Hij was al in aantocht, maar afgelopen jaar mochten we kennismaken met de nieuwe Royal Enfield Meteor 350, een motorfiets die een voorbode zal zijn voor een groot modellenoffensief van de Brits-Indiaase formatie. In ons eigen Rotterdam, op een steenworp afstand van de redactie, mochten we kennismaken met de nieuwe cruiser in het A2-segment.

Test Meteor 350

Als er merken zijn die de afgelopen jaren in de Benelux aan een opmars bezig zijn, dan mogen we daar Royal Enfield zeker toe benoemen. De beide Twin-modellen (de Interceptor en Continental GT) reden we vorige maand nog in de Utrechtste Heuvelrug en zijn allebei motorfietsen die op mijn persoonlijke verlanglijstje zouden kunnen staan. Ze zien er niet alleen goed uit, ook de rijeigenschappen en prijsstelling van alle modellen zijn erg concurrerend. De naam Royal Enfield klinkt dan ook nog eens prettig in het gehoor, maar de kenner weet dat er aan die naam ook een roemruchte geschiedenis hangt.

Ze zijn dan ook al 120 jaar non-stop aanwezig en in meer dan 50 landen actief. Het in Indiase handen opererende Royal Enfield is vooral bekend van de Bullet, maar de komst van de Himalayan en de hierboven genoemde beide Twins zorgde ervoor dat de verkoopaantallen in de Benelux verder en verder stegen. Jan Ykema, van MotoMondo en distributeur voor Royal Enfield in de Benelux, is er dan ook maar wat trots op dat na India de Benelux en Frankrijk de hoogste verkoopcijfers weten te noteren.

 

Thuiswedstrijd

Maar terug naar de Meteor 350, de motorfiets waar het dit keer allemaal om draait. MotoMondo heeft ons uitgenodigd bij Dudok aan de Maas, hier aan de andere kant van de Erasmusbrug. Een thuiswedstrijd dus, maar dat mag de pret niet drukken. Ik heb het al vaker geschreven, maar op de wegen die voor jezelf bekend zijn, leer je een tweewieler toch net even sneller kennen dan op wegen waar je eigenlijk niet bekend bent. Na een ruim afgesneden stuk appeltaart en het bekende Rotterdamse ‘bakkie pleur’, maken we ons op voor een korte presentatie, om vervolgens een eerste rit door de stad te rijden richting de SS Rotterdam.

Maar voor we dit doen, duiken we nog even verder in de specificaties van Royal Enfield’s nieuwste. Het hart van de Meteor 350 bestaat uit een 349cc-tellende 1-cilinder, met 20,2pk en 27Nm koppel. Dat klinkt niet als heel veel, maar er wordt ons op het hart gedrukt dat we nog zullen worden verrast door de prestaties. Kijken we verder, dan noteren we een versnellingsbak met vijf versnellingen, brandstofinjectie en natuurlijk voldoet hij aan Euro5. Ook het frame is compleet nieuw en uitgerust met aan de voorzijde een 19” aluminium wiel, aan de achterkant vinden we een exemplaar in 17 inch.

Test Meteor 350

 

Uitvoeringen

Voor deze dag hebben we de beschikking over de Meteor 350 Stellar (alleen in het zwart leverbaar) en een bruine en blauwe Supernova. Die Supernova heeft ten opzichte van de Stellar naast een andere kleurstelling, tevens een windschermpje en net iets andere velgen. Ze zijn niet anders van vorm, maar uitgerust met gedeeltelijk gepolijste randen. Vandaag niet aanwezig, zijn de rode en gele Fireball-uitvoeringen. De Fireball heeft als belangrijkste optische verschil de zwarte uitlaat en, afhankelijk van de kleur, een rode of gele striping op de velgranden.

