Met de Urban X richt het in Aalsmeer gevestigde STOER Bikes zich op de volwassen gebruik(st)er. Met een hoge zit en hoogwaardige componenten is het een fatbike die opereert in het hogere segment. Kan deze Urban X zijn beloftes inlossen en zelfs ons enthousiasmeren?

Want laten we eerlijk zijn: we worden niet altijd enthousiast als er een fatbike op de redactie wordt afgeleverd. Vaak worden stoere looks gekoppeld aan een zithouding die menig bikefitter schrikkend wakker laat worden. Het is een zithouding die zich nog het meest laat vergelijken met de positie die je zal ervaren als je op een veel te kleine, of te laag afgestelde fiets stapt. Voor een kort stukje is dat allemaal niet zo’n ramp, maar zeker als je iets verder moet fietsen wil je simpelweg comfortabel zitten, dit om ook lichamelijke ongemakken te voorkomen.

Dit is dan ook precies de weg die STOER Bikes is ingeslagen met de ontwikkeling van deze Urban X. Het valt bij de aflevering direct op dat er een prettige ruime afstand zit tussen enerzijds het zadel en anderzijds het crankstel. Dat belooft op voorhand veel goeds, maar ook de rest van de fiets ziet er goed uit. Zo is de 750Wh accu netjes in het frame verwerkt, zien we een keurig afgewerkte buddyseat, een upside-down voorvork en een riemaandrijving van Gates. Die riem staat dan weer in verbinding met de Bafang naafmotor in het achterwiel, die is voorzien van een automatisch schakelende tweetraps versnellingsbak.

Hoge zitpositie

Plaatsnemen op deze Urban X gaat dus zoals omschreven, gepaard met een hogere zit dan je op de gemiddelde fatbike gewend bent. Ik ben 1.75m en ik kan prima plaatsnemen, al vermoed ik dat je niet heel veel kleiner moet zijn. Het stuur staat voor mij op een prettige hoogte en de afstand, maar is verder niet naar je toe of van je af te verstellen. Op het stuur zien we in de vorm van de telefoonhouder een accessoire die momenteel tijdelijk bij de fiets wordt meegeleverd.

Links op het stuur zien we een klein digitaal display. Deze is goed afleesbaar en voorziet je van alle informatie die je maar kan wensen. Met behulp van drie knoppen is het ook nog makkelijk te bedienen. Nieuw voor ons was dat je elke keer dat je de fiets opstart een viercijferige code moet intoetsen. Dat kan je desgewenst uitschakelen, maar reset zichzelf weer als je de accu uit de fiets hebt gehaald. Dit om hem bijvoorbeeld op te laden, al kan je – als de fiets dichtbij een stopcontact staat geparkeerd – hem ook ‘gewoon’ laten zitten.

2-speed transmissie

Met de fiets ingeschakeld kies je in vijf stappen de mate van ondersteuning. In de praktijk kies je al snel voor één van de twee krachtigste ondersteuningen. Hiermee fietst de Urban X simpelweg het prettigst. Waar je rekening mee moet houden is het gegeven dat de fiets niet is voorzien van een derailleur. Dat heeft als voordeel dat je onderweg niet hoeft te schakelen, een nadeel is het feit dat je vanuit stilstand net iets meer kracht op het pedaal zal moeten zetten om de fiets in beweging te laten komen. Eenmaal in beweging fietst de fatbike licht en voel je rond de 20km/u dat de Bafang zelf overschakelt naar het zwaardere verzet.

Iets wat ook opvalt aan deze Urban X als we hem vergelijken met eerdere fatbikes die we hebben gereden, is dat deze fiets is uitgerust met een krachtsensor. Oftewel, op ‘topsnelheid’ fiets je niet in het luchtledige zoals bij veel andere fatbikes het geval is. Qua gevoel in de pedalen is het dus veel beter te vergelijken met een normale elektrische fiets en daarmee een veel natuurlijkere manier van fietsen.

STOER Bikes monteert op deze Urban X banden van CST en hydraulische schijfremmen van Tektro. Qua grip hebben we op deze STOER Bike geen klagen en ook het stuurkarakter is prima te noemen. De mate van comfort wordt voor een groot gedeelte gevormd door de hoge banden, maar ook de buddyseat doet een flinke duit in het zakje. De padding in de buddyseat is dan ook redelijk zacht gehouden. Voor de korte ritten is dit prima en prettig. Echter, het ritje van bijna 30 kilometer naar huis zorgt er wel voor dat je na een kilometer of 10 de ondersteuning een beetje kwijtraakt.

Nu vermoeden we niet dat de gemiddelde fatbike rijd(st)er échte kilometervreters zullen worden, maar toch. Over de gemonteerde Tektro overigens ook alleen maar lof, ze zijn krachtig genoeg om de 35 kilo zware Urban X snel tot stoppen te dwingen. Reken voor de actieradius op zo’n 60-70 kilometer in één van de twee snelste rijmodi, dat lijkt ons in alle gevallen meer dan voldoende, zeker omdat je het makkelijk kan verlengen als je iets minder ondersteuning van de Bafang motor vraagt.

Conclusie

Deze review van de Urban X was tevens onze eerste kennismaking met STOER Bikes. En deze eerste review met een fiets van STOER is direct een heel positieve geweest, want voor fatbike-begrippen fietst deze Urban X gewoon heel erg goed. Iets wat met name wordt bereikt door de fijne hoge zit, maar ook de rest van deze fiets voelt hoogwaardig aan. Met componenten van Bafang, Gates en Tektro is het dan ook een fiets in het hogere fatbike-segment, maar daar krijg je dus merkbaar iets voor terug. Hij kost €2.999,-, maar hiervoor levert de fabrikant bijvoorbeeld ook een GPS-tracker van Tracefy mee, die tevens te koppelen is aan een app. Kortom, wij zijn enthousiast over deze fatbike en dat mag wel eens onderstreept worden!

Technische gegevens

STOER Urban X
MotorBafang H720 2-speed
AandrijvingGates CDX-riemaandrijving
ActieradiusTot 80-100 km
Laadtijd6 a 7 u
VersnellingenAutomatisch, 2-speed
RemsysteemHydraulische schijfremmen (Tektro)
VerlichtingLED-verlichting voor en achter (inclusief remlicht)
Wielmaat voor/achter20 x 4.00 CST
Zadelhoogte90 cm
Gewicht35 kg
KleurenNardo grey, Olive green, Sky blue, Taupe, Navy blue
Vanafprijs€2.999,-
Importeur NL/BESTOER Bikes
Websitestoerbikes.com