Test GTS E-Bravo

door

De elektrificatie onder de scooters gaat met een rap tempo. Ook het succesvolle GTS Scooters heeft het programma uitgebreid met een nieuw elektrisch aangedreven model: de E-Bravo. Nu is de Bravo geen onbekende van ons, want we reden eerder al de benzine-variant. Toch is het niet simpelweg bij een ‘engine-swap’ gebleven…

Nee de E-Bravo mag dan qua uiterlijk veel overeenkomsten hebben, er zijn weldegelijk verschillen. Dit begint natuurlijk al bij de exclusieve kleurstelling voor de E-Bravo. Hij is gehuld in metallic grijs, maar de rand rond de led-koplamp, de strip op het voorspatbord en de omlijsting van de voorzijde heeft een bordeauxrode (Firenze Red) kleurstelling gekregen. Ook op de ‘heupen’ komen we de rode kleur nog tegen. Het resultaat is een elegante verschijning, met een kenmerkend eigen gezicht. De E-Bravo wordt standaard afgeleverd met een alarm, led-verlichting rondom, een USB-poort onder het contactslot, maar ook follow-me-home verlichting is aanwezig. Die laatste functie ken je misschien ook van de auto’s en komt er op neer dat de verlichting nog even aan blijft staan nadat je het contact hebt uitgezet. Dat voelt aan als een premium feature, die we bovendien nog niet veel vaker op een scooter hebben gezien.

Aandrijving
Voor de aandrijving kiest GTS Scooters voor een krachtige 1.500 Watt naafmotor met 51Nm koppel. Deze motor staat gekoppeld aan een lithium-ion accu van LG met 72V/20Ah. Onze versie had een extra accu onder het zadel, een optie van €850,-. Met een enkele accu belooft de importeur een actieradius van 60 kilometer voor de snorversie, de bromversie zou 45 kilometer ver moeten komen. Wat opvalt is dat de accu’s weliswaar hoog zijn, maar wel erg smal. Dit heeft als voordeel dat je ook met twee accu’s geplaatst, nog verrassend veel ruimte over hebt onder het zadel. Een jethelm wordt misschien lastig, maar een compacte policehelm zou je er misschien nog onder kwijt kunnen. Op onze snorversie borgen we er met gemak de acculader, een slot en een kleine fototas in op. De ruimte is ook nog eens netjes afgewerkt en de accu’s zijn voorzien van twee degelijke stekkers die makkelijk zijn in gebruik.

Fijne zitpositie
Het ruime zadel is uitgerust met rode, dubbele stiknaden en het GTS logo. In dit geval eveneens fraai gestikt (of geborduurd?), wat opnieuw aangeeft dat wat betreft uitstraling en ‘feeling’ het op deze E-Bravo goed voor elkaar is. Eenmaal plaatsgenomen op het zadel, kijk je uit op een bijzonder leuk vormgegeven dashboard. Analoog zien we de snelheidsmeter, in het midden een klein kleurendisplay met info over de accucapaciteit, odo- en tripmeter en een aantal verkliklampjes. Met de sleutel naar rechts en een druk op de knop is de E-Bravo er klaar voor. Een draai aan de spreekwoordelijke gashendel resulteert in een pittige acceleratie die pas bij de 30km/u op de teller een halt toe wordt geroepen. Over de aandrijving niks te klagen, desgewenst zet je hem ook nog in een stand waarin de scooter wat langzamer optrekt. Dat is handig voor als je naast je scooter loopt om hem in een berging te rijden, maar wij reden hem eigenlijk alleen in de vlotste stand. De Bravo is net als zijn benzine-broertje een prettige scooter om mee op pad te zijn. De zitpositie is lekker ruim, evenals het zadel waardoor je ook makkelijk samen met de GTS op pad kan gaan. Je passagier zet zijn of haar voeten op de ver naar achter doorlopende treeplanken en heeft de beschikking over een rekje achter het zadel om zich aan vast te houden.

Comfortabel
Het rijkarakter van de E-Bravo kunnen we het beste omschrijven als comfortabel, ondanks dat de scooter is voorzien van relatief kleine 10” banden. Die banden zorgen er dan wel weer voor dat het geheel kwiek aanvoelt en de scooter zich makkelijk een bocht in laat dirigeren. Ook over de remmen hebben we geen klagen want met voor en achter een schijfrem gekoppeld aan een stalen remleiding is er altijd genoeg remkracht voorhanden. Als laatste komen we nog even terug op onze eigen meting van de actieradius. GTS belooft 60 kilometer voor de snorversie, wij haalden (met temperaturen onder de 10 graden) een radius van 55 kilometer voordat we over moesten schakelen op accu nummer twee. Dat is lang niet slecht, want we hebben na de eerste kilometers ook de bandenspanning nog even omhoog gezet, omdat deze ver onder het aanbevolen niveau stond.

Conclusie
GTS Scooters biedt de E-Bravo aan voor €2.299,- (excl. onvermijdelijke kosten), een prijs die meer dan gerechtvaardigd lijkt. De scooter zit dan ook ruim in z’n spullen, komt de opgegeven specificaties na en niet onbelangrijk: het zit verpakt in een leuke jas. Concurrentie zien we onder andere in de vorm van een IVA E-GO S5, Ecooter E2, Nipponia E-Legance en de NIU NQi Sport. Modellen die inmiddels hun sporen hebben verdiend, maar niet eerder had GTS Scooters een model in het programma dat zo stevig in z’n schoenen stond. Kortom, we mogen spreken van een overtuigende nieuwkomer!

Technische specificaties

GTS E-Bravo

        • Motor – 1.500W naafmotor
        • Accu – 72V/20Ah
        • Remmen voor – schijfrem
        • Remmen achter – schijfrem
        • Banden voor – 3.50 x 10
        • Banden achter – 3.50 x 10”
        • Actieradius (fabrieksopgave) – 60km (25km/u) 40km (45km/u)
        • Oplaadtijd – 4 uur
        • Afmetingen – 1.850 x 660 x 1.120 mm
        • Kleuren – Mat Corris Grey / Mat Carbon, Aruba Silver / Balmoral Blue, Aruba Silver / Firenze Red, San Marino Blue / Mat Carbon
        • Prijs NL/ BE – €2.299,- (ex. Afleverkosten)
        • Prijs extra accu – €850,-
        • Importeur NL/ BE  – GTS Benelux
        • Website NL/ BE  – www.gtsbenelux.com

     

  • (Tekst & Foto’s: Raymon de Kruijff)