Welke uitvoering je ook prefereert (ik kijk zelf erg uit naar de gele Fireball…), je wordt altijd voorzien van het nieuwe Tripper systeem. Hier reden we vorige maand al mee, toen het systeem zat gemonteerd op de nieuwe Euro5-Himalayan’s en dat beviel eigenlijk heel erg goed. Het staat gekoppeld aan een door Google Maps ondersteunende app, en wijst je turn-by-turn de weg door middel van pijlen en laat je aflopend het aantal meters voor de eerstvolgende ‘turn’ zien. Werkt simpel en intuïtief. Toevallig een Bluetooth-communicatiesysteem op je helm zitten? Dan word je in het Engels ook nog vocaal begeleid. Op de Meteor 350 past de ronde klok van de Tripper met chromen rand ook nog eens perfect naast de in dezelfde stijl uitgevoerde snelheidsmeter.

 Meteor 350

 

Lekkere roffel

Zittend op de Meteor, valt het op dat de zit lekker laag is. Dat maakt de motorfiets ook interessant voor de wat kleinere rijd(st)ers. Je kan de motor al rijden met een A2-rijbewijs, wat hem naast zijn scherpe vanafprijs (daarover later meer) ook interessant maakt voor de jonge motorrijd(st)ers. Je beschikt over een laag stuur dat prettig naar je toe staat gebogen en is voorzien van een set fraaie bedieningsknoppen. Geen moderne exemplaren die je ook op de eerste de beste scooter zou kunnen tegenkomen, maar helemaal in de lijn van de rest van de motorfiets. Het zit hem vaak in de details en dat hebben ze bij Royal Enfield simpelweg goed begrepen. Met een druk op de knop laat ik vervolgens de 1-cilinder ontwaken.

Een lekkere roffel ontsnapt aan de uitlaat, waarop het vervolgens een kwestie is van de eerste versnelling inschakelen en rijden maar! De eerste meters voelen goed, want de koppelingshendel werkt prettig licht en laat het aangrijppunt van de koppeling goed voelen. Prima dus, maar vervolgens is het even wennen aan het opschakelen. De Meteor is uitgerust met een heel-toe-shifter, wat er op neerkomt dat het schakelpedaal aan de achterkant doorloopt, waardoor je met de hak moet opschakelen. Na een paar kilometer ben je het helemaal gewend, het scheelt je kale neuzen op je schoenen en mocht je het toch niet fijn vinden, kan je altijd nog op de ‘normale’ manier op- en terugschakelen. Dat schakelen gaat overigens licht en trefzeker, maar je kan de Meteor ook prima in een hogere versnelling laten staan…

Meteor 350

Paardenkrachten

Want ja, hij mag dan misschien niet meedoen aan de pk-wedloop, die 20 paardenkrachten zijn voldoende om goed met het verkeer mee te kunnen komen. Vanaf lage toeren is er genoeg ‘porrie’ om ook in een hogere versnelling makkelijk met het verkeer mee te komen. Wil je opschieten, dan tik je 1 of 2 versnellingen terug en zal je nog verrast worden door deze eenpitter. Royal Enfield geeft zelf een topsnelheid door van 114 échte kilometers, op de teller gaat hij er overheen. Die teller oogt op het eerste gezicht wellicht wat klassiek, maar is moderner dan je denkt. Naast de analoge snelheidsmeter, zien we centraal namelijk een digitaal display. Je bedient het schermpje door middel van de knop op het stuur en het laat je onder andere info zien over de verreden afstanden, de tijd, brandstofvoorraad en de ingeschakelde versnelling. Meer heb je eigenlijk niet nodig, het geheel is duidelijk af te lezen en dat is het belangrijkste.

