De technische persoon liet het op een gegeven moment volledig afweten zodat ons project tot stilstand kwam, maar dat betekent geenszins het einde van ons project. We hebben onze kennis en beschikken over de juiste hardware om hier een serieuze businesscase van te maken. Deze drie voertuigen zien we als rijdende R&D projecten en we gaan hier zeker mee door, maar dan met de juiste partners.

Scooter

Een korte test leert ons snel dat er nog behoorlijk wat finetuning op stapel staat, want de scooter accelereert veel te agressief en reageert niet goed op bewegingen van de gashendel. Het rijden met een klassieker is sowieso anders dan je gewend bent, dus daar valt weinig van te zeggen. Onder het zadel huist een uitneembare accu, maar door de manier van montage lijkt die niet een heel lang leven beschoren. Eigenlijk ligt hij helemaal los. Opvallend genoeg hebben beide scooters wel een kenteken. “Dat was nog een hele uitdaging, want de Vespa bleek bij de RDW geen geldig kenteken meer te hebben en was tot schroot verklaard. Na heel wat communicatie en vooral lang wachten is het toch gelukt om een kenteken te krijgen, maar makkelijk ging het niet.”

Partners gezocht

De ambitie van Switch Energy is om dit project de komende anderhalf jaar uit te rollen en dan in 2025 effectief op de markt te komen. “Wij willen een compleet converteerpakket aanbieden en onderbrengen bij een aantal gerenommeerde scooterdealers in Nederland en België. De scooterdealer wordt als het ware de agentschap die de complete ombouw van de scooter kan verzorgen. Oftewel, de klant koopt bij ons een compleet converteerpakket, wij zorgen voor levering van het ‘converteerpakket’ bij de aangewezen dealer, die het vervolgens op deskundige wijze monteert.” We vragen Pieter wat een compleet converteerpakket moet gaan kosten. “Wij zijn nu nog druk aan het rekenen, maar je kunt ervan uitgaan dat dit vlijmscherp wordt, maar uiteraard wel met goede specificaties”. Voor ons is het belangrijk dat we een product een nieuw leven geven waarin het schoon en efficiënt omgaat met energie, dat is voor ons pas duurzaam en tegelijk de essentie van waar ons bedrijf voor staat.”

Ben je scooterdealer en wil je partner van Switch Energy worden? Kijk op de website switch-evolution.nl voor alle contactgegevens.