Met de X-Hunter betreedt La Souris de markt van elektrische bromfietsen. De nieuwe e-brommer of dirtbike moet het gaan opnemen tegen modellen van Talaria, Sur-Ron en andere nieuwe modellen die in aantocht zijn. Wij mochten een weekje proeven aan de X-Hunter… Weet hij de concurrentie echt op te ‘jagen’? Wij zochten het voor je uit!

Ondanks de dieprode verkoopcijfers in 2023, wist La Souris zowel bij de brom- als snorscooterverkopen de lijst aan te voeren als zijnde marktleider. Jarenlang werd deze plek ingenomen door Piaggio/Vespa, waardoor we alleen maar credits kunnen geven aan de fabrikant met het hoofdkantoor in Doetinchem. Het aanbod aan (e-)scooters is enorm en met aantrekkelijke prijzen is het niet zo heel gek dat de gemiddelde Nederlander ook eens een bezoekje aan de La Souris-dealer bij hem of haar om de hoek brengt. De laatste La Souris die wij in test hadden was de Valexim, een scooter die de concurrentie aan moest gaan met modellen van fabrikanten als SYM en Kymco. De X-Hunter die op deze pagina’s schittert moet het dan weer opnemen tegen een Talaria of een Sur-Ron, maar ook Zeeho is onderweg met een model dat in deze klasse gaat opereren.

La Souris X-Hunter

Centraal geplaatste elektromotor

Tijdens de test van de X-Hunter hadden we op de redactie ook de beschikking over een Talaria Triple X, waardoor we je later dit jaar ook nog een vergelijkingstest kunnen aanbieden. Zonder verder heel diep op de aanstaande vergelijking in te gaan, wordt het wel al snel duidelijk dat de La Souris op dezelfde leest is geschoeid als de eerdergenoemde Talaria. Het had zeg maar familie kunnen zijn, want zowel qua afmetingen als opbouw zijn er genoeg overeenkomsten zichtbaar. Zo zien we ook op de La Souris een centraal geplaatste elektromotor en wordt de overbrenging naar het achterwiel verzorgd door een set tandwielen en een ketting. De lithium accu zit op de plek waar je normaliter een brandstoftank zou verwachten. La Souris levert bij de X-Hunter een uitneembare accu mee van 60V en 40Ah. Dat is redelijk fors en zou voor een actieradius tot 70km moeten zorgen.

De X-Hunter is geen grote bromfiets, maar wanneer je er op plaatsneemt heb je niet het gevoel op een ‘iel’ brommertje te zitten. Nee, dat valt reuze mee want je zit nog altijd 835mm van de grond en ook de 17-inch wielen dragen bij aan een volwassen indruk. Ook is er een fatsoenlijke upside-down voorvork gemonteerd en is de schokdemper op de swingarm er 1 van het type dat zich niet als de spreekwoordelijke veer van een balpen gedraagt. Oftewel, ook als volwassene met een redelijk postuur zak je na het plaatsnemen niet direct naar de grond. Qua prestaties zit het in ieder geval op papier al helemaal goed. De elektromotor levert namelijk 3.500 Watt, maar heeft een piekvermogen van liefst 5.700 Watt. Tel daarbij op dat de La Souris slechts 72kg weegt en we kunnen niet wachten om met de X-Hunter op pad te gaan…

Oppassen geblazen

En eerlijk is eerlijk, de bromfiets maakt de veelbelovende prestaties op papier meer dan waar… Sterker nog: je moet enorm opletten als je met deze La Souris wil wegrijden. Een draai aan de ‘gashendel’ resulteert namelijk direct in een opstijgende X-Hunter. Dat is natuurlijk hartstikke leuk als je hierop bent berekend, maar het is wel even schrikken als je dit niet bent. Navraag leerde ons echter snel dat de X-Hunter is uitgerust met twee rijmodi. Onze demo stond in standje 2, waarmee dus het volledige potentieel wordt aangesproken.

