Eind 2018 verbaasde Italjet vriend en vijand met de aankondiging van een compleet nieuwe Dragster tijdens de EICMA in Milaan. Het conceptmodel dat werd voorgesteld liet een verpletterende indruk achter. Met de aankondiging dat het model daadwerkelijk in productie zou gaan, volgde alleen al in de Benelux een boost aan pre-orders. Inmiddels is het dan zover en worden de eerste modellen uitgeleverd, waarvan wij er voor aflevering nog snel even aan mochten proeven…
Tijdens de laatste EICMA eind vorig jaar mochten we weer even plaatsnemen op de Italjet. Toen nog op de beursvloer, maar nog geen maand later reden we ermee de winkel van HV Scooters in Alkmaar uit, waar we de scooter leenden. Net als drie jaar geleden, komen we ook nu superlatieven tekort om het design van deze Dragster te omschrijven. Zelden was ik dan ook zo onder de indruk van een design van een scooter. Een scooter notabene, normaliter een categorie waar de fabrikanten keurig binnen de lijntjes blijven. Het nieuwe Italjet, onder leiding van Massimo Tartarini, heeft dit duidelijk niet gedaan.
Zo is de Dragster duidelijk geïnspireerd op het model dat we allemaal uit de jaren 90 kennen, maar is men nog wel een stapje verder gegaan. Zo is de spitse neus met de agressief gelijnde led-koplampen erg typerend voor het design, maar de belangrijkste kenmerken waren en blijven het zichtbare buizenframe en de enkelzijdige voorwielophanging met naafbesturing. De buizen van het frame zijn echter een stuk dikker dan bij het oermodel, opvallend genoeg lijkt de naafbesturing weer identiek als we hem vergelijken met de Dragster 180 die we eveneens meekregen voor een vergelijk. De fraaie achterbrug is van aluminium, waarin we ook het 13 inch achterwiel zien die in het geval van deze Dragster is voorzien van een dikke 140 achterband van Pirelli, aan de voorzijde monteren de Italianen een kleiner 12 inch voorwiel.
De ogen de kost geven
Je kan je ogen op de Dragster goed de kost geven. Wat me verder namelijk opvalt is het racy zadel, afgewerkt met rode stiksels, maar ook de led-knipperlichten aan de voorzijde die aan het uiteinde van het stuur zitten gemonteerd. Het stuur is verder wars van plastic en kort hierachter kijk je uit op een compact lcd-display. Het is compact, maar voorziet je naast de snelheid van de nodige tripmeters en zelfs een toerenteller. Voor het motorblok kiest Italjet voor twee verschillende opties: een 125 en 200. Beide blokken komen uit de koker van Piaggio en werden in het verleden onder bijvoorbeeld de Scarabeo gebruikt. Uiteraard voldoen beide blokken aan de strengste euro-normeringen, waardoor ze allebei zijn voorzien van een Euro5-label.
Kies je voor de 125, dan levert deze 12,5pk en 10,5Nm koppel, de door ons geteste – en in Nederland waarschijnlijk populairste – 200 doet hier met een vermogen van 17,5pk en 15,5Nm koppel een schepje bovenop. Welke motor je ook kiest, ze hebben allebei een drooggewicht van 124 kilo. Onze 200 kwam vers uit het krat, waardoor we het de eerste kilometers rustig aan hebben gedaan voor we die gaskraan helemaal opendraaiden. We konden het natuurlijk niet laten om het volledige potentieel van de scooter aan te voelen. Verwacht geen dikke duw in de rug, of de punch die de 2-takt van de Dragster 180 je gaf, maar vlot is ‘ie! Het relatief lage eigengewicht helpt hierbij mee, maar ook het motorblok hangt vlot aan het gas. De topsnelheid ligt rond de 120km/u op de teller, maar door de versheid van het exemplaar hebben we het er niet helemaal uit willen persen…
De zit op de Dragster is prettig, ook voor iedereen die wat minder lang van stuk is. De zithoogte is 770mm en dat betekent dat ook iedereen van 1.75m of zelfs iets kleiner makkelijk met beide voeten op de grond komt. De ruimte op de beide treeplanken houdt door de brede middentunnel niet over, maar in de praktijk is er genoeg ruimte voor handen om ook het grotere schoeisel kwijt te kunnen. Een fijne zitpositie dus, maar iets minder ruim dan het origineel.
Dikke voldoendes
Buiten de prestaties van het 200-blok, zal je opvallen dat trillingen nauwelijks worden meegegeven. Niet alleen van het motorblok, maar ook in het stuur blijven vervelende doorgegeven trillingen van het wegdek uit. Dit is een groot voordeel van de unieke naafbesturing. Deze ziet er namelijk niet alleen super uit, het scheidt ook nog eens het sturen van de vering. Nu is het rijwielgedeelte van de Italjet – zoals het hoort bij een model als deze – er 1 van het type sportief, maar zeker niet knetterhard.
