Kawasaki had in Ibiza niet alleen de vernieuwde Z650 klaarstaan voor een vernieuwde kennismaking, maar ook de 2023 Ninja 650. Met dezelfde vernieuwingen als de Z650 en een ietwat ander karakter dan zijn naked-broeder mochten we ook met deze Sport-Tourer het eiland over!

Het was alweer even geleden dat ik met een Ninja 650 op pad mocht, in 2017 om precies te zijn. Zes jaar geleden alweer, tijdens een van mijn eerste introducties voor Scooter&Bikexpress. Ook toen werden we naar Spanje gevlogen, maar hadden we eerlijkheidshalve niet te maken met de zonnige omstandigheden die de ‘groenen’ dit jaar in Ibiza voor ons hadden geregeld… Zon, zon, zon, en dat op een moment dat het in Nederland nog hartje winter was

Lekker hoor, maar het draait natuurlijk allemaal om die vernieuwde Ninja 650. Qua uiterlijk vinden we buiten nieuwe kleurstellingen geen échte grote verschillen. Oké, de led-richtingaanwijzers zijn nieuw, maar het grote nieuws vinden we ook dit keer weer onderhuids.

Toch kunnen we de Ninja 650 allesbehalve gedateerd noemen, want ik vind hem lekker ‘smoelen’. Iets wat al begint met de fraaie scherpe neus, de agressieve led-koplampunits, maar ook de rest van de motorfiets doet je in niets vermoeden dat deze alweer een paar jaar op de markt is.

Sport Edition

Kawasaki had een Sport Edition voor ons meegenomen, die als extra zijn voorzien van een smoke windscherm, buddyseat cover, tankpad en een TFT-screenprotector op het dashboard. Smoelt net even wat sportiever en dat voor een geringe meerprijs van €399,-. Maak vervolgens voor 200 euro het plaatje compleet met de KRT-kleurstelling en je waant je even als Kawasaki fabriekscoureur in het WSBK.

Het zojuist genoemde dashboard kennen we van meerdere Kawasaki’s en blinkt uit in overzichtelijkheid. De achtergrond kan je zelfs nog veranderen van zwart naar wit (of andersom) en ook qua informatie kom je helemaal niks tekort. Van een verbruiksmeter tot aan meerdere tripmeters, maar ook een simpel (maar vaak vergeten) klokje is ‘gewoon’ aanwezig. Als extra noteren we ook de compatibiliteit met je smartphone, waardoor je met de knoppen op het stuur telefoongesprekken kan aannemen of door je eigen favoriete muziek kan scrollen.

We gaan je voor het motorische nieuws niet flauw doorverwijzen naar ons verhaal van de Z650, maar ook hier natuurlijk de belangrijkste aankondiging in de vorm van het nieuwe KTRC (Kawasaki Traction Control). Het systeem bestaat uit drie standen, waarvan standje drie betekent dat je hem hebt uitgeschakeld. Met deze toevoeging ligt het weer in lijn met concurrenten als de Yamaha R7 of een Honda CBR650R, al moet ik me dan direct weer corrigeren door het gegeven dat deze modellen veel forser geprijsd zijn dan onze Ninja. De Ninja is dan ook niet zo’n hardcore Supersport zoals mijn eigen ZXR400 in de jaren 90 was, maar zoals Kawasaki hem terecht betiteld: meer een Sport Tourer.

Dit merk je al direct aan de zithouding, die weliswaar sportiever is dan die van de Z650, maar je zit nog altijd tamelijk rechtop door de hooggeplaatste clip-ons boven de kroonplaat. Had mijn ZXR dit gehad, dan had ik hem waarschijnlijk nog gehad, iets waarmee ik maar wil zeggen dat de iets uitgedijde 35-plusser zoals ik niet altijd meer zo’n sportieve zit prefereert. Zeker niet wanneer je de motorfiets ook inzet voor de dagelijkse woon-werkritten, iets wat met deze Ninja overigens prima kan!

Kawasaki Ninja 650 2023

Onder het plaatwerk vinden we de bekende vloeistofgekoelde, onder 180 graden parallel geplaatste tweecilinder. Hij levert 68pk (is er ook als A2) en 64Nm koppel, bij respectievelijk 8.000 en 6.700 toeren. In de praktijk betekent dit dat je een extreem soepele krachtbron tot je beschikking hebt en hoger in de toeren nog een kleine eindspurt inzet. Wat mij betreft heb je aan dit vermogen meer dan voldoende en dankzij de soepel en trefzekere zesbak lijkt het feestje in Ibiza compleet.

