Een jaar of twee geleden liet Suzuki ons op de beursvloeren kennismaken met drie nieuwe 125cc-scooters. Vanaf het begin was al bekend dat de Nederlandse importeur ze niet alle drie zou gaan voeren, maar inmiddels is de Address 125 bij de dealers gearriveerd en mochten wij er voor het eerst mee op pad!

We hebben het over de dealers en in ons geval hebben we het dan over Suzuki dealer Groenewold Motoren in Delft, die zo vriendelijk was de sleutels van hun kersverse Address 125 voor een paar dagen aan ons te overhandigen. Een parelmoer witte Address 125 (hij is er ook in het blauw) en dan hebben wij het direct over een frisse verschijning. De retro invloeden zijn duidelijk zichtbaar met de koplamp met chromen omlijsting in het stuur en een styling die vooral uit ronde vormen bestaat. We komen weliswaar nog her en der een scherp randje tegen, maar het design is vooral braaf, maar netjes! De Address kleurt dus niet buiten de lijntjes, maar lijkt zich vooral te bestempelen als een rechttoe-rechtaan no-nonsense scooter. De afmetingen zijn niet veel groter dan de gemiddelde bromscooter en dat maakt hem in het dagelijkse gebruik weer extra praktisch. Een grote berging heb je namelijk niet nodig om de Suzuki te stallen en anders staat hij ook op de stoep of in je tuin nooit écht in de weg.

Analoog

Deze Suzuki Address koop je op voorhand niet om ellenlange tourritten mee te gaan maken, laat staan lange afstanden op de snelweg. Nee, wat ons betreft is een 125cc-scooter met een formaat als deze de ideale woon-werkscooter. Mits je natuurlijk niet te lang op die A15 hoeft te bivakkeren of, beter nog, je de snelweg lekker kan vermijden. Plaatsnemen op deze Suzuki gaat op een ruime, vlakke buddyseat. De zitpositie is prettig rechtop en er is genoeg bewegingsvrijheid tussen het stuur en het zadel op de vlakke treeplank. Op het stuur kijk je uit op een overduidelijke grote analoge snelheidsmeter.

De analoge meter wordt aan weerszijden geflankeerd door gekleurde lampjes die van kleur veranderen, afhankelijk van de omstandigheden. Ze kleuren normaalgesproken namelijk blauw, maar veranderen in groen als de Address ‘zuinig’ wordt bereden. Een gimmick natuurlijk, maar de kleurtjes zorgen wel weer voor wat extra schwung voor het algemeen zakelijk gehouden dashboard. We komen centraal nog een lcd-display tegen, met hierin onder andere een meter voor de brandstoftank, twee tripmeters, de batterijspanning en een klokje.

Suzuki Eco Performance

Voor de aandrijving noteren we Suzuki’s nieuwe 124cc SEP-motor. SEP staat in dit geval voor Suzuki Eco Performance, waardoor een gunstig verbruik van 1 op 52,6 gepaard moet gaan met vlotte prestaties. Ook is hij redelijk stil en trillingsarm. Nu is de 9pk wat deze scooter maximaal levert niet baanbrekend, dat hij vlot uit de startblokken komt is een feit. Zeker de eerste paar honderd meter weet hij snel af te leggen, waarbij opvalt dat de Address erg gretig op bewegingen van de gashendel reageert. Hij voelt lekker fel en weet dit vol te houden tot zo’n 60-70 km/u.

Hierna gaat de acceleratie wat langzamer, maar de 100km/u komt nog altijd redelijk vlot in beeld. Hierna houdt het ook wel direct op, maar het is dus nog net voldoende om redelijk makkelijk de vrachtwagens in te halen. Toch is de Address logischerwijs niet de meest ideale motorscooter op de snelweg. Een kort stukje gaat prima, maar je zit wel vol in de wind door het ontbreken van een windscherm. Ook merk je op topsnelheid dat je slechts een 12-inch wiel aan de voorzijde hebt zitten, aan de achterkant is dit zelfs 10-inch. Dan is het eigenlijk nog bewonderenswaardig dat de Address op de N-wegen zich nog zo stabiel laat aanvoelen.