 

Overvaren naar Kinderdijk

Nadat we bij de SS Rotterdam waren aangekomen en het weer tijd was voor een paar mooie rijbeelden, maakten we ons na de lunch op voor de rit richting Kinderdijk. Per veerpont dit keer, die je vanaf Krimpen aan de Lek laat overvaren naar het gebied dat zo bekend staat om de vele windmolens. Een trekpleister voor veel toeristen, maar vooral ook een mooie omgeving om met de Meteor rond te cruisen. Diverse dijkweggetjes die elkaar opvolgen, waar deze motorfiets goed tot zijn recht komt. Hij stuurt namelijk ontzettend makkelijk en als we het in het Rotterdamse houden: als kakken zonder douwen. De nog vrij onbekende Indiase CEAT banden doen ook wat er van ze wordt verwacht en geven in ieder geval onder de zonnige omstandigheden meer dan voldoende grip. Ook de remmen doen het niet verkeerd, beide schijfremmen laten zich prettig bedienen, hebben voldoende kracht en staan beide gekoppeld aan ABS.

Door het lekkere weer zijn de pothelmen weer uit de kast gehaald, waardoor ik ook bij mijn collega journalisten veelal een brede grijns kan ontdekken. Geen onbelangrijk gegeven als je het mij vraagt, en dan te bedenken dat je deze motorfiets al nieuw voor €5.399,- (BE €4.799,-) de jouwe mag noemen. Na Kinderdijk pakten we vanaf Ridderkerk nog een klein stukje snelweg mee, dit keer met een van de aanwezige fotograven achterop. Een goede test om te kijken hoe de Meteor zich staande weet te houden met passagier. Het rijwielgedeelte gaf geen krimp en als je het motorblok een beetje hoog in de toeren weet te houden, kan je nog steeds van een beetje opschieten spreken. Laten we het allemaal wel goed relativeren, de Meteor is er niet dé motor naar om elke dag mee op de linkerbaan te bivakkeren, maar je hoeft de snelweg zeker niet te vermijden.

Conclusie

De scherpe vanafprijs (inclusief 3 jaar garantie en pechhulp) is natuurlijk een sterk verkoopargument, maar het is vooral de motorfiets die indruk maakt. Hij rijdt en voelt volwassener dan de lichte cilinderinhoud deed vermoeden. Missers in de afwerking heb ik ook al niet kunnen ontdekken en dan is het ook nog eens een motorfiets die prettig op het netvlies ligt. We kunnen goed begrijpen dat een jonge beginnende motorrijder kiest voor een stoere en betaalbare Meteor Fireball, maar ik vermoed dat het publiek veel breder kan zijn dan dat. Het is dan ook geen toeval dat een model als de Benelli Imperiale het zo goed doet, waarmee we direct een concurrent van de nieuwe Meteor kunnen benoemen. Voor nu kunnen we ons niet anders voorstellen dan dat de Meteor 350 voor Royal Enfield in de Benelux weer een extra boost voor de klinkende verkoopcijfers gaat geven…

Meteor 350

Technische specificaties

Meteor 350

  • Motor 349cc, 1-cilinder 4-takt
  • Brandstof Brandstofinjectie
  • Vermogen 20,2pk (14,8kW) bij 6.100 tpm
  • Koppel 27Nm bij 4.000tpm
  • Koeling lucht/ olie
  • Gewicht 191kg (rijklaar)
  • Vering voor Hydraulische voorvork 41mm
  • Vering achter Dubbele schokdempers met instelbare veervoorspanning
  • Remmen voor 300mm schijf ABS
  • Remmen achter 270mm schijf ABS
  • Banden voor 100/90-19
  • Banden achter 140/70-17
  • Kleuren Fireball Red, Fireball Yellow, Stellar Black, Supernova Brown, Supernova Blue
  • Afmetingen 2.140x845x1.140 mm
  • Brandstofverbruik volgens fabrikant 1 op 35,8 (2,79L/100km)
  • Tankinhoud 15l
  • Vanafprijs NL/BE €5.399,-/ €4.799,-
  • Distributeur NL/BE MotoMondo BV
  • Website NL/BE www.royalenfield.com

(Tekst: Raymon de Kruijff, Foto’s: Motografie, Pien Meppelink)