Na de testen met de e-scooters van het Griekse Nipponia zouden we haast vergeten dat de fabrikant ook scooters met ‘fossiele brandstoffen’ verkoopt. Een van die scooters met een good old 4-takt verbrandingsmotor is de Diva. Een injectie scooter met een scherp prijskaartje van €1.499,-.

Nipponia Diva

Bekend design

Over het design kunnen we het lang of kort hebben, maar het is bovenal een model wat we al jaren kennen. In exact dezelfde vorm komen we hem tegen bij diverse fabrikanten en dat kenmerkt zich door de dikke vette Italiaanse knipoog. Hier is simpelweg goed gekeken naar de populaire Italiaanse modellen, maar er zijn in de loop der jaren wel wat stapjes gemaakt.

Op Nipponia’s Diva zien we dan ook ledverlichting en zelfs een ‘angel-eye’ in de koplamp. Ook het achterlicht is voorzien van led, opvallend genoeg zitten er in de richtingaanwijzers in de voorkuip naast de ledjes, ook nog twee gloeilampjes. Andere opvallende zaken zijn de standaard gemonteerde treeplankbescherming maar ook de buddyseat die in twee delen is opgesplitst, de bagagedrager aan de achterzijde en de 10” wielen met genoeg ruimte tussen de spaken om makkelijk een kettingslot te kunnen gebruiken.

Digitaal dashboard

Op het stuur zien we bedieningsknoppen die zijn weggewerkt in de stuurkap en ook een compleet digitaal dashboard. Dit dashboard is ruim van opzet, licht in het donker lichtblauw op en voorziet je van alle informatie die je maar wenst. Naast de snelheidsmeter zien we namelijk een toerenteller, een duidelijke brandstofvoorraad indicatie, maar ook een klokje en een handige tripmeter mag niet ontbreken. Als extra laat het dashboard je de voltage van de accu aflezen. Het is stiekem vreemd dat we het moeten noemen, maar we worden eigenlijk wel blij van de bijna ouderwetse resetknop van de tripmeter, een functie die we op veel nieuwe scooters helaas moeten missen omdat de scooter bij elke nieuwe rit ‘zelf’ de tripmeter weer op 0 zet.

Het was alweer even geleden dat ik op een ‘Diva-achtige’ scooter stapte en ik werd er dan ook meteen weer aan herinnerd dat de scooter vrij hoog zit. Ik ben 1.75m en dat gaat allemaal nog prima, ik kan me wel voorstellen dat als je 10- of 15cm korter bent, je moeite zal hebben om beide voeten stevig op de grond te zetten in de rij voor het verkeerslicht. Een voordeel van de wat hogere zitpositie is de zee aan ruimte voor voeten en knieën. Het is dan ook een scooter die uitermate geschikt is voor de wat langere rijders of rijdsters, maar ook om een passagier op mee te nemen. Hij of zij heeft de beschikking over eigen zitgedeelte op het zadel, ruime en uitklapbare stepjes. Monteer vervolgens nog zelf een kussentje tegen de standaard bagagedrager en je zal de passagier niet horen klagen.

 

Geschikt voor E10

De hoge zitpositie ben je tijdens het rijden al snel vergeten en zal je alleen maar als prettig ervaren. Ook is de scooter verrassend comfortabel en vrij van rammels en kraakjes. Volgens verkoopmanager Henkjan Renssen is dat laatste ook te wijten aan het gegeven dat Nipponia de fabriek een gebalanceerde krukas liet monteren voor de Diva’s. Maar daar houden de aanpassingen niet op, want om met de scooter E10 te kunnen tanken is hij ook uitgerust met een gecoate tank, versterkte leidingen, geharde kleppen en zittingen. Dat de scooter geschikt is voor E10, merk je onderweg natuurlijk weinig van.

