De afgelopen langeduur periodes hebben we vooral elektrische scooters met een maximumsnelheid van 45 km/u ingezet. Zo reden we op de Horwin Sk1, die werd opgevolgd door de Yamaha NEO’s en later de Kymco i-One X. Dit keer mogen we Kawasaki’s nieuwe elektrische motorfiets, de Z e-1, inzetten voor een testperiode van drie maanden.

Maar waarom kozen we eigenlijk voor deze nieuwe Z e-1? Echt heel logisch was het op voorhand niet, want stiekem is het ritje van achterin de Hoeksche Waard naar de redactie in Rotterdam ideaal af te leggen met een 45 km/u-scooter. In de Hoeksche Waard is het over het algemeen prettig rustig op de fietspaden en mag je er dus ook nog ‘gewoon’ met een bromscooter op rijden. Pas als ik door de Heinenoordtunnel ben, moet ik me tussen de auto’s op de rijbaan rijden, maar dan ben ik er al bijna… Het had dus het meest voor de hand gelegen als ik weer voor een elektrische bromscooter had gekozen, maar zijn we namens Scooter&Bikexpress niet al jarenlang actief in de A1- en A2-categorie? Een keer wat anders kan geen kwaad en stiekem smaakte de eerste rijtest met Kawasaki’s nieuwe Z e-1 en later ook onze lezerstest (heb je de video al op ons YouTube-kanaal gezien?) naar meer…

We organiseerden eerder dit jaar al een grote lezerstest met de Kawasaki Z e-1

Kawasaki Nederland werkte hier graag aan mee, waardoor ik de komende drie maanden over een – voor A1-rijbewijs geschikte – Z e-1 mag beschikken. Inmiddels zijn de eerste paar honderd kilometers al verreden en dat bevalt vooralsnog erg goed, al zijn er bij de Kawasaki wel een aantal zaken om rekening mee te houden. Zo is deze motorfiets voorzien van een elektromotor die maximaal weliswaar een forse 12 pk levert, maar normaliter levert de motor 6,8 pk. Het volledige vermogen is tijdelijk beschikbaar als je de e-boost knop op het stuur indrukt.

De knop doet me denken aan de tv-serie Knight Rider, waar Michael Knight (gespeeld door David Hasselhoff) in zijn zelfrijdende auto over een vergelijkbare knop beschikte, waarna het beeld versnelde en de auto over een acceleratie beschikte waar menig MotoGP-rijder jaloers op zou zijn. Ook bij de Kawasaki is het verschil in vermogen overduidelijk, maar dan gebeurt het ook écht..! De keerzijde van deze ‘boost’ is dat je hem maar 15 seconden tot je beschikking hebt. Hierna moet de e-boost weer opgebouwd worden, waardoor je zo’n halve minuut zal moeten wachten tot je weer over de volledige 15 seconden beschikt, al hoef je hier niet per se op te wachten en kan je hem dus kortstondig al eerder weer even gebruiken.

Maar deze Kawasaki is ook zonder het gebruik van de e-boost absoluut geen stakker. Nee, zeker vanuit stilstand is de Z e-1 snel van zijn plek en ligt de topsnelheid rond de 80 km/u. Met de e-boost erbij ga je naar 99 km/u echte kilometers. Heb je de wind in de rug, dan kun je deze snelheid ook wel redelijk vasthouden zonder de boost. Dit is dus het puntje waar je rekening mee moet houden als je jezelf met de Kawasaki op de snelweg begeeft. Kawasaki zelf ziet de inzet van deze elektrische motorfiets meer in stedelijk gebied, iets waarin we wel willen aansluiten.

Tot slot hebben we het nog even kort over de verdere rijeigenschappen, want deze staan op een dermate hoog niveau, dat we het wel aandurven om te zeggen dat dit een van de best sturende motorfietsen op de markt is. Het gemak waarmee je deze Kawasaki op een oor weet te leggen, is dan ook indrukwekkend. Hij weegt dan ook slechts 135 kg, met het zwaartepunt laag en centraal. Kortom, je hoort ons vooralsnog niet klagen en we zullen je de komende maanden verder op de hoogte houden van het reilen en zeilen van deze elektrische Z e-1.

