De afgelopen langeduur periodes hebben we vooral elektrische scooters met een maximumsnelheid van 45 km/u ingezet. Zo reden we op de Horwin Sk1, die werd opgevolgd door de Yamaha NEO’s en later de Kymco i-One X. Dit keer mogen we Kawasaki’s nieuwe elektrische motorfiets, de Z e-1, inzetten voor een testperiode van drie maanden.

Maar waarom kozen we eigenlijk voor deze nieuwe Z e-1? Echt heel logisch was het op voorhand niet, want stiekem is het ritje van achterin de Hoeksche Waard naar de redactie in Rotterdam ideaal af te leggen met een 45 km/u-scooter. In de Hoeksche Waard is het over het algemeen prettig rustig op de fietspaden en mag je er dus ook nog ‘gewoon’ met een bromscooter op rijden. Pas als ik door de Heinenoordtunnel ben, moet ik me tussen de auto’s op de rijbaan rijden, maar dan ben ik er al bijna… Het had dus het meest voor de hand gelegen als ik weer voor een elektrische bromscooter had gekozen, maar zijn we namens Scooter&Bikexpress niet al jarenlang actief in de A1- en A2-categorie? Een keer wat anders kan geen kwaad en stiekem smaakte de eerste rijtest met Kawasaki’s nieuwe Z e-1 en later ook onze lezerstest (heb je de video al op ons YouTube-kanaal gezien?) naar meer…

We organiseerden eerder dit jaar al een grote lezerstest met de Kawasaki Z e-1

Kawasaki Nederland werkte hier graag aan mee, waardoor ik de komende drie maanden over een – voor A1-rijbewijs geschikte – Z e-1 mag beschikken. Inmiddels zijn de eerste paar honderd kilometers al verreden en dat bevalt vooralsnog erg goed, al zijn er bij de Kawasaki wel een aantal zaken om rekening mee te houden. Zo is deze motorfiets voorzien van een elektromotor die maximaal weliswaar een forse 12 pk levert, maar normaliter levert de motor 6,8 pk. Het volledige vermogen is tijdelijk beschikbaar als je de e-boost knop op het stuur indrukt.

De knop doet me denken aan de tv-serie Knight Rider, waar Michael Knight (gespeeld door David Hasselhoff) in zijn zelfrijdende auto over een vergelijkbare knop beschikte, waarna het beeld versnelde en de auto over een acceleratie beschikte waar menig MotoGP-rijder jaloers op zou zijn. Ook bij de Kawasaki is het verschil in vermogen overduidelijk, maar dan gebeurt het ook écht..! De keerzijde van deze ‘boost’ is dat je hem maar 15 seconden tot je beschikking hebt. Hierna moet de e-boost weer opgebouwd worden, waardoor je zo’n halve minuut zal moeten wachten tot je weer over de volledige 15 seconden beschikt, al hoef je hier niet per se op te wachten en kan je hem dus kortstondig al eerder weer even gebruiken.

Maar deze Kawasaki is ook zonder het gebruik van de e-boost absoluut geen stakker. Nee, zeker vanuit stilstand is de Z e-1 snel van zijn plek en ligt de topsnelheid rond de 80 km/u. Met de e-boost erbij ga je naar 99 km/u echte kilometers. Heb je de wind in de rug, dan kun je deze snelheid ook wel redelijk vasthouden zonder de boost. Dit is dus het puntje waar je rekening mee moet houden als je jezelf met de Kawasaki op de snelweg begeeft. Kawasaki zelf ziet de inzet van deze elektrische motorfiets meer in stedelijk gebied, iets waarin we wel willen aansluiten.

Tot slot hebben we het nog even kort over de verdere rijeigenschappen, want deze staan op een dermate hoog niveau, dat we het wel aandurven om te zeggen dat dit een van de best sturende motorfietsen op de markt is. Het gemak waarmee je deze Kawasaki op een oor weet te leggen, is dan ook indrukwekkend. Hij weegt dan ook slechts 135 kg, met het zwaartepunt laag en centraal. Kortom, je hoort ons vooralsnog niet klagen en we zullen je de komende maanden verder op de hoogte houden van het reilen en zeilen van deze elektrische Z e-1.

Kawasaki Z e-1
Startmei 2024
Beginstand200 km
Huidige km stand500 km
Actieradius40-50 km
Prijs €8.439,-