Wat we wel opmerken is dat het motorblok lekker vlot aanvoelt, dit ondanks dat de scooter toch echt helemaal standaard is en vers uit het krat is aangeleverd. Hij is vlot uit de startblokken, pakt na een genomen bocht weer snel op en binnen no-time zit je op de afgeregelde topsnelheid van 45km/u. Op de snelheidsmeter is de snelheid logischerwijs een paar kilometer hoger. In de praktijk is het net voldoende om goed mee te komen tussen de automobilisten, wat de Diva ook mede te danken heeft aan de pittige acceleratie. Over het injectieblok helemaal geen klachten, het is tevens opvallend dat er nog ook gewoon een kickstartpedaal aanwezig is. Op het voorwiel van onze blauwe Diva zien we een schijfrem, die gedeeltelijk rood is gespoten. Een smaakdingetje of je het mooi vindt of niet, remmen doet hij naar behoren. Het gevoel in de hendel had wat steviger mogen zijn (je kan hem redelijk ver inknijpen), maar de vertraging is in orde. Aan de achterkant vinden we een trommelrem die niet meer kan doen dan je van een trommelrem mag verwachten.

 

Prima mix

We reden met de Nipponia in wisselende weersomstandigheden, veelal op een nat wegdek. Een ondergrond waarop de standaard gemonteerde Ching Shen banden niet uitblinken is een droge ondergrond. Ze geven net genoeg vertrouwen om quasi sportief de bocht in te duiken. Het rijwielgedeelte is hier dan ook voldoende op berekend en voelt eigenlijk heel erg volwassen. De vering heeft een aardige goede mix tussen comfort en een stevige demping weten te vinden, samen met de comfortabele ruime zit is dit een scooter waar je het ook op langere afstanden makkelijk op uit kunt houden.

Met een verbruik van 1 op 40 (2,5L/100km) en een 6,5 liter grote brandstoftank zit het ook met de actieradius wel goed. Onder het zadel kijk je uit op de vulopening van de tank en tegelijk op een diepe helmbak. In het donker wordt het geheel door een led lampje aan de onderkant van het zadel verlicht, handig! Eveneens handig is de USB-poort die ‘gewoon’ aanwezig is. Met de ruimte zelf zit het wel goed, want we kregen er zonder teveel moeite een jethelm in kwijt. Voor wie niet genoeg heeft aan de ruimte onder het zadel is er nog een ‘dashboardkastje’ voor het kleinere grut, bovendien is deze door middel van de sleutel veilig af te sluiten.

 

Conclusie

Ben je verliefd worden op de lijnen van deze Diva dan weet je dat je bij meer dan een handvol merken kan gaan shoppen. Je zal je dus ergens in moeten onderscheiden om die koper voor ‘jouw’ scooter te laten kiezen en niet die van de concurrent. Nipponia heeft er werk van gemaakt en maakte de Diva geschikt voor E10 brandstof. Dat is een gegeven, maar daar is het niet bij gebleven. Zo zien we op de scooter rondom ledverlichting, een handig lampje onder het zadel, een zadel dat in twee delen is opgesplitst (á la Vespa GTV) en plaatste Nipponia ook een gebalanceerde krukas op de Diva. De importeur hangt een prijskaartje van €1.499,- aan de scooter en dat is met de hierboven benoemde features een erg concurrerende prijs, voor een meer dan prima rijdende scooter!


Technische specificaties Nipponia Diva Efi 

  • Motor 49,5cc 1 cilinder 4-takt injectie
  • Vermogen      3,3pk (2,4kW) bij 6.000tpm
  • Koeling           Lucht
  • Gewicht          93kg (rijklaar)
  • Remmen voor           schijf
  • Remmen achter        trommel
  • Banden voor  3.5-10
  • Banden achter          3.5-10
  • Kleuren          Gret Matte, Black Matte, Blue
  • Afmetingen   1.890 x 670 x 1.150mm
  • Zithoogte 790mm
  • Tankinhoud   6,5l
  • Verbruik        1 op 40 (2,5L/100km)
  • Prijs NL/BE    €1.499,-
  • Importeur      Trade&Traffic Plus
  • Website www.nipponia.nl 

 

Nipponia Diva

(tekst en foto’s Raymon de Kruijff)