De KTM 790 Duke is terug van weggeweest! In 2017 al geïntroduceerd, in 2021 vervangen door de 890 maar nu opnieuw verkrijgbaar en – in tegenstelling tot de 890 – ook voor het A2-rijbewijs! Is het oud nieuws, of is hij nog altijd leuker dan je denkt? En doet hij zijn bijnaam ‘scalpel’ nog altijd eer aan? Wij hadden de unieke gelegenheid om een week met de 790 Duke op pad te mogen en hebben het antwoord.

Eind vorig jaar werd het nieuws naar buiten gebracht dat er een nieuwe KTM op de markt zou verschijnen: de 790 Duke. Een nieuwe? Niet helemaal, want de 790 is voor KTM-liefhebbers geen onbekende, en al jaren geleden opgevolgd door de 890. Voor de introductie van de KTM 790 Duke op de EICMA-beurs moeten we zelfs terug naar 2017.

De LC8 paralleltwin met 799 cm³ combineerde het koppel van een eencilinder met de souplesse van een tweecilinder, maar zijn allersterkste punt was zijn rijwielgedeelte. De Duke stuurde zo scherp als een (scheer)mes, wat hem de bijnaam ‘Scalpel’ opleverde. Iedereen was lyrisch over zijn rijwielgedeelte, maar het ontbrak hem volgens de liefhebbers toch een beetje aan vermogen. En dus werd in 2021 de 790 vervangen door de 890. De huidige 890 Duke R levert 121 pk: de begeerlijke sportieveling werd voor een steeds groter publiek, en vooral de beginnende motorrijder met een krappe beurs, onbereikbaar. Want niet alleen de cilinderinhoud nam toe, de verkoopprijs deed dat ook.

Maar nu is er dus goed nieuws voor de A2-rijder en de rijder met de kleinere beurs! De nieuwe 790 die onlangs werd geherintroduceerd staat inmiddels bij de dealers voor een prijs die mooi tussen die van de 390 en 890 in ligt. De EURO 5-conforme 799cc sterke paralleltwin levert 95 pk en 87 Nm koppel, en is daarmee ook voor het A2-rijbewijs geschikt! In A2-trim levert hij weliswaar minder vermogen, maar op die berg koppel bij lage toeren hoef je niets in te leveren. Het is pas in de hogere toerentalregionen waar hij afvlakt – en eenmaal met je volledige A-rijbewijs op zak is dat dankzij een simpele ingreep in de software snel verholpen. Kortom, KTM maakt vooral veel A2-rijders blij met de komst van de nieuwe Scalpel.

Is het echt die scalpel van weleer, stuurt hij als een scheermes? Waar je op de prijs bespaart moet je toch iets inleveren, zou je denken. De grootste stap daarbij maakt KTM door terug te grijpen op de 790 in plaats van de 890. Maar er zijn nog een paar punten. Het meest opvallende is wellicht de bandenkeuze, want de 790 staat op schoeisel van Maxxis. Eerlijk is eerlijk, we reden de Duke onder winterse omstandigheden en konden slechts van een paar droge momenten profiteren. Maar het gevoel is goed, en juist op nat wegdek hebben de Maxxis banden zelfs een streepje voor doordat er aardig wat profiel en dus afwatering aanwezig is. En wil je toch trackdays gaan rijden, dan kan je plakkers uitzoeken die helemaal naar eigen wens zijn.

Verder is de prijs beschaafd gehouden door een weliswaar net aangeklede motor neer te zetten maar niet alle opties in het standaardpakket te hebben. Zo kan je wel rekenen op ledverlichting rondom, een duidelijk TFT-display, keuze uit 3 rijmodi (Rain, Street en Sport) en heb je daarnaast de beschikking over bochtgevoelige Motorcycle Traction Control en bochten-ABS. Maar als je meer wil en nog wat te besteden hebt, is er een aardige lijst met opties. Zo kan je kiezen voor onder andere een quickshifter voor zowel op- als neerschakelen, Motor Slip Regulation, cruise control, TPMS bandenspanningscontrolesysteem en de KTM MY RIDE app, waarmee je onder andere verbinding met telefoon en muziek kan maken. Ook is er een extra ‘Track’ rijmodus beschikbaar, waarin je de gasrepsons, anti-wheelie mode en launch control naar je persoonlijke voorkeur kunt instellen.