Solide rijwielgedeelte

Leuker wordt het wanneer je de Suzuki rijdt in het stadsverkeer. Je rijdt hem namelijk als de gemiddelde bromscooter, maar je hebt dit keer dan wel weer 2 tot 3 keer meer vermogen tot je beschikking. Dat is natuurlijk prettig en komt in het drukkere stadsverkeer ook goed van pas. Het rijwielgedeelte voelt solide en stevig aan. Grote oneffenheden worden opgevangen door de dik gepolsterde duoseat en dat maakt het dat deze scooter over het algemeen nog comfortabel aanvoelt, maar zich makkelijk laat verleiden voor het sportievere bochtenwerk. Door de kleine smalle wielen voelt het allemaal erg direct aan, maar ook de grip die de standaard gemonteerde Dunlop-banden leveren is helemaal niet verkeerd.

Met een rijklaargewicht van 105kg is er ook niet veel gewicht om te verplaatsen, iets wat de stuureigenschappen duidelijk ten goede komt. Voor de remmen kiest men bij Suzuki voor een schijfrem aan de voorzijde en een trommelrem achter. ABS ontbreekt, waardoor er wettelijk is bepaald dat de Address moet zijn voorzijn van een gecombineerd remsysteem. Het komt erop neer dat je met de linker remhendel zowel de voor- als achterrem bedient. Dat werkt prima, al heeft ABS vanzelfsprekend nog altijd onze voorkeur. Qua puur remvermogen scoort de Suzuki een voldoende. Overdreven veel remkracht wordt er niet door de schijfrem geproduceerd, maar het is voldoende in deze klasse.

Kan er nog wat mee?

Zoals bij elke scooter is de beschikbare opbergruimte altijd onderwerp van gesprek. Bij de Address is dit dan ook niet anders. Het zadel open je door middel van een draai naar links in het contactslot. Door het kleine achterwiel hadden we wellicht gehoopt dat Suzuki iets meer ruimte onder het zadel had kunnen creëren, maar het is te krap voor een integraal- of een jethelm. Een potje gaat dan wel weer lukken, maar dan is de ruimte wel vol. Over het algemeen is er natuurlijk altijd genoeg plek voor een kleine tas met boodschappen, je kettingslot of een regenpak. Een tassenhaak onder het scharnierpunt van het zadel is ook nog aanwezig, in combinatie met de vlakke treeplank een handige feature. Boven het open opbergvak links in de beenkap zien we nog een USB-laadpoort waardoor je ook onderweg je elektronische apparaten kan opladen. Wil je iets meer meenemen, dan ben je aangewezen op de optionele topkoffer van 27 liter. Last but not least: wat zeker een vermelding waard is, is dat de scooter zich er perfect voor leent om een passagier mee te nemen, wel zo gezellig toch?

Conclusie

Met de komst van de Address 125 brengt Suzuki weer een bekende naam terug in de lichte motorscooterklasse. Toch is deze 125 moeilijk te vergelijken met de Address 110 die hij opvolgt. De Address is dan ook duidelijk volwassener geworden en doet dit met een meer klassiek ogend, retro design. Zeker schuin van voren vinden we de Address een leuke scooter, de achterzijde doet met zijn halogeenlampjes en de losse tankdop ietwat gedateerd aan. Kwestie van smaak misschien, maar het is vooral het levendige karakter van de nieuwe SEP-motor en de scherpe vanafprijs die na deze test zijn blijven hangen.

Het motorblok is fel en zou in theorie erg spaarzaam met een litertje euroloodvrij om moeten gaan. Helaas hebben we geen betrouwbare meting hiervan kunnen doen, waardoor we de Japanners maar op hun woord moeten geloven en ervan uitgaan dat je in de praktijk ook dichtbij de beloofde 1 op 52,6 zou moeten komen. De Suzuki Address is er vanaf €2.999,- en dat is vrij scherp te noemen. Toeval of niet, de Yamaha RayZR 125 heeft dezelfde prijsstelling, dat riekt later dit jaar naar een dubbeltestje…

Technische specificaties

Suzuki Address 125
Motor124cc, 1-cilinder, luchtgekoeld, SOHC
Koelinglucht
Vermogen9pk
Koppel10Nm
Brandstoftank inhoud5 liter
Gewicht105kg (rijklaar)
Remmen voorschijfrem (CBS)
Remmen achtertrommelrem (CBS)
Banden voor90/90-12
Banden achter90/100-10
KleurenPearl Mirage White / Metallic Dark Greenish Blue
Fabrieksopgave brandstofverbruik1 op 52,6km (1,9L/100km)
Afmetingen1.825 x 690 x 1.160 mm
Zadelhoogte770mm
Prijs NL/BE€2.999,-
Importeur NL/BENimag BV / Moteo NV
Website NL/BESuzuki.nl / suzuki2wheels.be

Met speciale dank aan Groenewold Motoren in Delft