Juni: richting de duizend kilometer!

Afgelopen maand stelden we de Kawasaki Z e-1 aan je voor als zijnde nieuwe duurtester. Ook afgelopen maand werd de elektrische Kawasaki weer vrijwel dagelijks ingezet en benaderen we zelfs de duizend kilometer op de teller.

En om maar met de deur in huis te vallen: dat ging weer vlekkeloos! Oftewel, probleemloos, al hadden we natuurlijk niet anders verwacht. Met de temperaturen die af en toe in de dubbele cijfers terechtkwamen, zien we tevens dat de actieradius lichtjes gaat stijgen. Verwacht nog altijd geen wonderen van de twee 50,4V/30Ah accu’s, maar voor mijn dagelijkse rit naar de redactie (22km enkele rit) is het meer dan voldoende. Wel ben ik anders gaan rijden en neem ik de veerpont vanaf Nieuw-Beijerland naar Spijkenisse om vervolgens via 50- en 80km wegen een half uur later voor de garagedeur van de redactie te staan. Het display geeft dan aan nog een resterende actieradius te hebben van 25 kilometer. In theorie zou je dan zo’n kleine 50 kilometer kunnen rijden. Let wel, dit is wél met regelmatig gebruik van de e-boost knop op het stuur.

Zoals de vorige keer al omschreven verandert het karakter bij het gebruik van deze knop van een vlotte, maar brave jongen, naar een serieuze stoplichtsprinter. Zeker de acceleratie is dan écht indrukwekkend, maar dit gaat logischerwijs wel ten koste van je actieradius. Laat je de boostknop achterwege dan kom je in de praktijk ook wel serieus verder, maar juist het snel accelereren is wat mij betreft een attractie en eigenschap die je juist vaak wil benutten. Menig automobilist en zelfs andere motorrijders hebben we al weten te verrassen met de acceleratie vanuit stilstand. In de praktijk ligt deze dan ook vele malen hoger dan de gemiddelde 125cc ‘A1’ motorfiets.

Rijd je in en om de stad, dan komt deze Z e-1 het best tot zijn recht. Ik kan dan ook even niet zo snel een andere motorfiets opnoemen die zich qua rijeigenschappen mag meten met deze Z e-1. Wellicht komt uit eigen stal de Z125 nog het dichtst in de buurt. De Z e-1 voelt namelijk extreem lichtvoetig, is voorzien van een zeer prettige natuurlijke zithouding, en zaken als de remmen zijn gewoon dik voor elkaar. ABS zien we zowel voor als achter, alleen tractie controle ontbreekt. Die heb je in de praktijk niet snel nodig: alleen als de ondergrond écht glad is en je bewust vanuit stilstand het volle vermogen aanspreekt voel je dat het achterwiel wil doorspinnen. Van een echt gemis mogen we dan niet spreken.

Een overige handige feature is de walk-assist. In deze modus kan je naast de motorfiets lopen of rijd je stapvoets voor- of achteruit met de motor. Dat is handig als je in een krappe ruimte moet manoeuvreren. Om achteruit te rijden draai je simpelweg de ‘gashendel’ de andere kant op. De komende maand draaien we weer als vanouds de hendel de goede kant op en gaan we kijken of we voordat de motorfiets wordt opgehaald de duizend kilometer ruim kunnen passeren!

Juli: het slotakkoord!

De langeduurperiode met de Kawasaki Z e-1 is tot een eind gekomen. Tijd om de balans op te maken, want hoe is de afgelopen maanden de elektrische Z e-1 bevallen? Heeft de Japanse motorfiets kans van slagen of moet men terug naar de tekentafel…

Zoals je eerder in dit magazine of online hebt kunnen lezen hadden we de afgelopen drie maanden de beschikking over de nieuwe Kawasaki Z e-1. Het is voor de ‘groenen’ de eerste volledig elektrische motorfiets en werd vrijwel op hetzelfde moment gelanceerd als de nieuwe hybride motorfiets van de fabrikant.