La Souris X-Hunter

Dat we dit zelf niet direct door hadden kwam door het simpele gegeven dat je de rijmodi verandert door het indrukken van de knop van de ‘alarmlichten’. Nu we wisten dat deze knop op de X-Hunter voor een ander doeleind wordt gebruikt, dan is de beleving in rijmodi 1 direct heel anders. Het is dan nog altijd een vlot accelererende bromfiets, maar hij reageert veel rustiger (en dus veiliger) op een draai aan het rechter handvat. Maar eerlijk is eerlijk: de snellere rijmodi draagt wel bij aan de enorme dosis fun die je van achter het stuur op deze La Souris kan beleven. De acceleratie is namelijk enorm, maar wordt keurig een halt toegeroepen als de 45km/u is bereikt. Dit aflezen doe je op een compact gehouden lcd-display, direct achter het stuur, waarop je tevens de mogelijkheid hebt om een resterende actieradius tevoorschijn te toveren.]

De resterende actieradius die wij op onze demo konden aflezen, strookte echter niet met de waarheid. Bij een volledig opgeladen accu gaf hij namelijk aan nog 21km te kunnen rijden, iets wat in de praktijk veel meer bleek te zijn. Het vermoeden bestaat dus dat we te maken hadden met een exemplarisch probleem, want de rest van de informatie die het display over de accu kon melden liet zien dat we met gemak verder konden rijden dan wat hij als resterende range weergaf.

In de praktijk blijkt dat je met een pittige rijstijl (en daar nodigt hij tot uit…) in rijmodi 2, aan een actieradius van tussen de 50 en 60 kilometer moet denken. Dit is nog altijd onder winterse omstandigheden gemeten, waardoor het van het voorjaar al zomaar een heel ander verhaal kan zijn. En is de accu dan eenmaal leeg, dan kan je de accu desgewenst na het omhoogklappen van het zadel makkelijk uitnemen, of tijdens het laden ‘gewoon’ laten zitten. Een complete lading neemt zo’n 5 tot 6 uur in beslag met de meegeleverde lader. Deze laatste dien je wel los mee te vervoeren op de brommer, want enige vorm van opbergruimte voor de lader is er niet, al is dit bij de eerdergenoemde concurrenten niet anders!

Over de rijeigenschappen eigenlijk alleen maar lof. Het blijft weliswaar oppassen bij het wegrijden, eenmaal op gang trekt hij de spreekwoordelijke stenen uit de straat en laten de smalle banden op de 17” gespaakte wielen het toe om ook een sportief bochtje mee te pakken. Lichte kritiek hebben we op de gemonteerde schijfremmen. Deze vergen nogal wat kracht om er een redelijk remvermogen uit te krijgen. In een reactie laat La Souris weten dat er inmiddels al actie is ondernomen en dat de remmen een upgrade krijgen.

Conclusie

La Souris jaagt door op de concurrenten en neemt dat in de vorm van de nieuwe X-Hunter wel heel erg letterlijk. Het bleek een bromfiets te zijn die enorm snel accelereert, maar bovenal heel erg leuk rijdt. Qua prijsstelling ligt de X-Hunter met zijn €4.299,- in lijn met dat van de belangrijkste concurrenten, al komt Zeeho later dit jaar met een directe concurrent die rond de €3.500,- moet gaan kosten. Of de X-Hunter een echt groot succes gaat worden lijkt dan ook nog geen uitgemaakte zaak te zijn, dat we plezier hebben gehad tijdens de testperiode met de La Souris X-Hunter is een zekerheidje…

Technische gegevens

La Souris X-Hunter
Motor3.500W elektrisch (5.700W piekvermogen)
Accu60V/40Ah
Gewicht72kg
Remmen v/aschijfrem
Banden v/a90/80-17
KleurenMat zwart, oranje
Actieradiustot 70km (fabrieksopgave)
Oplaadtijd5-6 uur
Afmetingen1.900 x 780 x 1.080 mm
Zadelhoogte835 mm
Prijs NL/BE€4.299,-
Website NL/BElasourisscooters.nl / lasourisscooters.be