Maar dit schrijven we vooral op het conto van het aantal bochten wat we keer op keer weer mogen gaan aanvallen, iets waar de Ninja toch zijn sportieve aspiraties laat groeien. De zithouding is net even wat actiever dan op de Z650, je kan je zelfs plat op de tank een beetje verschuilen achter het kleine ruitje. Ondanks de wat sportievere houding ben ik nog enthousiaster over deze zithouding dan op zijn naked broeder. Ik zit er met mijn 1.75m heerlijk op, maar desgewenst plaats je nog een hoger of lager zadel om het verder te perfectioneren, mocht je wat langer of kleiner zijn.

Kawasaki Ninja 650 2023

Terug naar die bochten, dan merk je dat de grenzen van deze Ninja vaak verder liggen dan die van de berijd(st)er. Dat is in mijn geval niet anders, maar de Kawasaki geeft je vanaf de eerste meters wel direct een berg vertrouwen. Hij zoekt niet snel de buitenkant van de bocht op, is comfortabel en het soepele blok weet je zeker in de lagere versnellingen keer op keer weer te trakteren op een vlotte acceleratie. Bijna onopvallend doet de traction control zijn werk, pas als je het KTRC op standje 2 zet, voel je hem lichtjes ingrijpen als je na een bocht weer vol aan die gashendel draait. In deze stand is hij dus extra alert, iets wat we in de zonnige omstandigheden op het Spaanse eiland niet nodig hebben, maar onder natte winterse omstandigheden in eigen land nog wel eens van pas zou kunnen komen…

Onze testmodellen zijn tijdens deze persintroductie uitgerust met Bridgestone S22 banden. Officieel worden de Kawa’s afgeleverd met andere banden, maar mocht er bij de dealer enige onderhandelingsruimte zijn, dan kunnen we ze van harte aanbevelen. Grip is er namelijk in overvloed en samen met het lage eigengewicht van de Ninja (188kg) leg je de motor makkelijk van oor op oor. Wél standaard zijn de fijne remmen van Nissin. We noteren dubbele semi-zwevende schijven aan de voorzijde, die voldoende remkracht weten op te wekken en op hun beurt goed zijn te doseren. Ook over de schijfrem aan de achterzijde hebben we geen klachten, het ABS blijft net als de traction control lang op de achtergrond, iets wat ik als prettig heb ervaren.

Kawasaki Ninja 650 2023

Conclusie

In een tijd waar werkelijk alles qua prijs de pan uit lijkt te rijzen, is het ontzettend knap dat Kawasaki voor de Ninja 650 de prijs concurrerend weet te houden. Je rijdt de vernieuwde Ninja al vanaf €9.099,- (BE €8.499,-) en dat is knap scherp! Wat je krijgt is namelijk nog altijd een knappe machine, die comfortabeler is dan zijn looks doen vermoeden, maar desalniettemin qua stuureigenschappen geen steken laat vallen. Ook het veelbesproken motorblok doet dat niet en kan ons nog altijd enthousiasmeren. Voeg daar dan ook nog eens het overzichtelijke TFT-display, KTRC en een zijdezacht schakelende zesbak aan toe en je hebt een motorfiets die zowel de beginnende (hij is er ook als A2), maar ook de meer beoefende motorrijd(st)er vrolijk kan stemmen. Extreem compleet voor een scherpe prijs, het kan ervoor zorgen dat ook jouw midweekje Ibiza er komend jaar gewoon nog inzit…

Technische gegevensKawasaki Ninja 650 2023
Motor649cc, tweecilinder parallel 4-takt, vloeistofgekoeld DOHC
Boring x slag83 x 60 mm
Vermogen68pk (50,2kW) bij 8.000 tpm
Koppel64Nm bij 6.700 tpm
Remmen voorDubbele semi-zwevend, 300mm, ABS
Remmen achterEnkele 250mm, ABS
Vering voor41mm telescopische voorvork
Vering achterHorizontale back-link, met instelbare veervoorspanning
Banden voor120/70 ZR17
Banden achter160/60 ZR17
Tankinhoud15L
Verbruik (fabrieksopgave)1 op 23,3 (4,3L/100km)
Afmetingen2.065 x 800 x 1.115 mm
Zithoogte820 mm (optioneel lager zadel -20mm leverbaar)
Wielbasis1.405 mm
Gewicht188kg (rijklaar)
KleurenLime Green (KRT), Matte Grey
Vanafprijs NL/BE€8.399,- / €7.799,-
Prijs Sport Edition in KRT-kleurstelling NL/BE
(+€199,-/€100,-)
€9.598,- / €8.798,-
ImporteurKawasaki Benelux
Website NL/BEwww.kawasaki.nl / www.kawasaki.be