En als je nog twijfelt biedt KTM je de mogelijkheid om eerst aan de elektronische snufjes te proeven. Die zijn al geconfigureerd en dankzij een softwarematige ‘demo mode’ kan je alle elektronische rijhulpmiddelen 1.500 kilometer lang kosteloos testen. Bevalt het goed en beslis je tot de aanschaf ervan over te gaan, dan kan je het pakket bij een erkende KTM-dealer definitief laten ontgrendelen. Wil je nog meer, dan zijn er nog KTM Powerparts en Powerwear, een breed assortiment high-end onderdelen en accessoires, speciaal ontwikkeld voor de 790 Duke.

Even terug naar die liefhebber die maar net de €10.790,- voor deze Scalpel bij elkaar kan leggen. Komt die veel tekort als dat lijstje aan accessoires en powerparts ontbreekt? Wij denken van niet, want je wordt van de basis al heel blij. Het motorblok geeft je de beleving van een eencilinder met alle voordelen van een tweecilinder. Twee balansassen – eentje voor de krukas en eentje in de cilinderkop – zorgen ervoor dat de vibraties sterk verminderd worden. Je hebt dan ook niet de trillingen maar wel het koppel van een eencilinder.

En kom je met 799cc veel tekort? De meningen daarover zullen altijd verdeeld blijven, maar het is een feit dat je binnen een paar keer schakelen buiten de Nederlandse snelheidslimieten treedt, en je deze Duke niet voor topsnelheid koopt. Genieten van zijn speelse en koppelrijke karakter, daar doe je het voor. En dat speelse, sportieve gevoel krijg je al voordat de motor wordt gestart. Want als je plaats neemt zit je sportief, licht voorover en als je wegrijdt en je voeten op de korte steps zet, wil je de bochten opzoeken.

Alles daagt je uit voor een sportieve rit, en toch is het geen straf om een aardig stuk snelweg tussendoor te pakken. Je zit – in ieder geval als je rond de 1.80m bent – niet te veel voorover, steunt niet te veel af op je polsen en doordat het motorblok zo trillingsvrij is houd je het lang vol. Kortom, de 790 Duke is in de basis al een ontzettend leuke, speelse en koppelrijke motor waarbij je altijd later nog kan beslissen het pakket verder uit te breiden. Daarbij zou mijn eerste keuze overigens de quickshifter zijn.

Conclusie

De KTM 790 Duke past precies in het gat dat tussen de 390 en 890 is ontstaan, zowel qua prijs als qua rijplezier. Het krachtige motorblok en zijn scherpe stuurkarakter zijn behouden gebleven en de basis met diverse rijmodi en hoogwaardige componenten is dik in orde. Wil je het circuit op of meer uit de 790 halen, dan kan je extra investeren in onder andere de Track-modus of plakkeriger rubber om de velgen. Het mooie is dat voor de A2-rijder of de rijder met een kleinere beurs de basis in ieder geval al eerder in beeld komt. Alles wat je meer had gewenst kan dan altijd nog. En daarmee lijkt KTM een heel logische keuze te hebben gemaakt en het gat dat in haar middensegment is ontstaan perfect te hebben gedicht.

Technische specificaties
Motor Paralleltwin vloeistofgekoeld, viertakt, 799cc , 4 kleppen/cilinder
Vermogen 95 pk (70kW)
Koppel 87 Nm
Remmen voor Dubbele 300mm schijf met vierzuigerremklauw
Remmen achter Enkele 240mm schijf met vierzuigerremklauw
Vering voor WP Apex 43mm Upsidedown
Vering achter WP Apex Monoshock
Banden voor 120/70 – 17″
Banden achter 180/55 – 17″
Tank inhoud 14 L
Verbruik 4,4L/100km
Prijs NL/BE €10.790,- (BTW en BPM incl) / €9.449,- (BTW incl)
Importeur NL/BE KTM
Website NL/BE www.ktm.com