Nu werd tijdens de presentatie, en later ook op de introductie, heel duidelijk verteld dat de Z e-1 (en zijn technisch verwante broer, de Ninja e-1) bedoeld zijn voor de stedelijke commuters. Hij opereert dan ook in de A1-categorie en dat betekent dat je er in Nederland met een A1-rijbewijs op mag stappen en in België na een aantal uur rijles zelfs met een autorijbewijs. Dat is interessant natuurlijk, ondanks dat de prijs van €8.439,- niet perse heel scherp is, maar wel concurrerend als we hem vergelijken met bijvoorbeeld een BMW CE 02 of een van de elektrische motorscooters van Silence.

Nu is het de afgelopen drie maanden wel duidelijk geworden, dat deze Z zich het beste thuis voelt in de stedelijke omgevingen. De acceleratie uit stilstand werkt ook nog eens verslavend, want zeker als je de ‘boost-knop’ gebruikt dan zijn er maar weinig tweewielers die je bij kunnen houden. De boost is 15 secondes beschikbaar, waarbij je dit duidelijk kan bijhouden door middel van de indicator op het fraaie TFT-display. Maar wees gerust, ook zonder boost is de Kawasaki zeker geen stakker vanuit stilstand. Er blijft uiteraard altijd wat te wensen, en dan hadden we natuurlijk gehoopt op een iets langere beschikbaarheid van de boost, al is dit funest voor de actieradius.

Want met twee 50,4V/30Ah accu’s op de plek waar je normaliter de brandstoftank verwacht, moet je geen wonderen verwachten als je er een sportieve rijstijl op na houdt. Toch was het voor de dagelijkse woon-werkrit meer dan voldoende. Persoonlijk vond ik het hartstikke handig dat Kawasaki onder de klep waar de accu’s zijn geplaatst, ruimte over heeft weten te houden om de lader altijd mee te kunnen vervoeren. Het geeft je toch een nét even wat prettiger gevoel dat je, om welke reden dan ook, altijd de mogelijkheid hebt om nog even bij te laden.

Maar hoe fel de Kawasaki ook accelereert, de afgelopen maanden werd ik vooral verrast door de geweldige rijeigenschappen van deze elektrische motorfiets. Want waar andere fabrikanten met elektrische tweewielers misschien qua prijs of actieradius net even wat concurrerender zijn, ze staan in de schaduw als het gaat om puur rijplezier. Zowel comfort als stuureigenschappen staan bij Kawasaki op een zo hoog plan, dat ik het wel aandurf te zeggen dat dit in zijn klasse de best sturende motorfiets is. Dat is ook niet verwonderlijk, want Kawasaki nam als basis de geometrie over van de populaire 400-modellen. Neem dan ook nog eens mee dat de elektromotor centraal en laag in de motorfiets is geplaatst en dat de beide accu’s hier vlak voor zijn gepositioneerd.

Het zorgde ervoor dat ik dagelijks met alle plezier op de Z e-1 stapte, waardoor ik na drie maanden rijden meer dan duizend kilometer op de Kawasaki wist te zetten. Probleemloos overigens, maar we hadden stiekem niet anders verwacht. Terug naar de tekentafel lijkt ons dan ook overbodig, maar als we nog iets zouden mogen wensen dan denken we eerder aan een grotere capaciteit van het accupakket, zodat je iets langer gebruik kan maken van de boost. Het slotakkoord luidt dan ook dat Kawasaki’s eerste volledig elektrische motorfiets naar méér smaakt. En als dat gebeurt, dan lees je dat hier natuurlijk als eerst!

Kawasaki Z e-1
Startmei 2024
Beginstand200 km
Eindstand1.200 km
Actieradius40-50 km
Prijs €8.439,-