In het jaar dat Kymco haar 60e verjaardag viert, brengen ze onder andere de Filly 50 op de markt. Het is een scooter die weliswaar onder de Like wordt gepositioneerd, maar een budgetscooter mogen we het absoluut niet noemen. Althans, daar kwamen we de afgelopen weken al snel achter tijdens onze eerste test met de gloednieuwe Filly 50.
En om maar direct met de deur in huis te vallen: met een adviesverkoopprijs van €2.098,- is hij beduidend scherper geprijsd dan de Like die een vanafprijs heeft van €2.898,-. Dat scheelt een slok op een borrel, maar ik kan nu niet direct zeggen dat ik het prijsverschil er tussen beide modellen direct aan afzie. Zo is de Filly weliswaar een fractie compacter qua afmetingen, maar echt heel groot zijn deze verschillen nu ook weer niet. Ook zien we rondom ‘gewoon’ ledverlichting en ligt het model fris op het netvlies.
Gewoon een leuk ding dus, met een aantal noemenswaardige details. Zo vind ik de grote led-koplamp erg sprekend, maar ook het zadel ziet er bijvoorbeeld heel erg netjes uit. Mooi afgewerkt ook en de bruine tint draagt bij aan zelfs een chique-uitstraling. Ook het dashboard ziet er netjes uit, met de kleine analoge snelheidsmeter en hier direct boven een blauw verlicht lcd-display. Hierop een klokje, diverse tripmeters en een meter voor de brandstofinhoud. Voor de bediening zien we losse knoppenclusters op het stuur, in tegenstelling tot bijvoorbeeld bij de Like waarbij de knoppen zijn verwerkt in de stuurkap. Is dat dan heel erg? Dat lijkt ons niet, zeker niet omdat de knoppen op het stuur lekker fors zijn uitgevallen.



Laag bij de grond
Neem plaats op de Filly en je waant je vooral in een oase van ruimte. Je zit erg laag bij de grond (750mm), maar anderzijds zit je absoluut niet met opgetrokken knieën op de Filly. Dat is best knap gedaan en zorgt ervoor dat ook langere mannen of vrouwen plaats kunnen nemen op deze Kymco. Het grappige is dat er dan nog voldoende plek is op de ruime duoseat om eens iemand achterop mee te nemen. Werpen we nog eens een blik om ons heen, dan zien we dat er ook nog twee open bergvakken in het beenschild zijn verwerkt en dat er tevens een USB-laadpoort aanwezig is.
De Filly is van een compleet nieuw motorblok voorzien, dat afwijkt van de andere 50cc-Kymco’s. Opvallend is ook dat er nog een kickstarter aanwezig is, handig voor bij calamiteiten. Maar wees gerust, je start hem natuurlijk ook gewoon elektrisch. Met de laatste testritten (inclusief onze eigen langeduur) op een elektrische scooter, is überhaupt ‘motorgeluid’ weer even wennen. Toch blijft het geluid dat deze Kymco produceert te allen tijde keurig op de achtergrond.


Ook vibraties zijn nauwelijks tot niet aanwezig en dat is prettig. Met een vermogen van 2,9pk is het ook met het lage eigengewicht van 104kg geen strepentrekker, maar vlot genoeg is de Filly zeker. Zeker vanuit stilstand trekt hij vlot op, alleen in de tussenacceleraties lijkt hij af en toe weer even op adem te moeten komen om vervolgens weer vlot door te accelereren. Toch ben je in de praktijk net zo vlot onderweg als met de gemiddelde elektrische scooter.
Comfortabel rijwielgedeelte
Het rijwielgedeelte kunnen we nog het beste omschrijven als erg comfortabel. Zowel de voorvork als de schokdemper aan de achterzijde zijn aan de zachtere kant. Dat is prettig, want overdreven week is de scooter ook weer niet. In een wat sportiever genomen bocht raak je door de lage bouw en de comfortabele veerwegen net even wat sneller met de standaard het asfalt, maar dan ben je tegelijkertijd wel de grenzen van de Filly aan het opzoeken. Want het mag dan wel een voordelige scooter zijn, het rijwielgedeelte voelt mede dankzij zijn 12” toch behoorlijk volwassen. Ook de remmen scoren punten, waarbij we aan de voorzijde een fijn werkende schijfrem noteren, aan de achterzijde doet de aanwezige trommelrem het ook prima.

Om het zadel te openen dien je aan de rechterzijde van het contactslot een knop in te drukken. Het staat in verbinding met een kabel, die vervolgens het slot onder het zadel ontgrendelt. Met het zadel open kijk je uit op een nette ruimte, met eveneens de vulopening van de 4,6 liter grote brandstoftank. In de ruimte onder het zadel is er geen plek voor een integraalhelm, maar bepaalde jethelmen passen er wel degelijk onder (onder andere de Beon 120). Gelukkig rust Kymco tijdelijk de Filly gratis en voor niks uit met een drager en topkoffer in de kleur van de scooter, waardoor je over meer dan voldoende opbergmogelijkheden beschikt. Terugkomend op de brandstoftank: deze lijkt misschien niet heel groot, maar wij scoorden met gemak 1 op 45. Dat betekent alsnog een range van meer dan 200 kilometer…


Conclusie
Met de nieuwe Filly vult de Kymco het programma aan de onderkant aan. Dat klinkt niet spannend, maar is het naar onze mening wél! Want voor een prijs van €2.098,- krijg je wel heel veel waar voor je geld. Zo is de scooter niet alleen voorzien van een leuk design, hij rijdt ook nog eens goed en gaat spaarzaam met een litertje euroloodvrij om. Kijken we naar de concurrentie dan vinden we die in de vorm van modellen als een GTS Palermo (€2.123,-) of bijvoorbeeld een SYM Orbit III (€2.348,-).
Het maakt de nieuwe Filly extra verleidelijk, waardoor we denken dat deze Kymco zomaar eens een klein succesje kan worden. Nog lang niet iedereen zit namelijk op een elektrische scooter te wachten en dan is zo’n zuinige 50cc 4-takt helemaal geen gek alternatief, zeker de Filly niet! Of de scooter straks ook in België leverbaar gaat zijn is op dit moment nog niet bekend, in een reactie laat de Belgische importeur weten dat er nog geen definitieve beslissing is genomen.
Technische gegevens
Kymco Filly 50 | |
---|---|
Motor | 49,5cc 4-takt |
Koeling | Lucht |
Vermogen | 2.1kW bij 6.500 tpm |
Brandstoftank inhoud | 4,6 liter |
Gewicht (rijklaar) | 104kg |
Remmen voor | Schijfrem |
Remmen achter | Trommelrem |
Banden voor | 100/80-12 |
Banden achter | 120/70-12 |
Kleuren | Mat zwart, mat wit, mat rood, mat blauw |
Verbruik | 1 op 45 (2,2L/100km) |
Afmetingen | 1.820 x 690 x 1.090 mm |
Zadelhoogte | 750mm |
Prijs NL/BE | €2.098,- / niet leverbaar |
Importeur NL/BE | Kybe BV / Kymcolux |
Website NL/BE | kymco.nl / kymco.be |