12x Scooter&Bikexpress + een testjaarboek voor slechts €29,95!
Zeker de voorzijde weet de grootste oneffenheden makkelijk op te vangen. De Dragster stuurt als het spreekwoordelijke scheermes. De fabrikant heeft niet beknibbeld op de gemonteerde componenten. Zo komt het brandstofinjectiesysteem van Magnetti Marelli vandaan, de schokdempers van Paioli, bieden de Pirelli Angel banden ook in de kou voldoende grip en zien we schijven en remklauwen van Brembo.
We zijn allicht nog wat partijen vergeten, maar we willen maar aangeven dat het voor Italjet menens is. Terugkomend op die remmen kunnen we hier alleen maar dikke voldoendes uitdelen. De scooter is voor en achter voorzien van ABS en zeker de voorrem heeft de nodige ‘bite’ achter de hand. Opvallend hierbij is dat wanneer je de volledige remkracht benut, de scooter maar weinig in zijn vering duikt. Dat is prettig en opnieuw 1 van de voordelen van de inventieve en kenmerkende voorwielophanging die Italjet toepast.
Wie de foto’s goed bekijkt, of hem straks bij de dealer gaat bezichtigen, zal zien dat de scooter in de eerste plaats niet is ontwikkeld om ellenlange toerroutes met vriend of vriendin achterop te gaan rijden. Tuurlijk, het kan wel, maar voor deze ritten zijn er simpelweg comfortabelere (lees: ruimere) motorscooters op de markt. Ook onder het zadel is er niet heel veel ruimte beschikbaar, al is het nog altijd groot genoeg voor een set handschoenen of de bijgeleverde gevoerde beschermhoes.
Conclusie
Corona was een belangrijke reden waardoor we langer op onze eerste rit met de nieuwe Italjet Dragster moesten wachten. In het geval van de Dragster bleek dat geduld opnieuw een schone zaak is geweest, want deze eerste test zal de boeken ingaan als een van de leukere die ik voor dit magazine heb mogen maken. Het deed oude tijden herleven, maar eigenlijk is de nieuwe Dragster, als je het aan mij vraagt, nog begeerlijker dan het origineel. Dat is knap, want net als bij een goede film is de remake of het volgende deel zelden tot nooit beter dan het origineel. Anno 2022 moet je de punch van de 180cc 2-takt missen, maar daar staat tegenover dat een 4-takt zuiniger is, minder onderhoud vraagt en – voor wie dat erg vindt – minder ‘ruikt’.
Ondanks dat de scooter pas net op de markt is, biedt de fabrikant al diverse upgrades aan voor de Dragster. We zien dit in de vorm van een Akrapoviç uitlaatsysteem, andere variateur, Öhlins-schokdempers, instelbare remhendels en diverse carbon-vervangingsdelen voor het plaatwerk. Kortom, de Italjet-bezit(s)ter kan ook na aanschaf nog alle kanten op met de Dragster, maar zal dit hoe dan ook nooit in anonimiteit doen. Met een aanschafprijs van €6.899,- (BE €6.127,-) voor de 125 en €6.999,- (€6.213,-) voor de 200, zijn het weliswaar niet de goedkoopste motorscooters op de markt, maar momenteel waarschijnlijk wel de begeerlijkste, hebben dus die Dragster!
Technische specificaties
Italjet Dragster 200
- Motor 181cc, 4-takt DOHC
- Vermogen 17,5pk (12,9kW) bij 8.000tpm
- Koppel 15,5Nm bij 7.750tpm
- Eindoverbrenging CVT
- Remmen voor 200mm schijfrem (ABS)
- Remmen achter 190mm schijfrem (ABS)
- Banden voor 120/70-12
- Banden achter 140/60-13
- Vering voor I.S.S. enkelzijdige voorwielophanging, met meervoudig instelbare schokdemper
- Vering achter schokdemper meervoudig instelbaar
- Afmetingen 1.890 x 750 x 770mm (zithoogte)
- Wielbasis 1.350 mm
- Tankinhoud 9L
- Verbruik geen opgave
- Gewicht 124kg (drooggewicht)
- Kleuren rood, zwart, geel
- Prijs NL/ BE €6.999,- (exclusief onvermijdelijke kosten) / €6.213,-
- Importeur NL/BE International Mobility Group (IMG)
- Website NL/BE www.italjet-dragster.nl
Met speciale dank aan HV Scooters, Alkmaar