In het vorige nummer kon je Raymon zijn ervaringen lezen, deze maand ben ik aan de beurt. Een paar jaar geleden mochten we een NIU NQi Sport op de redactie voor langere periode ‘uitproberen’ en toevallig was dit ook tijdens de winterperiode. En nu een paar jaar later krijgen we, half november, gezelschap van de NIU MQi GT. Uitgevoerd met een dubbele 48V/31Ah Lithium accu onder het zadel. De opgegeven range is volgens de fabrikant zo’n 80 km en de uitdaging is natuurlijk om te kijken hoe ver ik hiermee ga komen, maar niet voordat wij eerst naar de scooter kijken.

NIU MQi GT

10 met een griffel!

Deze MQi GT is een volwassen scooter en ondanks dat hij op de plaatjes wellicht op een NQi lijkt is hij wel degelijk groter. Dat komt hoofdzakelijk door zijn 14 inch wielen en brede kont. Het zadel is lang waardoor hij prima geschikt is voor 2 personen, zeker als je ziet dat het laadvermogen 269kg betreft. Deze scooter wordt tevens verkocht als 70 km/u uitvoering en dat zie je ook aan bijvoorbeeld het remsysteem. Zowel voor als achter een schijfrem met daarbij EBS (elektronic brake system). Dat je daarmee niet alleen in de folder snel stilstaat, maar ook in de praktijk heb ik zelf ondervonden. Wat remt deze scooter ongelooflijk goed! Het lijkt wel of de remmen van een streekbus onder deze NIU zijn gezet. Knap ook dat er zoveel gevoel overblijft. Remmen, een 10 met een griffel!

NIU MQi GT

 

We hebben een app!

Bij de aanschaf van de NIU krijg je een 3-jarig abonnement cadeau en met de app kan je heel veel informatie aflezen en ook weten waar de scooter zich bevindt. Als er bijvoorbeeld aan de scooter gerommeld wordt krijg je een alarmmelding in de app zodat je weet dat het mis is. Ik moet vooral wennen aan de zitpositie in combinatie met de positie van het stuur. Je zit ietwat onderuit zonder dat je knieën in een hoek van 90 graden staan. Zoals we schrijven is het wennen want na een week is het gemeengoed en stap je erop of dat het nooit anders was. Wat minder snel went zijn de knoppen op het stuur voor richtingaanwijzers, groot licht en alarmlichten. Ik rijd voornamelijk in het donker, ’s ochtends vroeg en ’s avonds laat, maar niet zelden druk je de alarmlichten, het grote licht of de claxon aan. Verlichte schakelaars zouden in dit geval al veel opleveren want dit blijft lastig tijdens de donkere dagen en dikke handschoenen.

NIU MQi GT

 

14″ wielen

Rijden doet de NIU gewoon erg goed waarbij de 14” wielen een groot aandeel hebben. Dat je minimaal 115 kg (zonder bestuurder) op sleeptouw neemt heb je doorgaans niet in de gaten. En wie een elektrische scooter rijdt krijgt doorgaans als eerste vraag: “hoe ver kan ie?” In ons geval halen we tijdens koude winterdagen (4 graden) 69 km met dan nog 15% over en dat is dichtbij het beloofde aantal kilometers. De range kan overigens nog groter worden en importeur PEM heeft ons onlangs 2 nieuwe Lithium accu’s bezorgd á 42Ah per stuk. Benieuwd welke range dit gaat opleveren…

 

NIU MQi GT Standard range

  • Start november 21
  • Beginstand 180km
  • Huidige km stand 775 km
  • Actieradius 69km (nog 15% over)
  • Prijs €3.599,-

(tekst: Maurice van Oosten, foto’s: Raymon de Kruijff)