Nog niet zo heel lang geleden kregen wij het nieuws dat Kymco in Nederland met een 125cc-motorscooter de markt betreedt voor de messcherpe prijs van €2.490,-. We hebben het over de Kymco Micare 125, en wij mochten er van de Nederlandse importeur direct mee op pad!
En met direct bedoelen we ook écht direct. De scooter was nog nauwelijks gelost of de kentekenplaat werd gemonteerd en op transport gezet richting onze redactie in Rotterdam. Want laten we ook direct eerlijk zijn: als een merk als Kymco de markt betreedt met een motorscooter voor een prijs waarvoor je normaal gesproken nét een 50cc koopt, dan zijn we op voorhand natuurlijk erg benieuwd. Is het bekende gezegde ‘ieder waar naar z’n geld’ op de Micare van toepassing, of worden we aangenaam verrast?
Ledverlichting rondom
Hebben we het over het uiterlijk, dan scoort deze Micare in ieder geval al goed. Wij kregen een blauwe (maar hij is er ook in rood en zwart) en die heeft een frisse uitstraling. Door de gebruikte ledverlichting heeft de scooter een modern aangezicht, maar de scherpe lijnen geven hem ook iets sportiefs mee. De motorscooter heeft dan ook wat weg van de Kymco Super 8R, een van de sportiefst ogende 50cc’s op de markt vandaag de dag. Qua afmetingen zie je dat de Micare wat langer is dan de gemiddelde bromscooter, maar dat hij verder bijzonder slank is gebleven. Hij is redelijk smal en neemt in de gemiddelde berging niet meer ruimte in dan een 50cc-scooter.

En met die 50cc-scooter in gedachten kom ik direct op het punt waarvoor ik denk dat deze scooter bedoeld is. Logischerwijs niet voor degenen die elke dag over de snelweg van punt A naar B pendelen. Nee, ik denk meer aan de personen die ooit een motorrijbewijs hebben gehaald, er vervolgens al jaren niks meer mee hebben gedaan, en nu op zoek zijn naar een praktische tweewieler voor het dagelijkse woon-werkverkeer. De streekbus is ook niet alles, de metro’s zitten overvol en met zo’n lichte motorscooter hoef je ook de N-wegen niet te schuwen. Dat schiet lekker op natuurlijk, en dat is op deze Kymco niet anders.
Levendige krachtbron
Voor iemand met een gemiddeld postuur is er meer dan voldoende ruimte beschikbaar op deze Micare. Opvallend is het laaggeplaatste stuur, maar daar heb je onderweg eigenlijk geen last van en het zorgt voor een ontspannen zithouding. Rijklaar weegt de scooter slechts 106 kilo en gekoppeld aan een zeer levendige 124cc 1-cilinder motorblok zorgt dit ervoor dat je snel uit de startblokken bent vertrokken. De 8,7 pk weten dan ook wel raad met deze Micare, maar het is vooral het karakter van dit motorblok waarmee hij zijn punten scoort. Hij hangt lekker fel aan het gas en heeft daarmee een levendig karakter.


Qua pure prestaties wordt het natuurlijk nooit echt een strepentrekker, maar hij doet het simpelweg beter dan we op voorhand hadden gedacht. Zo reden we vorige maand met de nieuwe Yamaha RayZR en die had vergelijkbare prestaties. Tot een 60-65 km/u zit de gang er goed in, waarna hij rustig doorloopt naar zijn topsnelheid. Afhankelijk van de wind moet je rekenen op een topsnelheid tussen de 85 en 90 km/u. Rijd je op de snelweg met het verkeer mee, dan ‘slipstream’ je zomaar mee naar de 99 tot 101 km/u, al doe je dit dus niet geheel op eigen kracht. Die eerdergenoemde N-weg gaat dus prima, en ook het rijwielgedeelte laat dit makkelijk toe. De scooter is voorzien van grotere 14-inch wielen met smalle CST-banden (80/90 voor en 90/90 achter) en die doen het ook op deze Micare uitstekend. Sturen gaat vlot en direct, en op hogere snelheid blijft het geheel stabiel aanvoelen.
Qua uitrusting kom je op de Micare ook niets tekort. Zo is het stuur voorzien van een ruim opgezet, digitaal lcd-display. Alle nodige informatie is aanwezig, inclusief een klokje. Onder het stuur zien we ruime, open opbergvakken en onder de buddyseat is een USB-laadpunt aanwezig. De ruimte onder de buddyseat is net niet diep genoeg om er een helm in op te bergen, maar je kunt er genoeg andere zaken in kwijt. Ook vinden we onder de buddyseat de vulopening van de brandstoftank (7L).
Wij reden gemiddeld 1 op 40 (2,5L/100km) met de Kymco, wat zou moeten resulteren in een realistische actieradius van meer dan 250 kilometer. Met zijn scherpe prijs van €2.498,- zou je misschien verwachten dat Kymco aan de achterzijde een beroep doet op een trommelrem. Niets is echter minder waar, want zowel voor als achter is een schijfrem aanwezig. Beide exemplaren scoren een keurige voldoende, zijn goed te doseren en voorzien van een gecombineerd remsysteem. Geen ABS, maar we mogen Kymco eigenlijk niet kwalijk nemen dat er voor een goedkoper CBS is gekozen.




Conclusie
Een 125cc-motorscooter voor slechts €2.498,-? Wij waren hier op de redactie ook verrast toen Kymco de Micare 125 aankondigde. Wat mag je verwachten voor dat geld? Op de eerste plaats een leuk uitziende scooter met volwassen rijeigenschappen. Voor een ritje op de snelweg zouden we de scooter niet aanraden, maar kan je het woon-werkritje afleggen via binnenwegen of N-wegen, dan is de Micare heel interessant. Op echte missers kunnen we de scooter niet betrappen en bij het oplichten van het groene licht van het verkeerslicht zal je menigeen nog verbazen met zijn vlotte acceleratie. Kortom, deze nieuwe Kymco heeft ons op een positieve manier weten te verrassen. De verwachtingen waren misschien niet hoog, maar hij heeft ze sowieso op elk front weten te overtreffen. Als je op zoek bent naar een betaalbare en betrouwbare motorscooter die je dagelijks woon-werkverkeer een stuk aangenamer maakt, dan is de Kymco Micare 125 zonder twijfel een uitstekende keuze.

Technische gegevens
Kymco Micare 125 | |
---|---|
Motor | 124cc 1-cilinder, 4-takt, luchtgekoeld |
Vermogen | 8,7pk (6,4kW) bij 7.500 tpm |
Koppel | 9,2Nm bij 5.500 tpm |
Remmen voor | Schijfrem, CBS |
Remmen achter | Schijfrem, CBS |
Vering voor | Telescopisch |
Vering achter | Hydraulische schokdemper |
Banden voor | 80/90-14 |
Banden achter | 90/90-14 |
Tankinhoud | 7L |
Verbruik | 1 op 40 (2,5L/100km) |
Afmetingen | 1.830 x 700 x 1.080 mm |
Gewicht | 106kg (rijklaar) |
Kleuren | Rood, Zwart en Blauw |
Vanafprijs NL/BE | €2.498,- / niet leverbaar |
Importeur NL/BE | Kybe BV / Kymcolux |
Website NL/BE | kymco.nl / kymco.be |